Peter Jackson: Fra splatterkonge til Ringenes herre
20-03-01:
Portræt: Michael Winterbottom

Kate Winslet: Heavenly Creature!

Portræt

Skrevet den 1/11-2001 af Hanne Sølvsten

Hun er den yngste skuespiller nogen sinde med to Oscar-nomineringer, og allerede som 26-årig bugner hendes misundelsesværdige CV af interessante roller. Shakespeare har hun for længst prøver kræfter med, og i hjembyen Reading i England har man opkaldt en gade efter hende. Nåja, og så var der lige den dér lille film om et skib, der synker. Navnet er Kate Winslet, talentet ubestrideligt og personligheden underligt uspoleret af nærkontakten med røde løbere.

Kate Winslet med DeCaprio i Titanic
Kurs mod Ønskestjernen
Det er svært ikke at lyde som en overbegejstret fan i forbindelse med Kate Winslet, for hun har et gudsbenådet talent og en lysende karisma som få, kombineret med en egenrådig insisteren på kun at vælge roller, hun føler for. I interview efter interview fortæller Winslet ivrigt, hvorfor hun bare MÅTTE have denne og denne rolle – som oftest fordi hun følte et tæt åndsfællesskab med figuren. Selv hendes til dato mest roste, prisbelønnede og populære rollevalg som Rose i Titanic (1997) skyldtes en så overvældende følelse af tæt samhørighed med figuren, at hun egenhændigt overbeviste instruktøren James Cameron om, at hun VAR den Rose, han ledte efter. Hvorefter hun overtalte Leonardo DiCaprio til at spille Jack, da han var ved at bakke ud, fordi han fandt rollen for let. Og som filmhistorien vil vide, blev både rollen og samspillet med DiCaprio et afgørende vendepunkt i Winslets karriere, der på dette tidspunkt skiftede gear og satte kurs mod Ønskestjernen.

Feteret verdensstjerne
Nomineringer til bla. Oscar og Golden Globe, priser og roser fra både anmeldere og fans regnede ned over den unge, britiske skuespillerinde, der pludselig blev en feteret verdensstjerne. Men modsat DiCaprio har hun formået at transformere sin lovende karrierestart til en solid status som en af sin generations største og mest talentfulde skuespillere. Ikke blot pga. talentet og udstrålingen, men også fordi hun så egenrådigt og instinktivt forstår at vælge sine roller med omhu. Og på nær Disneyfilmen A Kid in King Arthur’s Court (1995) har hun da heller ikke deltaget i nogle eklatante fiaskoer.

Fra teaterfamilie i Reading
Teaterblodet ruller i årerne på Kate Elisabeth Winslet, f. 5. oktober 1975. Bedsteforældrene drev et teater i Winslets fødeby Reading, og forældrene Roger og Sally er begge skuespillere, lige som hendes to søstre Beth og Anna. Kun lillebroderen Josh har endnu ikke gjort sig bemærket på de skrå brædder. Ingen andre i familien har dog drevet karrieren så vidt som Kate, der startede 11-årig med dramatimer og fortsatte på et drama-gymnasium i Maidenhead og debuterede i en reklame for Sugar Puffs, en slags morgenknas for børn, hvor hun danser med maskotten the Honey Monster.

Filmdebut som 17-årig
Efter den obligatorisk pinlige begyndelse fulgte hovedroller på teateret i bla. ”Peter Pan” og musical-udgaven af ”Adrian Mole”, samt tv-serier, bla. Anglo-Saxon Attitudes (1991), inden det store gennembrud i Peter Jacksons Oscar-nominerede Heavenly Creatures (1994, da. Engel min engel). Winslet var blot 17 år, da hun rejste til New Zealand for at indspille filmen, der er baseret på en ganske barsk, virkelig historie om to teenagepiger, hvis fantasifulde venskab løber løbsk og ender i mord. Rollen som virkelighedens Juliet Hulme indbragte hende ikke ufortjent tre priser som bedste kvindelige skuespillerinde i hhv. New Zealand, Canada og England, men filmen fandt dog ikke stor distribution, trods kritikerroser fra hele verden.

Korset-Kate
Det gjorde til gengæld Sense & Sensibility (1995, da. Fornuft og følelser), Emma Thompsons ønskeprojekt, der startede 1990’ernes Jane Austen-feber. Thompson fik sin Oscar for manuskriptet, men det var Winslet, der lagde verden ned med sit ligefremme og hudløst emotionelle portræt af Marianne Dashwood, der næsten går i døden for en stormende forelskelse. For rollen scorede Winslet bla. de prestigefyldte priser Screen Actors Guild Award og BAFTA Award (den britiske filmindustris Oscar), samt nomineringer til både Golden Globe og Oscar. Foruden tilnavnet ’Korset-Kate’, der blev hængende i flere år, fordi hun året efter sprang i yderligere to korsetter. Dels i Michael Winterbottoms Jude (1996), en modig filmatisering af Thomas Hardys murstensroman fra 1895, og dels i den Shakespeare-besatte Kenneth Branaghs drømmeprojekt: en fire timer lang, ultimativ udgave af Hamlet (1996).

Winslet som Ophelia i Hamlet
Vanvittig og erotisk
Både Judes Sue Bridehead og Hamlets Ophelia bliver mere eller mindre vanvittige, og begge roller er ret erotiske. Fx får Ophelia, der normalt fremstilles ret æterisk og uskyldig, langt mere krop i Branaghs version, men at det overhovedet fungerer skyldes Winslet, der gør Ophelia fysisk tilstedeværende og langt mere bevidst om sine egne valg end tidligere udgaver af rollen, fx Helena Bonham Carters i Zeffirellis Mel Gibson-version fra 1990. Begge roller er ret tunge udfordringer for en 20-årig skuespiller, men Winslet lyser op i begge film og er et yderst troværdigt fikspunkt for begge films dystre, mandlige hovedroller. Til sammenligning er rollen som Rose i Titanic langt mindre kompleks, og langt mere appellerende for et bredt publikum.