06-11-00:
Leg med ild

Premiereportræt: Robert Redford

The Sundance Kid

Skrevet den 25/1-2002 af Christian Hansen

"Du ligner Robert Redford"
Bemærkningen faldt på en weekendtur til Samsø sidst i 80erne. Vi var en fem-seks familier afsted. En af mændene havde tillagt sig skæg, der sammen med hans tjavsede lyse hår fik ham til at minde om The Sundance Kid, Robert Redfords figur i George Roy Hills western Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969). Manden grinede af sammenligningen, indtil en af kvinderne gjorde ham opmærksom på, at større kompliment var det ikke muligt at opdrive. Min mor og et par andre nikkede samtykkende. Selv var jeg 16 år og dybt betaget af den frejdige hårdkogthed Redford havde lagt for dagen i Butch Cassidy-filmen og Sidste stik (1973).
Det kendetegnende er, at alle har en mening om Robert Redford. I dag kan man højst sandsynligt finde biografgængere, der ikke ved hvem William H. Macy er, men der er næppe nogen, der ikke kender Redford. Han er simpelthen ikke til at komme udenom.

Den famøse sidste scene fra Butch Cassidy and the Sundance Kid
Broget start
Robert Redford (født 1937) har været med længe. Han spillefilmdebuterede i 1962 i Bag fjendens linier. Forinden havde han mistet sit baseball-stipendie på University of Colorado p.g.a. fuldskab, hvilket man kun bider mærke i, fordi det rokker lidt ved 'svigermors drøm'-imaget. Han havde studeret skuespil på American Academy of Dramatic Arts i New York. Endelig havde han spillet med i en del tv-film og tv-serier i den sidste halvdel af 50’erne, bl.a. de populære The Alfred Hitchcock Hour og Alfred Hitchcock Presents, der i flere omgange er blevet vist i Danmark.

Første omgang med Newman
Det endelige gennembrud kom med rollen som Harry Longbaugh, The Sundance Kid, i Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969). Her spillede Redford overfor Paul Newman, og dette par har om nogen været med til at præge 'buddy movie'-genren. Man husker især denne charmerende film for to scener: Cykelscenen, hvor Butch Cassidy kører morgentur med The Kids kæreste (Katharine Ross) til tonerne af Bacharach & Davids "Raindrops Keep Fallin’ On My Head". Og så selvfølgelig slutscenen, hvor makkerparret to mand høj og med fire revolvere forsøger at nedkæmpe den bolivianske hær.

Newman/Redford klassikeren Sidste Stik
Gennembrud i 70’erne
Først i 70’erne kom der for alvor fart på Redfords karriere. I 1973 indspillede han to film, begge gange overfor store Hollywood-stjerner. I Sydney Pollacks undervurderede Vore bedste år stod Barbra Streisand for modspillet i en film om en umulig kærlighed mellem en skuespiller og en politisk aktivist. I George Roy Hills Sidste stik stod Redford igen overfor Paul Newman.
Om man skal klassificere filmen som gangster-film eller bondefanger-komedie er svært at afgøre. Den fungerer forrygende som begge dele. Filmen varer over 2 timer, men har ingen svage passager. Undertegnede [samt resten af US-holdet, Red.] elsker især scenen, hvor det senere makkerpar mødes første gang. Henry Gondorff (Newman) er ved at sove en kæmpebrandert ud, og Johnny Hooker (Redford) stabler ham derfor op i badekarret med alt tøjet på og tænder for bruseren. Gondorff grynter, slår øjnene op og siger træt: "Glad to meet you kid, you’re a real horses ass." Filmen modtog i øvrigt otte Oscars, blandt andet for bedste film.
Robert Redfords samarbejde med Sydney Pollack mundede ud i nogle af karrierens største succes’er: Tre døgn for Condor (1975) og Mit Afrika (1985). Den Casablanca-inspirerede Havana (1990), med Lena Olin, blev imidlertid ikke nogen succes. Sideløbende med disse film begyndte Redford selv at instruere.