Kvindeliv: Enlige mødre i lyst og nød
17-08-01:
Odense Film Festival 2001: Vinderne

Nordisk Panorama 2001: Den nye stil

Kort- og dokumentarfilmfestival

Skrevet den 25/9-2001 af Bo Rune Jørgensen

I den forløbne uge har der været festival for kort- og dokumentarfilm i Århus. For tolvte gang havde festivalen Nordisk Panorama samlet en række af de nordiske landes bedste folk. CinemaZone.dk var med på en kigger og mødte to af festivalens kvindelige instruktører: den premiereaktuelle Katrine Borre (Pigen i havnen) og den prisbelønnede Dorthe Høeg Brask (Radiofolket, der vandt prisen for bedste dokumentarfilm på sidste måneds festival i Odense).

Katrine Borre
Nordisk Panorama har med al tydelighed vist, at en nyfortolkning af dokumentarfilmen er ved at finde sted. Mandag havde Katrine Borres dokumentarfilm Pigen i havnen premiere i udvalgte biografer Danmark over, og hermed har genren måske endelig fundet sin plads ved siden af fiktionsfilmen. Ved siden af Katrine Borre har den Filmskole-uddannede instruktør, Dorthe Høeg Brask, ligeledes markeret sig stærkt på filmfestivalen. Med sine vedkommende og rørende dokumentarfilm har hun skabt et nærvær, som er vanskeligt at komme uden om, selv om man måske mere er til flyveøgler, biljagter og karatespark i hovedhøjde.
Men det er en anden form for dokumentarisme, som publikum kan forvente. Det journalistisk objektive bliver hos de nævnte instruktører sat til side til fordel for deres subjektivitet. Det er ikke længere de politiske og sociale konflikter, som bliver problematiseret mandag aften på DR2, der er interessante, men den personlige fortælling, hvor den end måtte være.

Den danske dokumentarfilms kvinder
Selvfølgelig er filminstruktørens status af kunstner ikke ny, men det er nyt, at en genre, som traditionelt bliver betragtet som objektiv og sandhedsbærende, bliver udfordret af unge kvinder med noget på hjertet. Derfor spurgte vi de repræsenterede instruktører, Katrine Borre og Dorthe Høeg Brask, om deres bud på, hvad vi skal med dokumentarfilmen.
Det kunstneriske er for Katrine Borre selvforståelse. ”Jeg er jazzmusiker eller en fri natur”, og det har hun sandelig ret i. Hendes film, Pigen i havnen, handler om søfolk fra hele verden, som hun møder, mens de ligger i Århus havn. Hun maler en portræt af disse skæbner for, som hun siger, ”at finde hjertet i miljøet.” Kravet til dokumentarismen er, ifølge hende, ærlighed og autencitet - en sag som også Dorthe Høeg Brask er enig i - ikke i forhold til en objektiv beskrivelse, men i forhold til de menneskelige følelser som det hele dybest set handler om.

Dorthe Høeg Brask
Fjernsyn for dig?
Traditionelt er de danske fjernsynsstationer aftagerne af de danske dokumentarfilm. Desværre har stationernes egne producenter villet have indflydelse på de enkelte film, før de har skønnet dem egnede til at blive vist for et større publikum i den bedste sendetid. Om det er tilstrækkeligt for en dokumentarfilm-instruktør, som betragter sig selv som kunster, kan selvsagt betvivles, og derfor begynder man at søge efter andre finansieringskanaler end TV-stationerne. Og når det nu drejer sig om så mange penge, kan man ligeså godt have fuld kunstnerisk indflydelse på, hvordan ens film kommer til at se ud, og det er her, at det begynder at ligne historiefortælling mere end journalistik.

Al fortælling tager udgangspunkt i virkeligheden
”Virkeligheden er mere spændende”, siger Katrine Borre og henviser til verdens forunderlige persongalleri, som overgår det meste af, hvad man kunne opdigte til en fiktionsfilm.
I samme forstand taler Dorthe Høeg Brask om det til tider ulige forhold mellem virkelighed og fiktion. ”Det er fiktionen, der stjæler fra virkeligheden”, siger hun, ”ikke omvendt”. Når vi således tror os hensat i et iscenesat univers med et persongalleri af den anden verden, er vi ikke så lagt fra virkeligheden som vi kunne tro. Alle egenskaber og karakteristika hos en hovedrolleindehaver, i en hvilken som helst film, er fremkaldt af en allestedsnærværende virkelighed, som måske er årsagen til, at vi overhovedet forstår filmen og accepterer dens ind imellem urimelige præmis. Og når man nu har denne verden, er der vel ingen grund til ikke at tage konsekvensen og basere sig fortælling på den.

”Jeg kan give øjeblikke”
Vi har vel alle vidst, at det der med journalistisk objektivitet er opreklameret. Alligevel stimulerer vi vores politiske bevidsthed med BBC-producerede programmer om børnearbejde i Kina. Det skal vi måske også gøre, men når vi bevæger os ind på filmkunstens område, er der ikke nogen grund til at fastholde kravet om objektivitet, heller ikke når der er tale om dokumentarfilm. ”Objektivitet findes ikke”, siger Dorthe Høeg Brask. Instruktøren vælger selv personerne og den historie, hun gerne vil fortælle. Derfor kan hun heller ikke foregive at fortælle om sandhed, men kun om en bestemt følelse, og måske den sandhed, der er forbundet med den. Det øjeblik, som kameraet fanger, er ingen sandhed, men netop beskrivelsen af det øjeblik kameraet fanger. En følelse? Ja.

Dokumentarfilm skal vises i biografen
Som Katrine Borre ønsker også Dorthe Høeg Brask et andet publikum end det sofasiddende. Dokumentarfilmens tekniske kvaliteter kommer i højere grad til deres ret i en biograf, og når man ser de repræsenterede dokumentarfilm på årets Nordisk Panorama er man tilbøjelig til at give dem ret. Det kunstneriske niveau, som giver plads for æstetisk udfoldelse, frem for et politisk budskab, er givetvis mere værdifuld end på en fjernsynsskærm. Så ved man også, hvad man får.

Hvis smoking er det, Lars von Trier står i i slutningen af Riget?