Grev Axel

06-04-01:
Søren Fauli: Den første spillefilm

Total olympisk: Provinsen narrer storbyen

Interview

Skrevet den 8/3-2002 af Kasper Christoffer Larsen

”Jens-Aages mobilos, læg en beskedos…”, lyder det i mit øre, da jeg prøver at kontakte manuskriptforfatterne bag en landeplagereklame og en allerede omdiskuteret biografpremiere ved navn Polle Fiction. Jeg kan i hvert fald høre, at jeg har fået fat i den rigtige mobil – Lars Andreas Pedersen og Jens Aage Pedersen selv – brødre som til daglig arbejder i reklamebranchen, når de ikke lige skriver filmanmeldelser for Nat&Dag, er til gengæld sværere at lokalisere. Da jeg endelig får fat i Jens Aage, er det ikke en særlig Snave’sk dialekt, der møder min egen med rester fra det århusianske. ”Du kan bare komme op til kaffe hos mig,” siger en veloplagt Jens Aage, der faktisk kommer fra Haarby – en lille naboby til Snave. Han virker dog ikke mere provinsiel end jeg selv føler mig efter 4 år i Hovedstaden, så jeg vover pelsen og aftaler et møde i hans lejlighed på indre Nørrebro en eftermiddag i det kolde danske forår.

"Ja, du kan da godt tage billedet med den baggrund. Det ville da være humor." Jens Aage stiller op til venstre og brormand Lars Andreas til højre.
Polle fødes
Hvis man tror, at ens fordomme kan hjælpe til med at forestille sig fædrene til Polle fra Snave, må man tro om igen. Hverken prototypen på society-reklamemanden fra København eller en bonderøv med mere lort på styret end omvendt, passer på beskrivelsen af de unge brødre, der er i den sidste halvdel af tyverne. ”Vi har taget den samme trøje på, for at gøre dig mere forvirret”, griner de kammeratligt og spørger venligt til CinemaZone.dk – Lars Andreas er færdiguddannet på Film og Medievidenskab i København, Jens Aage har læst matematik og fysik på universitetet og de er begge sønner af en amerikansk far, der også sætter dem i fuld stand til at skrive manuskripter på engelsk – hvis nogen skulle være interesseret efter Søren Faulis Polle Fiction, som er deres første manuskriptsamarbejde på biograflærred, selvom Lars allerede har arbejdet på flere manuskriptprojekter siden 1999.

”Sonofon – Polle i Snave – en dansk film uden om Det Danske Filminstitut – Kan I fortælle noget om, hvordan det i det hele taget kan lade sig gøre?”
Jens: ” Hvis vi begynder med begyndelsen, så tror jeg, ideen altid har ligget lidt som en bagtanke i hovedet på Peter Stenbæk, der er min gamle klassekammerat og ansat på Wibroe, Duckert og Partners. Det var egentlig ham, der kom med den oprindelige ide til en reklamefilm om en kikset fyr, der ikke kan finde ud af sin mobiltelefon. Han og Henrik Juul (kreativ direktør på reklamebureauet) tog så kontakt til os, fordi de havde en ide om at lægge historien i det fynske miljø og fordi Lars har skrevet manuskripter…”
Lars: ”Ja, jeg tror egentlig, de havde været ude hos en anden manuskriptforfatter først, men syntes ikke rigtig det klingede, og fordi Peter kendte os, mente han, at vi kunne komme med et bud på det.
Jens Aage: ”På det tidspunkt var der var jo ingen, der vidste, at alt postyret om Polle ville blive så stort, men Peter har altid haft lidt af en drøm om at lave en film om syd-vestfyn og efter sucessen med reklamerne blev ideen præsenteret for Sonofon – og de var med på den”
Lars: ”Ja, og så er det jo sådan at i det der hedder PeopleGroup ligger Wibroe, Duckert og Partners og også FilmPeople. Og de har det jo sådan, at hvis der kommer noget, der ligner lidt af en film, så tager FilmPeople bolden og begynder at løbe med den. Og man kom jo hurtigt frem til, at i finansieringen af sådan en slags film, ville det skabe ramaskrig at søge støtte igennem Filminstituttet – hvilket er helt forståeligt – og så må man jo gøre ligesom Carlsberg (som igennem bryggeriet Saltum og Neptun også er medsponsor på filmen – red.) gør i Kulturlivet – de betaler selv. I starten lå der dog ikke et færdigt budget – de var interesserede og bad os om at stykke et manuskript sammen – og da de kunne lide det, var der faktisk allerede rejst penge, da det kun var halvt færdigt – det var jo vild optur!”

Total parat til at suge noget slam...
Fra anmelder til anmeldt
Fra filmanmelder til manuskriptforfatter – hvordan var det spring?
Jens Aage: ”For mit eget vedkommende kan jeg jo kun sige, at det er den mest snørklede vej, der har bragt mig her. Jeg er vel nærmest faldet baglæns ind i det. Matematik og fysik er jo ikke ligefrem noget, der lægger op til, at jeg skal beskæftige mig med film. Jeg begyndte at oversætte fra engelsk til dansk på grund af vores amerikanske far - en dag var jeg også anmelder på Nat&Dag, efter at Lars havde anbefalet mig - og da det også gik fint, fik jeg mod på det. Men jeg har nu aldrig betragtet mig selv som ’anmelder’ som sådan – det var blot en sidebeskæftigelse ligesom alt det andet, jeg gik og lavede. Altså jeg tror ikke, det er en karrierevej til manuskriptforfatter som Jacob Lange ville anbefale…”
Lars: ”Med en overbygning ved manuskriptlinjen på Filmskolen i Toronto, Canada, må man jo nok sige, at jeg har været meget mere målrettet – det har altid været en blanding af skrivelyst og lysten til film der har drevet mig – når man ikke kommer fra Filmskolen herhjemme, kan man godt føle sig lidt udenfor i branchen – men det er jo ligesom alle steder – det handler bare om at klø på. Ligesom Jens har jeg heller aldrig betragtet mig sådan som fuldtidsanmelder”

Men hvordan har I det med anmeldelserne nu? Er I spændte på premieredagens ord om Polle Fiction?
Jens: ”Jamen, selvfølgelig er vi spændte – men på forhånd skal det jo også siges, at vi ikke har skruet forventningerne op til det helt store…”
Lars: ”Altså vi ved godt, hvordan anmeldere tænker, og vi kan sagtens se, at der er mange ting i den her film… altså, som anmelder ser man jo utroligt meget lort og så ser man ind imellem nogle film, der er skide gode. Og jeg tror næsten, man som anmelder kan blive – ikke snobbet – men man kan godt få den der: ’Ah, for helvede, ikke en gang til’ – jo, de fleste anmeldere er jo sådan de kulturelt interesserede, så jeg forventer, vi får relativt dårlige anmeldelser. På den anden side vil jeg så sige, når vi selv ser og anmelder film som f.eks. Farrelly-brødrenes (Dum, dummere, Jeg, Mig & Irene, Osmosis Jones), så synes vi sgu de er fede…

Ja, de er selvfølgelig velfungerende i deres genre…
Lars: ”Ja, præcis. Netop for hvad de er. Og på samme måde med Polle Fiction - for det den er – der er den sgu blevet en fed film”
Jens: ”Ja, altså vi er aldrig gået efter Bogarts 4 hatte – Polle er jo en meget folkelig figur, og filmen skulle også gerne være det…”

Drengerøvsfilm med hjerte
Kunne I så selv sætte en anden målgruppe end anmeldere på?
Lars: ”Ja, det synes jeg godt. Det er en drengerøvsfilm. En drengerøvsfilm, som skulle have et hjerte. Det vil sige, at målgruppen er drenge fra 15 til 35 års alderen og så skal kæresten ikke kede sig, hvis de tager hende med.
Jens: ”Ja, og jeg tror altså også de er bredere end det. Vi har jo set hvor bredt reklamerne har ramt. Der er også noget til bedstemor og børnene…