NatFilm 2002: Punkrock og NatFilm
04-04-02:
NatFilm 2002: Verdensfilm

NatFilm 2002: Euro-tips, del #1

Europa på NatFilm

Skrevet den 8/4-2002 af Jesper Vestergaard

NatFilmfestivalen er blevet skudt flot i gang. Lørdag aften gjaldt det første visning af den billedskønne Pola X, instrueret af manden bag De elskende fra Pont Neuf, og søndag aften var der første visning af den tyske film The Experiment, der er en stærkt foruroligende fængselsthriller inspireret af virkelige eksperimenter. I den mere afdæmpede ende har man kunnet opleve to samtidsdramaer fra Rusland og Finland.

Fra Leos Carax' Pola X
Kærlighed og rendesten
Det er ikke meget, man har hørt fra den billedstærke franske instruktør Leos Carax siden hans indtrængende kærlighedshistorie De elskende fra Pont Neuf med Juliette Binoche og Dennis Lavant fra 1991. Pga. skuffelsen over kritikernes modtagelse trak han sig tilbage som instruktør og vendte først tilbage i 1997 med kortfilmen Sans titre med bl.a. Guillaume Depardieu og Catherine Deneuve. Samme cast udgør grundstammen i den psykologisk udfordrende spillefilm Pola X fra 1999, som NatFilmfestivalen nu viser i en version med de svenske undertekster.

Som helhed kan Pola X ligne en slags De elskende fra Pont Neuf med en langtrukken og søvndyssende forhistorie. Sjældent har man set så lange ture, hele vejen op og ned af trapper og hele vejen fra den ene ende af en gade til den anden. Men holder man den første times tid ud, så venter til gengæld en lige så konsekvent og stærk historie, med ligeså dramatiske, imponerende og farvestrålende billeder som i filmen fra 1991.
Historien er baseret på Herman Melvilles roman ”Pierre” fra 1852, og der bliver bestemt ikke givet ved dørene med hints om, hvad det hele går ud på. Filmen er sat i nutiden og drejer sig om den unge forfatter Pierre, der afsværger sig sin arv som rigmandssøn og i stedet lever et stærkt liv med kærlighed og skriblerier i rendestenshøjde i Paris.

Moritz Bleibtreu i topform i den foruroligende fængselsthriller The Experiment
Foruroligende fængselsthriller
Anderledes tilgængelig, men bestemt også med et imponerende og stilsikkert visuelt udtryk, er Oliver Hirschbiegels tyske film The Experiment, der er inspireret af et psykologisk eksperiment udført af Stanford Universitetet i 1971.
20 personer skal i 14 dage deltage i et Big Brother-lignende fængselseksperiment, hvor én gruppe skal agere fangevogtere og en anden indsatte. Filmens hovedperson, en tidligere journalist, øjner en god historie og muligheden for at rette op på sin skrantende økonomi. Men hvad der i starten ser ud til at blive 14 dages anderledes oplevelse til en fed hyre, viser sig hurtigt at blive et sandt helvede. Magtens hovedroller bliver hurtigt fordelt mellem både vogtere og indsatte, og magtrelationer får snart gjort virkelighed ud af rollespillet. Mens man ganske vist må sluge et par mindre plot-kameler, udvikler filmen sig til en stærkt foruroligende thriller, der med sit studie i fascistoid udviklingspsykologi burde blive en ny undervisningsklassiker på linie med TV-filmen The Wave.
Filmen er ligeledes en oplagt mulighed for at opleve et af tidens største skuespillertalenter, Moritz Bleibtreu (Lola, Luna Papa, Taking Sides) i topform.

Russisk samtidsskildring
I den mere stilfærdige ende af det dramatiske spekter har festivalen budt på muligheden for at opleve Sergei Bodrov Jr's russiske film Sisters. Uden at gøre stor væsen af sig deltog den i Venedig-festivalens program for debuterende og fornyende filmkunst. Der er da også mere debut end egentlig fornyelse over filmen, der skildrer historien om to stedsøstre, der flygter fra gangstere og børnekidnappere et sted i den russiske provins. Udover nogle få poptendenser er der dog tale om en ganske fin samtidsskildring af et Rusland, der her 12 år efter den seneste omvæltning stadig er på kanten af moralsk kaos.

Finske magnolier
Mere stabilitet er der i det gennemrealistiske finske hverdagsdrama The River, der som en anden gartner, går Magnolia i bedende. Med en serie af små parløb og hverdagsscenarier kredser den omkring livet i en finsk provinsby. Der er både levende karakterer og fine observationer, men bestræbelsen på at lave et gennemgående portræt af livet og at stille de oplagte moralske spørgsmål i den forbindelse, giver desværre også filmen et ret tungt præg af opremsning og en oplevelse af at man har set det hele før, bare lidt mere grundigt.

I temaet Europa på NatFilm 2002:

NatFilm 2002 vel overstået
NatFilm 2002: Euro-tips, del #3