- Tilbage til fremtiden (1985)

Basil Exposition: Austin, the Cold War is over!
Austin Powers: Finally those capitalist pigs will pay for their crimes, eh? Eh comrades? Eh?
Basil Exposition: Austin... we won.
Austin Powers: Oh, smashing, groovy, yay capitalism!
- Austin Powers: International Man of Mystery (1997)

Reese: Pay attention. The 600 series had rubber skin. We spotted them easy. But these are new. They look human. Sweat, bad breath, everything. Very hard to spot. I had to wait 'til he moved on you before I could zero him.
Sarah Connor: Hey, I'm not stupid y'know. They can't build anything like that yet.
Reese: No. Not yet. Not for about forty years.
Sarah Connor: So, it's from the future, is that right?
Reese: One possible future. From your point of view.
- The Terminator (1984)

Michael: So are you going to marry Mr. Blue Impala and graze around with all the other sheep for the rest of your life?
Peggy Sue: No... I already did that.
- Peggy Sue Got Married (1986)

11-05-04:
Fra køkkenadfærd til Buchowski
13-12-02:
72 timer med Matrix

02-04-04:
The Matrix Revolutions
14-10-02:
K-PAX
28-08-02:
Kate & Leopold
05-04-02:
The Time Machine
17-04-01:
The Terminator
09-05-00:
Pleasantville
11-04-00:
Lost in Space
28-03-00:
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me

03-09-02:
Monty Python's Flying Circus

Paradokser og action

- tidsrejser på film

Skrevet den 4/4-2002 af Pernille Flensted-Jensen

Tanken om at kunne rejse frem eller tilbage i tiden er spændende. Tidsrejsetemaet er skildret i ikke så få film, hvor det kan bruges som udgangspunkt for eksistentielle overvejelser om livet og den frie vilje, for barokke og komiske situationer – eller en masse action.

Fra køleskabet der oprindeligt var planlagt som rejsemaskinen, endte det med en Delorean - ikke noget dårligt valg!
Science fiction og rejser i tiden
Tanken om at kunne rejse i tiden har længe fascineret mennesker. Hvordan ser verden ud i fremtiden? Eller hvad ville der ske, hvis man rejste tilbage i tiden og handlede anderledes eller ændrede historiens gang? Den tidligste beskrivelse af en tidsmaskine findes i H.G. Wells' roman 'The Time Machine' fra 1895, men ideen om rejser i tiden findes dog tidligere – bl.a. skrev Mark Twain i 1889 'A Yankee in King Arthur’s Court', der er blevet filmatiseret adskillige gange, første gang i 1921. Tidsmaskiner og -rejser blev hurtigt en vigtig del af science-fiction-genren, og nogle af de film, man straks vil tænke på i forbindelse med tidsrejser, tilhører netop denne genre. De er en essentiel del af plottet i filmserier som Terminator, Highlander og Star Trek. Som det ses Terminator-filmene med Arnold Schwarzenegger som den tidsrejsende cyborg, giver motivet mulighed for heltegerninger, og, ikke mindst, en masse action. Tidsrejsemotivet kan i science-fiction-film også give anledning til overvejelser om menneskets vilkår: I Twelve Monkeys (1995) spiller Bruce Willis en forbryder fra 2035, der sendes tilbage til 1990 for at finde årsagen til den epidemi, der udslettede det meste af menneskeheden i 1996, og et af filmens temaer er dødens uundgåelighed.

Absurde situationer
En anden velkendt film, der handler om tidsrejser, er selvfølgelig Tilbage til fremtiden (1985), hvori den 17-årige Marty McFly (Michael J. Fox) rejser tilbage til 1955, det år hans forældre gik i highschool, for at se hvorfor de blev så umulige senere hen. Her giver tidsrejsen anledning til et utal af komiske og absurde situationer, som f.eks. da Marty McFlys mor viser sig at være noget mere interesseret i ham end i sin kommende mand... Det er ikke den eneste film, hvor der er gjort komisk brug af tidsrejseaspektet: Bill and Ted’s Excellent Adventure (1989) spiller Alex Winter og Keanu Reeves to temmelig tåbelige teenagere, der står til at dumpe en historieprøve, men gudskelov dukker der redning op i form af en telefonboks, der kan føre dem til forskellige historiske perioder, hvorfra de henter personer som Sokrates og Napoleon og udsætter dem for Californien anno 1988. Og endelig er der Terry Gilliams visuelt imponerende Time Bandits (1981), hvor en skoledreng reddes fra sin trivielle tilværelse af en flok tidsrejsende dværge, der har fundet et 'Time Hole Map of the Universe', der gør dem i stand til at besøge antikkens Rom, møde Robin Hood mm.

Kærlighed med aldersforskel
Men tidsrejsemotivet har også fundet vej til den romantiske film. Det er f.eks. motivet for den kommende Meg Ryan-film Kate & Leopold, hvori karrierekvinden Kate kurtiseres af en 1800-tals adelsmand, spillet af Hugh Jackman (X-Men). Adelsmanden Leopold støder ved et tilfælde på en tidsportal, der altså fører ham fra 1872 ind i det 21. århundrede. Samme motiv finder man i Happy Accidents (2000), hvori en nutidig kvinde (Marisa Tomei) møder en mand, der er rejst tilbage i tiden fra år 2470. I begge tilfælde tror kvinden forståeligt nok ikke på mandens historie, men motivet giver mulighed for at udforske forholdet mellem mennesker og det at kunne mødes trods store forskelle.