CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
 
Mere info
Filmografi:


Black Hawk Down (01)

Hannibal (01)

Gladiator (00)

G.I. Jane (97)

White Squall (96)

1492: Conquest of Paradise (92)

Thelma & Louise (91)

Black Rain (89)

Someone to Watch Over Me (87)

Legend (85)

Blade Runner (82)

Alien (79)

The Duellists (77)

Læs også...
Nyheder:
24-06-05:
Ridley Scott på dybt vand
01-10-03:
Bloom på korstog for Ridley Scott
24-09-03:
Ridley Scott på korstog
02-01-03:
Ridley Scott slået til ridder
05-05-02:
Bridget Jones instruktør remaker tysk film
26-04-02:
Seneste nyt fra Hollywood
05-03-02:
Ridleys nye korstog
26-02-02:
Alexander den Store x5
13-02-02:
Oscar-nomineringerne er ude
28-01-02:
Black Hawk Down holder sig på toppen
22-01-02:
Ridley Scotts sorte høg flyver til tops
16-01-02:
Alien 5 eller piratfilm?
24-09-01:
Scott-brødrene & 20th Century Fox
28-03-01:
Hvem skal instruere T3?
12-02-01:
Hannibal sætter rekord
24-01-01:
Directors Guild nomineringer
20-12-00:
Ny slutning på Hannibal
22-11-00:
Gladiator på det største lærrede
11-08-00:
Først Ridley Scott, så Edward Furlong
 
Anmeldelser:
17-10-05:
Kingdom of Heaven
22-06-04:
Matchstick Men
10-09-02:
Black Hawk Down
16-10-01:
Hannibal
22-11-00:
Gladiator
 
Premiereportræt: Ridley Scott
 
 
Skrevet den 21/3-2002 af Mads Bang Pedersen
 
 
Han er blevet kaldet 'Filmens Rembrandt'. Han har instrueret over 2000 reklamefilm, adskillige musikvideoer og hans anden spillefilm, Alien, regnes blandt filmhistoriens store mesterværker. Endvidere regnes hans tredje film Blade Runner for at være den mest citerede film de seneste 25 år.
Trods sit multitalent og sine filmiske succeser er Ridley Scott dog et menneske af kød og blod, der også har oplevet nedture og indimellem er gået på kompromis i en branche styret hårdt af den amerikanske dollar.

South Shields den 30. november 1937
Ridley Scott bliver født og vokser op med en hjemmegående mor og en far, der er ansat i hæren. I teenage-årene får han igennem faren adgang til et smalfilmskamera og tvinger indimellem familien til at medvirke i små kortfilm, samtidig med han går og drømmer om en gang at blive scenograf.
Scott tager sin kreative uddannelse på West Hartpool College of Art og senere Londons Royal College of Art, på deres nyeste filmlinie. Kort efter eksamen rejser han til Amerika og finder arbejde hos Time-Life, hvor han koncentrerer sig om produktion af dokumentarfilm.
Tilbage i England, få år senere, får han arbejde som scenograf på British Broadcasting Company (BBC). Her lægger man mærke til hans udprægede sans for det visuelle og hans interesse for mediet, og i 1962 betror man ham en fast stilling som instruktør på flere forskellige serier, bl.a. politiserien Z Cars, der kører i flere år.

Sammen med lillebroren og filminstruktøren Tony Scott (Top Gun, True Romance, Spy Game) danner Ridley Scott reklamefilmselskabet RSA (Ridley Scott Associates) i 1965. RSA formår i løbet af kort tid at blive et af de mest anerkendte europæiske selskaber i reklamebranchen og indkasserer et utal af priser for deres arbejde. Efter ti indbringende år med RSA, kan Ridley Scott ikke længere undertrykke ønsket om at lave en spillefilm. Men trods næsten ubrudt succes, kan han ikke finde en producent i Hollywood eller i England, der vil skyde penge i hans projekt.
Godt et år senere tager han konsekvensen og hæver $900.000 fra sin egen konto og indspiller The Duellist med bl.a. Harvey Keitel på rollelisten.
Historien i The Duellist kredser om to løjtnanter i Napoleons hær, der på grund af et gammelt stridsmål konstant bekriger hinanden, samtidig med at Napolions imperialistiske felttog raser i bagrunden. Filmen blev vel modtaget og ved Filmfestivalen i Cannes i 1977 modtog den Juryens Special Pris.

De Scott'ske virkemidler
Allerede i sin første film demonstrerer Scott sin evne til at ramme stemninger og følelser ved at gøre flittig brug af det miljø, der omgiver historien. Og man kan næsten sige om Scott, at hver gang han laver en ny film, så beskriver han et nyt miljø. Alt lige fra klima, terræn og årstider til madkultur bliver behandlet med største omhu og gør oplevelsen rig på sanselige detaljer. Illusionen bliver ofte fuldført med alt fra ganske få til store antal af statister i flot designede kostumer. Disse mangfoldige elementer i Scotts iscenesættelser gør hans film yderst troværdige. Det, der gør denne trovædighed og oplevelse levende, er belysningen af de velkomprimerede billeder. Kort fortalt synes belysningen i en Ridley Scott-film farveforstærkende og meget kontrastfyldt. Det vil sige, at man oplever en form for farvefascination og dybde, der gør det let og samtidig smukt at se på. Dermed er referencen til den hollandske maler Rembrandt ikke helt ved siden af.

Det Scott'ske miljø
Ridley Scotts historier foregår ofte i det, der kan karakteriseres som en kaotisk krigszone, hvorfra han ynder at tegne portrætter af personer, hvis sind er i vildrede, i uorden, problemfyldt, bulet eller beskadiget.
Selv i de enkelte Scott film, der ikke rummer krigsskuepladser og voldsomme kampscener, leger Scott med personernes sind i andre miljøer og lyssætninger, som foreksempel i et evigt mørkt, vådt og forfaldendt L.A. i Blade Runner, den uskylds-hvide, kolde vinter i Legend eller det utæmmelige, oprørske hav i filmen White Squall.
I 1991 stiftede de fleste af os bekendtskab med pigerne Thelma & Louise, der ustandseligt syntes at rende ind i mænd, der forsøger at kontrollere dem. Baggrunden for denne hæsblæsende roadmovie maler Scott med Nevada-ørkenens åbne vidder og jernrøde sletter, som han snedigt benytter i sin beskrivelse af pigernes fysiske og mentale rejse og slutteligt som en del af deres frigørelse.
Og i sidste års opfølger til den prisbelønnede thriller, Ondskabens øjne af Johnathan Demme, blev titelkarakteren Hannibal grundigt studeret og gennemgået som et klinisk rent portræt.
Scott benytter sig ikke helt tilfældigt af det historiske Firenze, der både rummer æstetik fra dets kunstskatte og en del blodige hændelser fra historien, som tilsammen symboliserer det makabre og kultiverede i den portrætterede hovedperson. Endvidere benytter Scott sig flittigt af muligheden for at trække os med rundt i Firenzes snørklede små gader, næsten som om vi befandt os i tankerne på en forskruet Dr. Hannibal Lecter.
Scotts fasination af arkitektur og hans viden om dets virkemidler kommer ligeledes til syne i film som Blade Runner (1982) og Gladiator (2000), og de to film har da også et par fællestræk på dette område. Der er ikke langt fra Colloseum til Tyrell Corporation: begge rejser de sig bemærkelsesværdigt og autoritært op over alt andet omkring sig i henholdsvis Rom og Los Angeles og begge huser en kejser, der på næsten guddommeligvis kan vende tommelfingeren op eller ned - og herske over liv og død.
Det kejserlige går igen i beskrivelsen af miljøet bag kameraet, hvor det i mange har svirret af rygter om en næsten enerådig Scottsk havaneser-rygende diktator, men de senere år har tonerne lydt mere i retning af en afslappet demokratisk process, i hvert fald ifølge Ridley Scott selv.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Kingdom of Heaven:
 
Kingdom of Heaven
Gladiator
Black Hawk Down
Matchstick Men
Troja
Alexander

Quiz
Hvad gjorde Harvey Keitel efter at have læst manuskriptet til Tony Buis vietnamesiske Tre årstider?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google