21-08-00:
Clay Pigeons

04-06-00:
NAC - New Actors Club

NAC: Vince Vaughn

Skrevet den 18/1-2002 af Lisa Brygger

Han har sneget sig ind på det store publikum: startede med neo-kultklassikeren Swingers, hvor han fik Spielbergs opmærksomhed og en stor film, men trods nogle habile præstationer i større og mindre film siden kom det store gennembrud aldrig. Efter endnu flere flotte præstationer og med endnu flere film i posen er Vince Vaughn endelig begyndt at blive et navn. Nu står han overfor John Travolta i thrilleren Domestic Disturbance.

You’re so money baby
Er man til California Cool, Hollywood-parodier, amerikansk independent eller fortællinger fra filmbyen, så har man en eller flere gange set Doug Limans debutfilm Swingers, skrevet af Jon Favreau med ham og Vince Vaughn i de afgørende hovedroller. Vaughn havde været interesseret i film og teater siden barns ben og var flyttet til Hollywood for at prøve at komme ind i branchen, men det var kun blevet til nogle små optrædener i forskellige tv-serier, som 21 Jump Street og Doogie Howser MD. Under optagelserne til Rudy, hans første egentlige film, mødte han en ligeledes ung skuespiller Jon Favreau, som også kæmpede for at få en rolle og en fod indenfor. Favreau var allerede gået i gang med at skrive Swingers, men efter at have starte venskabet med Vaughn, blev denne hurtigt skrevet ind i handlingen. Cirka 3 år senere havde filmen premiere, den blev den næsten overset, men den fik hurtigt en kerne hardcore-fans, og Liman fik MTV's Best New Filmmaker-pris for filmen. Vaughn spillede, næsten lidt for overbevisende, den glatte og selvsikre Trent, en ung skuespiller i filmbyen, der må kæmpe for rollerne, og som har tid til at spille smart, enten i Las Vegas eller på de trendy in-steder. Den glatte attitude har han brugt utallige gange siden.

Endnu en Spielberg-opdagelse
Swingers blev ikke noget stort publikumshit med det samme, men den blev set af Steven Spielberg, der derefter castede unge Vince i rollen som fotografen Nick Van Owen i The Lost World. Det kunne være blevet til det store gennembrud, i stedet løb dinoerne og medspillerne med al opmærksomheden, og Vaughn rykkede videre til at par mindre dramaer. I A Cool, Dry Place spiller han en kærlig far splittet mellem kæresten og eks-konen; i Return to Paradise er hans rolle splittet mellem at hjælpe en ven, yderst gribende spillet af Joaquin Phoenix, og risikere fængsel eller at redde sig selv. Nu var Vaughn begyndt at vise mere dybde, og med Phoenix som medspiller igen i den sorte Clay Pigeons fik han demonstreret, at de mere psykotiske træk faldt ham meget let. Som Lester Long fik han levendegjort en snu og farlig skurk, en rolletype han ville komme til at bruge igen.

Fremtiden
Norman Bates er en af de mere velkendte filmfigurer Hollywood har produceret, men Gus Van Sants udgave af Psycho formåede ikke at få så meget ud af ham, og Vaughns glimrende udgave af manden med de lidt for sygelige moderbindinger gjorde ikke meget for at fremme hans karriere. Den ubehagelige The Cell hjalp heller ikke på det og med en meget lille rolle i Zoolander, den lettere mislykkede thriller Domestic Disturbance samt den oversete Made, hvor han igen teamede op med Jon Favreau, gav ikke Vince Vaughn sit gennembrud. Om han nogensinde får det, og i så fald hvornår, må stå hen i det uvisse; med hans kommende projekter ser det ikke ud til at være lige om hjørnet, men trods utallige film, der aldrig skabte store bølger, har han trods alt formået at overleve, så lad os nu se.....

I temaet New Actors Club:

NAC: Josh Lucas
NAC: Eric Bana