CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
 

Læs også...
Nyheder:
30-07-03:
Spielberg laver Western-miniserie
08-05-03:
Indy-dvd - Årets julegave!
28-01-03:
8 kvinder fører an i Frankrig
25-11-02:
Spielberg bringer Tintin til live
04-01-02:
Spielberg og Zemeckis bryder op
31-10-01:
E.T. 2002
05-09-01:
Indiana Jones 4 på usikker grund
22-08-01:
DiCaprio og Spielberg
11-08-01:
Gorillaz imponerer Spielberg
04-07-01:
Indy langt borte
02-07-01:
A.I. på toppen af weekendens Box Office
25-05-01:
Jurassic Park 4 en mulighed
20-04-01:
Spielberg fyrer løs
23-03-01:
Meryl Streep med i Minority Report
22-03-01:
Spielberg filmatiserer Lincoln
20-03-01:
Kamp om Cruise
31-12-00:
Steven Spielberg adles
15-11-00:
De tunge drenge i Hollywood
07-09-00:
E.T. går Star Wars i bedene
 
Anmeldelser:
07-03-03:
Catch Me If You Can
04-02-03:
Minority Report
02-04-02:
A.I.
02-04-02:
A.I.
05-10-01:
A.I.
20-06-01:
Nærkontakt af tredje grad
23-04-01:
The Last Days
11-10-00:
The Lost World
 
Artikler:
05-10-01:
Verdens dyreste legebarn - 2. del
29-08-01:
Stanley Kubrick portræt - 2. del
29-08-01:
Stanley Kubrick-portræt - 1. del
 
Verdens dyreste legebarn - 1. del
 
Portræt af Steven Spielberg
 
Skrevet den 5/10-2001 af Frederik Asschenfeldt Vandrup
 
 
Steven Spielberg er et uomgængeligt fænomen i den moderne medieverden – primært fordi han har stået bag en håndfuld af verdens bedst indtjenende film. Gennem 2½ årti har navnet Spielberg været synonymt med stor, farverig og universel underholdning. Alverdens biograflærreder har lagt dug til den lille amerikaners visioner og drømme – og det har gjort ham til et af verdens mest sikre økonomiske kort.


I krigens skygge
Det hele startede 6 dage før juleaften i efterkrigstidens USA. Året var 1947, trængslerne fra den store krig lå stadig tydeligt lagret i den amerikanske nationalfølelse. Den unge Steven voksede op i et hjem, der var tæt knyttet til filmen, og allerede i hans unge år blev legen med mediet en vigtig ingrediens i hverdagen. Med sit modeltog iscenesatte han voldsomme sammenstød og ulykker, som blev filmet og vist for familie og venner, mens søsteren stod for popcorn-salget. Som 12-årig var den første film klar, og blot et år senere stod han bag krigsfilmen Escape to Nowhere på hele 40 minutter.

Tidlig debut
At Spielberg også kunne trække folk i biografen og tjene penge på sin lidenskab beviste han allerede som 16-årig, da hans 2 timer og 20 minutter lange Firelight, der på mange måder var en tidlig version af Nærkontakt af tredje grad, kørte en enkelt aften i den lokale biograf og indtjente $100. Trods det tydelige potentiale var der ikke plads til Spielberg på de amerikanske filmskoler, og derfor måtte han selv finde en vej ind i branchen.


Når snyd giver bonus
Det blev en guidet tur hos Universal Studios, der løste problemerne. Han listede bort fra gruppen, fandt et forladt kontor, og indrettede sig, så det så ud som om, han var en fast del af etablissementet. Hurtigt vænnede sikkerhedsvagter og de andre ansatte sig til, at den unge jødiske fyr, som altid var pænt og voksent klædt, befandt sig hos Universal, og han fik arbejdsro til at instruere sin kortfilm Amblin i 1968 – 21 år gammel. Trods den utraditionelle vej ind i branchen blev Amblin hans direkte billet videre. Den vandt en lang række priser, og Spielberg blev den yngste instruktør nogensinde, der skrev under på en længere kontrakt med Unversal. Aftalen lød på 7 års arbejde i tv-afdelingen, og Spielberg skærpede sine evner på tv-serier som The Name of the Game, Night Gallery og The Psychiatrist. I 1971 fik han chancen for at lave to væsentlige tv-film. Den første var pilotafsnittet til den siden så populære tv-serie om detektiven Colombo i Peter Falks karismatiske skikkelse, og den anden var tv-filmen Duellen om en mands fatale møde med en lastbil.

Kontrakten opgraderes
Duellen blev så stor en succes hos publikum og kritikere i USA, at man tog chancen og gav den biografpremiere i Europa. Her gik den forrygende godt, og man var imponeret over den unge instruktørs evne til at skabe dynamik og spænding på lærredet. Det gav ham budget og produktionstid til at lave The Sugarland Express (1974), som havde Goldie Hawn i den centrale rolle. Filmen blev af den respekterede kritiker Pauline Kael udråbt som en af 70’ernes væsentligste debutfilm, men desværre kom den samtidig med Terrence Malicks Badlands og Robert Altmans Thieves Like Us - og den endte med at blive noget af en økonomisk skuffelse.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Minority Report:
 
Minority Report
Verdens dyreste legebarn - 2. del
Premiereportræt: Tom Cruise
NAC: Colin Farrell
Soundtrack: Minority Report
Minority Report vs. Lilo & Stitch

Quiz
Hvilken Hongkong-skuespiller er bl.a. kendt for sine spektakulære, mislykkede stunts, der ofte vises efter filmens slutning ved siden af rulleteksterne?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google