Stanley Kubrick-portræt - 1. del

Verdens dyreste legebarn - 2. del

Portræt af Steven Spielberg

Skrevet den 5/10-2001 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

HUSK: Læs første del af portrættet af Steven Spielberg først!

Gys og børnefilm
Allerede året efter var to vidt forskellige Spielberg-film klar til publikum. I den rendyrkede horror-afdeling havde Spielberg været den kunstneriske bagmand til historien om en lille pige, som blev et højst ufrivilligt medie for en række utilpassede ånder – filmen hed Poltergeist og fik i instruktøren Tobe Hoopers rutinerede hænder stor succes. Selv stod Spielberg bag en mere afdæmpet historie om endnu et venligsindet rumvæsens ankomst til jorden. E.T. blev årets store feel good-film og igen var der masser af Oscar-nominationer til Spielberg og co. Men den biografiske storfilm om Gandhi havde en smule mere velvilje, da priserne skulle uddeles. E.T. var for øvrigt den første film, der blev co-produceret af et nystartet firma, Amblin Entertainment, som skulle give Spielberg rum til at lave sine film.

Stilstand
Filmakademiets manglende lyst til at give Spielberg en pris var efterhånden blev en småpinlig opvisning i mangel på respekt. Spielberg havde på dette tidspunkt 4 væsentlige titler i nyere amerikansk film på resuméet – men stadig ikke anden anerkendelse end publikums. Efter et enkelt afsnit i filmudgaven af den populære tv-serie The Twilight Zone og en lidt skuffende fortsættelse til historien om Indiana Jones (Indiana Jones og templets forbandelse, 1984), trådte Spielberg i baggrunden. Han begyndte at optræde som executive producer på en række af sine åndsfællers produktioner, og både Joe Dantes Gremlins, Richard Donners Goonierne og Robert ZemeckisTilbage til fremtiden var store succeser i den helt specielle Spielberg’ske ånd, som prægede så mange underholdningsfilm i midt-80’erne.

Den voksne instruktør
En mere voksen Spielberg pressede sig dog på, og delvist presset af rygterne om, at han ikke var i stand til at lave en film for voksne, kastede han sig over Farven lilla (1985) og Solens rige (1987) – et forsøg på at fortælle alvorlige historier i det store format. Danny Glover, Whoopi Goldberg og Oprah Winfrey var fantastiske i Farven lilla, og selvom man lige skulle vænne sig til at se Alice Walkers roman omsat til Spielbergs filmsprog, så var filmen bestemt vellykket. Oscar-nomineringerne strømmede ind, men den japanske veteran Akira Kurosawa overtog Spielbergs plads i nomineringerne til instruktør-Oscaren. To år efter med Solens rige - baseret på J. G. Ballards barndomserindringer – var stilen mindre helstøbt, og det mest imponerende var den indsats Spielberg formåede at få presset ud af barnestjernen Christian Bale i hovedrollen.

På rutinen
En tredje omgang med Indiana Jones blev forløst to år senere, og især beslutningen om at hive veteranen Sean Connery ind i varmen viste sig at være nok til at få det meste af kloden i biografen igen. Samme år kom det afdæmpede og følsomme drama Always med Richard Dreyfuss og Holly Hunter i hovedrollerne. En lille film, som ikke gjorde det store væsen af sig, og som desværre gav Spielberg et lidt tvivlsomt ry i branchen. Som producent var han dybt respekteret, men det kneb efterhånden med at se det visionære i hans instruktør-karriere.
Det blev ikke bedre, da Spielberg som sit næste projekt kastede sig over en gammel drengedrøm – filmatiseringen af fortællingen om Peter Pans opgør med Kaptajn Klo. Hook kom i 1991, og blev modtaget brutalt af både pressen og publikum. Uagtet at en lang række af Hollywoods varmeste navne var trukket i de farverige kostumer kom filmen til at stå som en af Spielbergs helt store, isolerede fiaskoer.

Arbejdsraseri
Nu var det tid til at tænke nyt, stort og overrumplende – og i et af de mest markante comebacks i nyere amerikansk film lykkedes det for Spielberg at vende kraftfuldt tilbage på to vidt forskellige fronter. I et sandt arbejdsraseri instruerede han de næste to år to film næsten samtidigt – det ene et teknisk vovestykke, en udfordring for den digitale industri, der lå adskillige år forud for sin tid, den anden en kunstnerisk satsning og et forsøg på at give en af verdenshistoriens mest forstemmende episoder et selvstændigt kunstnerisk udtryk. På sommerens største premieredag, 11. juni 1993, kom dinosaurerne efter 60 millioner års fravær tilbage til vores verden, genskabt med overbevisende styrke i den hæsblæsende eventyrfortælling om de uheldige begivenheder i Jurassic Park. Sjældent har filmens tekniske afdelinger vågnet op til et sådant chok – og indtil The Matrix mange år senere, satte Jurassic Park dagsordenen for, hvordan special effects skulle laves. Filmen blev en uhørt stor økonomisk succes – en af filmhistoriens stærkeste pengemaskiner.