CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
 
Mere info
Hans Fabian Wullenweber:

- var i 1990 medlem af projektredaktionen på Det Danske Filmværksted

- uddannet fra Den Danske Filmskoles Instruktørlinie i 1997

- udviklede spillefilmmanuskripter for Nimbus Film og Thura Film i perioden 1997-2000


Har instrueret:
Afvej, 1993
Traces, 1997
Udenfor, 2000

- Udenfor vandt en pris ved den internationale kortfilmfestival i Montecatini, Italien.

- har også instrueret musikvideoer.



De andre på filmholdet bag Klatretøsen:

- Nikolaj Arcel, manuskriptforfatter
(Meningen med Flemming og tv-serien De udvalgte)

- Jacob Vit Kusk, fotograf
(Nattens engle og tv-serien Den Femte Kvinnan)

- Miriam Nørgaard, klipper
(Nattens engle, Kat)

- Lottie Terp Jakobsen, producer
(lineproducer på Mirakel)

Bo Ehrhardt, producent
(Pizza King, En kærlighedshistorie)




Læs også...
Nyheder:
04-05-05:
Fra Klatretøsen til voksent gys
08-01-04:
Tvilling og Tintin til Göteborg
03-11-03:
Stor pris til Kald mig bare Aksel
18-09-03:
Nikolaj Arcels debutfilm under optagelse
29-04-03:
Kim Magnusson til Nordisk Film
03-02-03:
Steen scorede en Robert til hver hånd
10-01-03:
Årets Robert-nomineringer offentliggjort
22-10-02:
Klatretøsen vinder pris i Amsterdam
10-09-02:
BUSTER klar til den tredje børnefilmfest
01-08-02:
Prisregn over dansk børnefilm
31-07-02:
Klatretøsen solgt til amerikansk remake
06-05-02:
Klatretøsen til tops i Norge
05-04-02:
Natsværmerpris til Klatretøs-instruktør
20-02-02:
Klatretøs-instruktøren på vej med international Reuter filmatisering
17-02-02:
Danske børnefilm på podiet i Berlin
29-11-01:
Klatretøsen også til filmfest i Berlin
 
Anmeldelser:
22-09-04:
Tæl til 100
04-05-04:
Tvilling
31-07-02:
Olsen Banden Junior
23-07-02:
Klatretøsen
 
Artikler:
06-10-03:
Vinderne kåret på BUSTER 2003
03-10-02:
BUSTER 2002: Barske realiteter for børn
25-01-02:
Julie og drengene
17-12-01:
Peter Flinth: Den sidste bandeleder
 
Hans Fabian Wullenweber: Action for børn
 
Premiereinterview
 
Skrevet den 25/1-2002 af Frederik Asschenfeldt Vandrup
 
 
Den danske actionfilm Klatretøsen er et sjældent eksempel på en stilren og teknisk vellykket genrefilm i et område af filmsproget, som vi meget sjældent ser noget til i Danmark. Den spillefilmsdebuterende instruktør, Hans Fabian Wullenweber, har ramt præcist i børnenes øjenhøjde med en tempofyldt og velspillet historie om pigen Ida og hendes to venner, Jonas og Sebastian, der bliver presset ud i at planlægge og udføre et modigt og noget nær umuligt bankkup.

Instruktøren på arbejde med Julie Zangenberg
Vi mødte Hans Fabian Wullenweber til en kort snak om, hvordan det kan lade sig gøre at lave en børneactionfilm i Danmark.

CZ: Lad os begynde med at snakke lidt om børne- og ungdomsfilm. Hvad mener du karakteriserer en god film for de yngre biografgængere. Hvad er det, man skal prøve at opnå?
HFW: Først og fremmest er det vigtigt, at der er ting, som børnene og de unge kan identificere sig med. At der er nogle følelser og konfliktstillinger, som de kender fra deres eget liv, så de ser, genkender og måske får en løsning på – eller hjælp til at løse – problemet. Og så skal det, når det er film, være en oplevelse. Man skal virkelig blive budt ind i en verden, hvor man ikke har været før og både få muligheden for at græde, grine og være bange - simpelthen spille på fantasien. Det husker jeg da fra dengang jeg selv var i den alder. Jeg gik meget i biografen, og det var den totaloplevelse, der sagde mig noget. Derfor synes jeg, det er for ærgeligt, hvis vi bliver for fattige, hvis man ikke har ambitioner om, indenfor den genre, virkelig at gøre alt, hvad man kan, for at lave noget spændende.


CZ: Hvordan kommer man så lettest ”ned” i børnenes øjenhøjde.?
HFW: I denne film har vi gjort det ved, at det er børnene, der driver handlingen. Det er dem, vi følger; det er dem, der tager beslutningerne – og vi ser de voksne, som nogen, der ikke regner dem for noget. Og da børnene så ser, at de voksne ikke selv kan løse situationen, så tager de sagen i egen hånd. Det er den ene måde, for det er jo altid sjovt at se sig selv klare nogle ting.
Den anden måde er ved at tage udgangspunkt i deres alder. De er jo i starten af puberteten, så det er oplevelsen med at sige nej til autoriteter første gang, at sige nej til sine forældre. Det er den første forelskelse; spørgsmålet om hun kan lide mig eller om hun bedre kan lide den anden – så de ting er der også for at sikre, at det realistiske præg kommer med.

Realismen
Et af Klatretøsens stærke kort er, at den også indeholder et lag af realisme. Venskabet mellem de tre børn, faderens sygdom og behandlingssystemets magtesløshed og hele problematikken om som barn at måtte træde til når de voksne ikke kan klare det længere.

HFW: Det har været et helt bevidst forsøg på at blande den traditionelle danske børnefilmstradition, hvor f.eks. Søren Kragh-Jacobsen har den der følsomme, personlige historie – og det var det, der var spændende for mig: at lade den være drivkraften for actionfilmsplottet. Man er jo normalt vant til, at Bruce Willis skal redde noget abstrakt; han skal redde USA eller redde Verden – og det, der var spændende her, var, at hvis de ikke kører fra politiet i deres go-carts, så dør hendes far. Så det er en meget konkret følelse, der driver det.

CZ: Ligger der en form for socialkritik i filmen? Handlingen eksisterer jo kun, fordi sundshedsvæsenet ikke vil betale for faderens operation.
HFW: Vi har selvfølgelig haft det oppe at vende, men det er der ikke. Jeg har snakket med sygehusene, og situationen er heller ikke sådan. Dels kan de operere for denne sygdom, og dels gør den danske stat det også – så det er en ren plotting.

Med Olsen Banden på sidelinien
I midten af december måned fik den danske folkekomedieserie om den elskede Olsen Banden en let opdatering i Olsen Banden Junior, hvor vi følger Egon, Benny og Kjeld i børneudgave. Med kun en god måned mellem premierne på den og Klatretøsen kunne man godt frygte, at de to film ville falde sammen i publikums bevidsthed.

CZ: Det er jo svært at glemme Olsen Banden Junior. Der er der også 3 handlekraftige børn, som tager affære og gennemfører et kup. Hvordan vil du sige, at Klatretøsen adskiller sig fra den?
HFW: Den adskiller sig dels ved, at vores foregår i nutiden. Vi har gjort meget ud af, at det skulle være år 2002 på alle måder, og at universet skulle være realistisk. Og så er Klatretøsen en rendyrket actionfilm, hvor Olsen Banden i højere grad er komedie og spiller på nogle helt andre elementer.
Da vi gik i gang, fandt vi jo ret hurtigt ud af, at de også var gået i gang, og det var egentlig et meget godt pejlemærke for os, så vi sørgede for at gå endnu mere i vores retning, når vi vidste, at de også var på vej. Så vi nøjes med en lille hilsen til filmen, når Ida siger: ”Jeg har en plan”, og de så svarer ”Skide godt, Ida”.
Men vi fandt ud af, at der var plads til begge film, når de var så forskellige – og det synes jeg også er lykkedes.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet BUSTER 2002:
 
BUSTER 2002: Børnedommere
Barske film vinder BUSTERs priser 2002
BUSTER 2002: Barske realiteter for børn
BUSTER 2002 skudt godt i gang
BUSTER Animation i Huset
Astrid Lindgren-retro på BUSTER
BUSTER husker fantasien
BUSTER går i vandet
BUSTER-dokumentarfilm i Cinemateket
BUSTER 2002: Børnenes filmfest
Premiereinterview: Pia Bovin
Kald mig bare Aksel
BUSTER klar til den tredje børnefilmfest
Bedre end Beckham
Premiereinterview: Morten Køhlert
Ulvepigen Tinke
Ghost World
Julie og drengene
Klatretøsen
Final Fantasy - The Spirits Within
Ikke een mindre

Quiz
Hvilket skuespillerinde har gæsteoptrådt i tv-serien Friends?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google