Björk vender tilbage til filmen
12-05-03:
Dear Wendy – her er din synopsis

På forkant i Frederiksværk

Snigpremiere på Dancer in the Dark

Skrevet den 17/6-2000 af Jesper Vestergaard

Det var mest af alt jagten på dramatik, der havde ledt mig på vej til Frederiksværk en solbeskinnet fredag eftermiddag i midten af juni. Sagen var den, at den lokale biograf havde lanceret en snigpremiere på Lars von Triers dobbelte palmevinder Dancer in the Dark mere end to måneder før den officielle Danmarkspremiere. Aviserne havde spået kø og spidse albuer ved billetlugen, og så ville det være sidste gang man offentligt kunne opleve filmen i præcis den version, der vandt palmerne i Cannes.

Solen i siden
Efter at have spottet Frederiksværk på et detaljeret Danmarkskort, begav jeg mig først med S-toget til Hillerød. Dernæst gik turen med den knap så kendte Frederiksværksbanen, der tog mig gennem landsbyer med eksotiske navne, knægte på knallerter og blomster i haverne og forbi marker med køer og heste, der havde solen i siden og sundt grønt græs i mulen.
Der blev ikke mindre Morten Korch-stemning over at komme til Frederiksværk, landsbyen for enden af banen. Jeg slentrede op ad Jernbanegade, hvor det eneste brud på en den salige fred var en hestevognfuld solmodne studenter, der klirrende glade udgjorde størstedelen af landsbyens ungdom

141 billetter
Klokken 16:00 drejede jeg rundt om hjørnet til byens strøg. Jeg fik hurtigt øje på det lille skilt, der i klassisk rød neon inviterede til landsbyens bio. Jeg var helt klar over, hvad, det gjaldt. Præcis en time senere ville billetsalget til den eftertragtede fortælling tage sin begyndelse. Der var sat 141 billetter til salg, og hver køber havde ret til 4 billetter. Det vil sige, at man højst skulle være nummer 36 i køen, for at være helt sikker på at få en.

Kosmorama
Et halvt minut efter jeg havde drejet om hjørnet sluttede gågaden og det var med spænding jeg gik ind i en lille gyde under det lokkende røde skilt.
Den 53 år gamle biograf Kosmorama lå foran mig. Det første, der mødte mit blik i gyden, var imidlertid skrigende gule plakater og afmærkningssnore, der ledte mod billetsalget til filmen ved en indgang rundt om det næste hjørne.
Med minderne om Bob Dylans optræden i Horsens sidste måned, hvor begejstrede fans var kommet hele fem dage før billetsalget åbnede til det eksklusive show, gav jeg mine forventninger en betænksom dæmper.

Den første kom klokken 12
Dæmperen blev dog hurtigt afløst af en mild lettelse og en efterfølgende latter, da jeg endelig stod foran indgangen til salget. Der var ingen mennesker. Ingen forventningsfulde fans, ingen billethajer, ingen spidse albuer. Ingen dramatik overhovedet.
Jeg trådte ind i det varme mørke bag biografens bagindgang og her gik situationen op for mig. Herinde mellem plysforhænget og træpanelerne, under sart belysning fra antikke glaslamper sad hele den håbefulde kø, der var kommet før mig. Den første var kommet klokken 12. Lettelsen forlod mig igen en stund, indtil jeg havde fået talt til tyve personer, og altså vidste at jeg var sikret en billet.

I køen
Klokken var blevet fem over fire, og nu var der bare at vente. Jeg sludrede lidt med Lars Pram, der var min ligeså lettede sidemand. Han havde taget den forventningsfulde tur fra Christianshavn for at sikre sig tre billetter. Som stor fan af Björk og med sikker tiltro til, at Lars von Trier endnu engang kunne give ham en grådopløsende oplevelse, var han ikke i tvivl, om at det var billettens pris på 125 kroner og turen til Frederiksværk værd.
Ellers var det et noget andet publikum, der sad i køen, end jeg havde forventet. Det var flere lokale, end det var egentligt fokuserede Björk- eller von Trier-fans, der var kommet for at sikre sig muligheden for at opleve filmen i sin oprindelige version før den, efter Björks krav, igen skal en tur i maskinen for at få lyden justeret, inden den officielle Danmarkspremiere den 8. september.

Den frederiksværkske idyl
Flere folk stimlede langsomt ind og tog plads i køen. Biografens direktør gennem snart seks år Anette Veise gik med jævne mellemrund en runde og bød velkommen til de nyankomne og noterede dem på listen med ønskede bestillinger.
Præcis da landsbyens kirke kunne ringe til fem og salget begyndte, passede listen med bestillingerne. Klokken tyve over fem var der to billetter tilbage, og alle de omkrig 50 ventende kunne vende glade og tilfredse hjem med deres billetter i hånden. Helt i tråd med den frederiksværkske idyl.

Et absolut højdepunkt
Det var også en overordentlig glad og tilfreds Anette Veise jeg talte med efter den hektiske time. Mit store spørgsmål var, hvorledes det dog var lykkes hende, at få den succesfulde film nærmest direkte fra Cannes til denne lille biograf langt ude på landet. Til det kunne hun, stadig overrasket over sig selv, svare at hun da bare havde ringet og spurgt. Første gang var omkring to uger inden succesen voksede til festivalen i Sydfrankrig. Og efter en fax og endnu en opringning, havde det lille danske selskab Angel Film, der står for filmens distribution, så endeligt sagt god for den utraditionelle forestilling.
Anette Veise var stadig tydeligt rørt over al den opmærksomhed hendes karrieres og biografens absolutte højdepunkt har bragt, da jeg sagde pænt farvel og på gensyn og gled ud på gaden igen til landsbyens sidste handlende.

Historien
Det var ganske uden dramatiske historier og dog med fuld tilfredshed jeg igen begav mig mod byen og dens pulserende virkelighed. Byen hvor de store biografer blomstrer, og turen ind i dem fortæller en noget anderledes historie, end den i Frederiksværk. Glad og tilfreds og med mine billetter i lommen ser jeg frem til at afslutte historien i Kosmorama den 4. juli når billetterne og forventningerne skal indløses.

Hvilken skuespillerinde har sagt følgende
"I am a marvelous housekeeper. Every time I leave a man, I keep his house."