Boogie Nights
28-03-00:
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me

Heather Graham

Fra indie-queen til Felicity Shagwell

Skrevet den 10/1-2002 af Lisa Brygger

Som Rollergirl i Boogie Nights fik Heather Graham endelig noget velfortjent opmærksomhed, mens Lost in Space, Bowfinger og Austin Powers: The Spy Who Shagged Me blev hendes store gennembrud, og nu ved hele verden, hvem hun er. Hun havde dog lavet sin første film 10 år inden Paul Thomas Anderson satte hende på rulleskøjter, så man kan ikke sige, at den nu snart 31-årige skuespiller ikke har arbejdet for det.

Graham med PT Anderson på settet til Boogie Nights
Junkie- og nonnerollen
Heather Joan Graham blev født den 29. januar 1970 i Milwaukee, Wisconsin. Hendes far var FBI-agent, hendes mor skolelærer og den blonde Heather elskede at spille teater. I skolen blev hun bare set som en teater-nørd, men blev samtidig også kåret som den mest talentfulde af sine klassekammerater. Allerede i 1985 blev det til to optrædener i tv-serien Growing Pains og i 1987 fulgte den første tv-rolle. Året efter kom et mindre gennembrud i filmen Licence to Drive, der havde Hollywoods daværende ungdomsidoler Corey Haim og Corey Feldman i hovedrollerne. Graham spillede pigen Mercedes, som Haim-figuren var helt vild med. Rollen som den søde pige kan man til gengæld ikke kalde hendes efterfølgende rolle. I Gus Van Sants Drugstore Cowboy spillede Graham junkien Nadine. I det fantastiske emsemble-stykke I Love You To Death havde hun kun en lille rolle, men var aldeles bedårende og fik gjort et solidt indtryk omgivet af River Phoenix, Kevin Kline og Tracey Ullman - præcis som i David Lynchs geniale tv-serie Twin Peaks, hvor hun kommer ind i slutningen af serien og giver special-agent Cooper hjertebanken, som den ’forhenværende’ nonneelev, som også må lide en krank skæbne. Graham beviste fra starten, at hun kunne alle rollerne, fra de usle til de stærke. Hendes varemærke var dog hendes kønne udssende, de store øjne og det store lyse hår, men Graham formåede at give rollerne alt, hvad de kunne trække.

Indie-filmene
For de virkeligt indspiste filmnørder var disse få roller nok. Heather havde slået igennem. Siden fulgte en solid håndfuld independent-film, Fra Van Sants Even Cowgirls Get the Blues til Fred Schipisis Six Degrees of Separation til Alan Rudolphs Mrs. Parker and the Visious Circle, en film der blandt andet også havde en ung Jon Favreau i en mindre rolle.
I 1996 fik Graham et gevaldigt hit med kultfilmen Swingers, skrevet af Jon Favreau og med ham selv og Vince Vaughn i hovedrollerne som smarte Hollywood-wannabes. Graham fik den kvindelige rolle overfor Favreau, og i instruktør Doug Limans habile hænder strålede hun. Filmen og dens succes i hjemlandet kunne hun have brugt som springbræt til de store Hollywoodproduktioner som Vince Vaughn gjorde det, i stedet lavede hun det lille drama Two Guys and a Girl og en anden indie-film, der skulle vise sig at overraskede alle - Boogie Nights.

Felicity Shagwell. Shagwell by name, shag-very-well by reputation.
I never take my skates off
Fra 1997 og frem fik Heather Graham større roller i større film. Hun var nu svær at komme udenom og blev også en del af Hollywoods stjerneparade med gallapremierer og andre glamour-begivenheder. Hendes privatliv blev pludselig vedkommende for alle, der var interesseret. Kønne Graham skiftede mændene i sit liv ud med regelmæssige mellemrum og kom konstant på diverse lister fra bedst klædte stjerne til smukkeste skuespiller. Helt tæt kom man dog ikke på hende, slibrige detaljer har hun formået at undgå helt, hun har aldrig været forbundet med nogen skandaler, muligvis takket være en god opdragelse. Tilbage i 1991 var hun i betragtning til filmen Heathers, men filmens tone var for skrap for forældrene, så den sprang hun over.
I Bowfinger blev det ’pæne pige’-image igen rykket kraftigt i, da rollen var temmelig promiskuøs, men Heather Graham var alligevel svær at stå for. Med næsten 40 titler bag sig har Heather Graham fået sat sig godt fast på Hollywoods befolkede stjernehimmel - og ned ryger hun nok ikke foreløbig med roller i Danny Boyles og Edward Burns' nye film plus en cameo som Felicity Shagwell i den 3. Austin Powers-film.

I temaet From Hell:

From Hell
A Jack of all times - Den filmiske Jack the Ripper