The Lost Son

20-09-02:
Fransk Film: Popkunst og storindustri

Daniel Auteuil: Den alsidige stjerne

Portræt

Skrevet den 3/3-2002 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Gerard Depardieu er uden tvivl den bedst kendte franske skuespiller de sidste 15-20 år. Altid med evnen til at fylde billedet, når han optrådte enten i folkelige film som Asterix og Obelix eller historiske dramaer som Cyrano de Bergerac. Men i hans skygge har et andet gudsbenået talent udfoldet sig, og selv om de færreste her i landet genkender navnet med det samme, så har de fleste med garanti set Daniel Auteuil i indtil flere film.

Koncentration - fra Pigen på broen
Den første film
Født i 1950 i Algier, voksede den unge Daniel op i en familie, hvor begge forældre var aktive scenekunstnere. En barndom i de franske teaterkulisser førte til en naturlig fascination af skuespillet – og vejen mod en teaterkarriere blev også indledt med små roller i de stykker, som forældrene optrådte i. En bilulykke i 1968 satte sit tydelig præg på hans ansigt, men det stoppede ikke karrieren i rampelyset.
Hans egentlige debut foregik på Theatre National de Paris i begyndelsen af 70’erne, og den førte til en rolle i en amerikansk opsætning af musicalen ”Godspell” i Paris. Stykket blev en succes, og han var med forestillingen i to år. Men derefter begyndte de første filmroller at melde sig. Kameraet var fascineret af den mutte og særprægede skuespiller. Gérard Pirès – en af de franske veteraner, som senest gav lyd fra sig med action-komedien Taxi - gav Auteuil debut i L’Agression (1975), der var en filmatisering af John Buells roman ”The Shrewsdale Exit”. Rollen var lille, men med de store stjerner Jean-Louis Trintignant og Catherine Deneuve i hovedrollerne var der opmærksomhed omkring filmen – og filmkarrieren var sparket effektivt i gang.

Fra komedie til thriller
Sideløbende med filmoptagelserne fortsatte Daniel Auteuil på teatret med roller i bl.a. ”La Folle de Chaillot”, og han fik sin instruktørdebut i 1981 med stykket ”Le Garçon d’Appartement”. På film blev rollerne hurtigt mindre seriøse, og en overgang så det ud til, at hans karriere skulle drukne i den linde strøm af hurtige komedier, som franskmændene producerede i slutningen af 70’erne og begyndelsen af 80’erne.
Med L’Indic fra 1983 (instrueret af Serge Leroy, der sidenhen stod for nogle afsnit i tv-krimien Navarro, som dansk tv sendte for en række år siden) kom alvoren imidlertid tilbage i Auteuils karriere, og blot året efter spillede han hovedrollen som Inspecteur Vincent i L’Arbalète - en action-thriller fra italieneren Sergio Gobbi.

Den stakkels Ugolin fra Provence-filmene
Miraklet i Provence
Men det var med den overvældende præstation i Claude Berris store dobbeltsatsning, filmatiseringen af Marcel Pagnols erindringsromaner fra det solbeskinnede Provence Kilden i Provence og Manon og kilden, at Daniel Auteuil fik sit store gennembrud. Folkelige succeser af dimensioner i Frankrig, og store hits både i resten af Europa og i USA. Rollen som Ugolin var skræddersyet til Auteuils talent, og han skinnede på lige fod med Depardieu og veteranen Yves Montand. Der var både en César og en British Academy Award som belønning – og især det faktum, at han vandt den eneste César ud af Kilden i Provences 8 nomineringer, er et glimrende bevis på, at han gjorde de film til sine egne.