Ringenes Herre – en legende bliver til
17-12-01:
Ringenes Herre – en legende begynder

Elijah Wood

Talent og sødme

Skrevet den 14/12-2001 af Lisa Brygger

Elijah Wood er en lidt anderledes skuespiller, ikke fordi hans talent er så meget mere omfattende eller fordi han har lavet nogle fuldstændig unikke film, men fordi han er gammel barneskuespiller, og for de unge aktørers vedkommende er rollevalgene ofte ikke så afgørende for karrieren. De har næsten aldrig hovedrollerne men bruges mere som nuttet baggrundsfyld end så meget andet. Elijah, der snart fylder 21 år, var dog ingen traditionel barneskuespiller, for han begyndte meget hurtigt at få hovedroller på en kombination af hans evner indenfor faget og hans uimodståelige nuttethed.

Hurtigt til hovedrollerne
Som så mange andre små børn startede den dengang 8-årige Elijah Jordan Wood med et par typiske småroller i film som Tilbage til fremtiden II og Internal Affairs. Hans fjerde film, Barry Levinsons Avalon, ændrede dog på tingene. I rollen som Aidan Quinns søn, Michael Kaye, gjorde Elijah Wood et stærkt indtryk blandt et ellers imponerede hold af skuespillere - og siden har han næsten kun haft enten hovedroller eller væsentlige biroller. Både for Avalon og hans to næste film, Paradise og Radio Flyer, blev han nomineret til en Young Artist Award; en pris han tilmed vandt for Radio Flyer.

Heldig med familien
Det var tydeligt, at Elijah havde talent for skuespillet, og han havde også held til at vælge de rigtige roller. I Den gode søn spillede han overfor tidens anden store barnestjerne Macaulay Culkin, der var godt på vej til at ødelægge karrieren. Elijah Wood havde ganske som Culkin en af sine forældre som manager, men hans mor gik mere op i hans velfærd end i at opnå berømmelse. Desuden var han den eneste blandt en søskendeflok på tre, der arbejdede indenfor branchen, så han skulle heller ikke konkurrere med nogle af sine søskende.

De gode roller
I 1993 fik han enhver drengs drømmerolle som den charmerende rod Huckleberry Finn. Sammen med den bortløbne slave Jim, spillet af Courtney B. Vance, fik Elijah en klassisk rolle med masser af bid i. Den var til gengæld intet mod hans næste rolle som Kevin Costners søn i The War, et gribende drama om en halvfattig familie i 70’ernes sydstater. Her havde Elijah den centrale hovedrolle og fik endnu engang bevist hans talent. I de to følgende film, North og Flipper, behøver han ikke at anstrenge sig, rollerne var enkle, men med den efterfølgende rolle i Ang Lees The Ice Storm begyndte man at fornemme en langsom ændring af hans roller. Rollen som fortvivlet teenager klædte Elijah Wood, der altid har haft en god dybde i sit spil, og med både Deep Impact og The Faculty, to mainstreamfilm, fik han muligheden for at spille de mere traditionelle teenageroller. Begge film var actionprægede, men han havde ingen problemer med at tackle den type rolle.

Spændende fremtid
Hans næste udfordring bliver, hvorvidt han kan klare voksenrollerne, der meget snart vil begynde at dukke op. Hvis han overhovedet vil blive ved at bevæge sig foran kameraet. For et par år siden udtalte han, at han gerne ville instruere, og mange, der har arbejdet sammen med ham, mener, at det vil falde meget naturligt for hans væsen. Men først skal han opleves, over de næste tre år, i rollen som Frodo i Peter Jacksons Ringenes Herre-trilogi. Endnu engang har Elijah Wood den centrale rolle og nok engang vil han garanteret imponerede med hans særlige evne til at skabe stor sympati omkring sin karakter.
Elijah Wood har efter 12 år i branchen lavet næsten 30 film, men han har mest af alt leveret nogle fabelagtige præstationer i både store og små film, og det vil han forhåbentlig forsætte med.