Olsen Banden Junior

25-01-02:
Hans Fabian Wullenweber: Action for børn

Peter Flinth: Den sidste bandeleder

Premiereinterview

Skrevet den 17/12-2001 af Jesper Vestergaard

”Min allerstørste drøm i niende klasse var at komme i praktik hos Erik Balling på Olsen Banden. Jeg ringede til direktøren fra Nordisk Film og spurgte. Det kunne selvfølgelig overhovedet ikke lade sig gøre. Mange, mange år senere lavede de, inden pensionistudgaven af Olsen Banden (Olsen Bandens sidste stik, 1998), en energisparereklamefilm, hvor de havde samlet det gamle hold igen. Det var lige efter jeg havde lavet Ørnens øje, og de skulle filme ude på samme studie. Jeg skrev til Erik Balling og spurgte om, jeg måtte have lov at kigge over skulderen. Der fik jeg så lov. Det var sjovt, selvom det var sent og de var blevet gamle.”

Den nu 37-årige filminstruktør Peter Flinth har altid været vild med Olsen Banden. Nu har han selv fået lov til at styre løjerne på den seneste film Olsen Banden Junior, der fortæller historien om dengang de elskelige forbrydere Egon, Benny og Kjeld var knægte.

»Skide godt, Egon!«
Om sine første oplevelser med banden fortæller Peter Flinth: ”Det har været i 3.-4. klasse eller tidligere. Det var i hvert fald i skolen, hvor der var næsten ligeså stor hysteri, som der er nu omkring Harry Potter. Alle gik rundt og sang Olsen Banden-sangen, og sagde »Skide godt, Egon!«, og man legede Egon, Benny og Kjeld i skolegården.
Den første film, jeg så, var Olsen Bandens store kup (1972). Jeg tænkte dengang, at det var fuldstændigt fantastisk. Hele det univers med Egon Olsen som finder på en plan og skal bruge nogle små finurlige ting, det var jeg meget fascineret af. Jeg husker meget det her med denne her indædte mand, som holdt fast i sine planer, og på trods af hundehoveder og hængerøve omkring sig, så får han gennemført det.
Det blev så en tradition, hvert år, når der kom en ny Olsen Banden film, så skulle man ind og se den. Det så jeg meget frem til. Siden hen røg jeg mere på Den lyserøde panter og måske mere over i Woody Allen. Men jeg har altid holdt meget af komedier.

En af de film, jeg virkeligt hoppede på, var Olsen Banden i Jylland (1971), som simpelthen gjorde, at jeg fik lokket hele familien med på ferie til Jylland for at se de der bunkers. Og så tror jeg, ligesom alle andre, at scenen under Det Kongelige Teater (Olsen Banden ser rødt, 1976), det var jo simpelthen en filmisk ballet. Resten af filmene, er jo egentlig ikke, når man ser dem igen, så superspændende.”

Manuskriptet overbeviste
På trods af den årelange begejstring for bandens bedrifter var det ikke uden en vis skepsis, han sagde ja til rollen som instruktør på den seneste film. Ideen med at lave Olsen Banden som børn var allerede blevet afprøvet i en julekalenderversion i 1999. Da Peter Flinth tidligere havde haft succes med den dramatiske middelalderhistorie for børn, Ørnens øje, og han aldrig havde lagt skjul på sin begejstring for Olsen Banden, kontaktede Nordisk film ham.

”Som udgangspunkt var jeg rigtigt meget skeptisk,” fortæller Peter Flinth: ”Jeg tænkte, at nu kan man simpelthen ikke presse mere ud af det. Men da jeg læste manuskriptet, var jeg overbevidst. Specielt da jeg så mødtes med Henning Bahs (medforfatter på alle tidligere Olsen Banden-film, red.), og han også var åben overfor det, var jeg på. Men det har så også været en bestillingsopgave, hvor man går ind som filmhåndværker, og siger all right, vi har et velkendt koncept, som nu skal udføres i en ny version, vi har et begrænset budget, og vi har en meget, meget stram tidsplan. Så det har simpelthen været med at holde tungen lige i munden, fordi det har været meget presset.”

En konkret opgave
Peter Flinth har efter succesen med Ørnens Øje, der i 1998 modtog fem Robert-priser, forsøgt at få flere spillefilmprojekter, herunder en voksenfilm, realiseret, men har rendt panden mod muren omkring finansieringen. Han fortæller: ”Det er virkeligt et hjertebarn, som jeg knokler med at få i gang. Men der er SÅ tungt at trække i gang, at du som instruktør efterhånden begynder at gå sukkerkold, hvis man skal bruge et Bjarne Riis-udtryk. Det er bare op ad bakke og op ad bakke, og der er ikke andet end punkteringer og mælkesyre i udsigt. Derfor, når der så kommer en decideret opgave, hvor der er nogen, der siger, prøv at hør, vi har en opgave, som rent faktisk skal løses. Der er et tog. Det kører. Vil du med? Så er det klart, at så er det en udfordring. Og specielt, når det var indenfor en afrundet tid, hvor jeg kunne sige, jamen fint, så bruger jeg det her år på at lave denne her film, og så er jeg i gang, og man lærer jo noget af det hele tiden. Det var udgangspunktet, at her er en konkret opgave i modsætning til alle de luftkasteller som man som instruktør render rundt og håber på, at man måske kan komme i gang med. Her var det Nordisk Film, der sagde at vi laver denne her film, og vi vil gerne have dig til det. Så bliver man jo også glad.”