CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
NatFilmfestival 2002

Billetter:

Billetterne til årets NatFilm bestilles og købes i de respektive biografer.

Billetprisen er 60 kr.

Rabatkort koster 300 kr og giver adgang til 6 forestillinger

Pellet
(El Bola)
vises i:
Vester Vov Vov, København d. 9. april kl. 18:15
Grand Teatret, København d. 10. april kl. 16:30

The Navigators
vises i:
Grand Teatret, København d. 9. april kl. 21:30

Links
NatFilmfestivalen

Læs også...
Nyheder:
18-05-05:
Sci-fi på vej fra Danny Boyle
27-10-04:
Årets bedste europæiske dokumentarfilm nomineret
09-02-04:
Boyle og Garland i rummet
22-09-03:
Seneste nyt fra Danny Boyle
27-01-03:
McGregor og drengene klar til Trainspotting 2
24-12-02:
Ny dansk filmfestival i klemme
10-09-02:
BUSTER klar til den tredje børnefilmfest
29-04-02:
NatFilm 2002 vel overstået
04-04-02:
NatFilm 2002: Europa på NatFilm
11-12-01:
Trainspotting 2 i støbeskeen
02-12-01:
Amelie vandt stort ved EFA
21-09-01:
Timothy Spall som støvsugersælger
03-09-01:
Ken Loach på skinner
 
Anmeldelser:
20-05-03:
All or Nothing
 
Artikler:
08-03-04:
15 års NatFilm – interview med Kim Foss
17-04-02:
NatFilm 2002: Euro-tips, del #3
10-04-02:
Portræt: Danny Boyle
08-04-02:
NatFilm 2002: Euro-tips, del #1
04-04-02:
NatFilm 2002: Punkrock og NatFilm
04-04-02:
NatFilm 2002: Verdensfilm
15-03-01:
Portræt: Ken Loach
07-03-01:
Spansk film: Diktatur, identitet, transvestit
 
NatFilm 2002: Euro-tips, del #2
 
Europa på NatFilm
 
Skrevet den 8/4-2002 af Jesper Vestergaard
 
 
Det er langt fra alle filmene i natten, der byder på fryd for øjet og nulren bag ørerne. Vi har kigget på voldsom og stilsikker spansk realisme i Achero Mañas’ prisbelønnede Pellet, og på den seneste film af socialrealismens bannerfører, Ken Loach.

Juan José Ballesta spiller så godt i Pellet, at det er meget, meget skræmmende.
Spansk realisme
Blandt de realistiske dramaer fra den europæiske hverdag, som fylder godt op i NatFilmfestivalens program, finder man den spanske film Pellet.
Når man lige ser bort fra Julio Medem og Pedro Almodóvar, der ofte er småpatetiske på hver deres finurlige vis, så er spanierne traditionelt ikke specielt blødsødne, når det kommer til realistiske film. Pellet er på ingen måde nogen undtagelse. Som det første i filmen opleves nogle helt unge teenage-knægtes leg omkring en jernbane. Lige inden toget kommer, skal de krydse sporet og se, hvem der først får fat i en plastikflaske, der er placeret midt imellem skinnerne.

Voldsramt dreng
Men det er ikke kun blandt drengene selv, at livet er farligt. En af drengene, der hænger ud omkring sporet er filmens hovedperson Pablo, hvis far ofte slår ham og nedværdiger ham på anden vis. Da en ny dreng flytter til kvarteret og Pablo bliver gode venner med ham, oplever han, at det rent faktisk kan lade sig gøre at leve et harmonisk liv med sin familie. Men der er ikke nogen lige vej, og filmen, der bestemt ikke er for børn, tager et grusomt sving, inden den tænder sit lys i enden. Den under optagelserne kun 13-årige Juan José Ballesta spiller så godt, at det er meget, meget skræmmende. Samtidig er filmen et realistisk postkort fra et land, hvor folk stadig har behov for at finde fodfæstet mellem den ofte skæbnesvangre traditionel levevis, og en ny, der også kræver ansvarlighed og deltagelse.

Britiske jernbanearbejdere omkring privatiseringen portrætteres hjerteligt og grundigt i Ken Loach’ seneste film, The Navigators.
Ny europæisk socialrealisme
Der er også masser af realisme og jernbanespor i den seneste film af den britiske mesterinstruktør Ken Loach. Hans seneste film The Navigators fører an NatFilmfestivalens serie om Ny europæisk socialrealisme, hvor der bl.a. også bliver vist den belgiske Guldpalmevinder fra 1999, Rosetta og to TV-film af Trainspotting-instruktøren>Danny Boyle, der er vendt hjem til England.

Private jernbaner
Som ofte i sine tidligere film, der bl.a. tæller indtrængende socialrealistiske hovedværker som Riff-Raff (1990), Ladybird Ladybird (1994) og My Name is Joe (1998), demonstrerer Loach i The Navigators sin største styrke ved hjerteligt og grundigt at fremstille de personer, der ligger under for et større konkret samfundsproblem. Hvor han tidligere har haft fat i bl.a. enlige mødre, indvandrere, alkoholikere og underbetalte arbejdere, drejer det sig her om et sjak ansatte ved de britiske statsbaner omkring privatiseringen i midten af halvfemserne. I hovedtræk følger den både dramatiske og humoristiske film fem gutter, og deres liv omkring arbejdet, mens de bliver splittet fra hinanden som følge af at et selskab kom til at eje skinnerne, et andet vedligeholdelsen af dem, et tredje togene osv. osv.

Vist som forpremiere
Med The Navigators er Ken Loach tilbage i fin form, han er ligeså hjertelig, indigneret, humanistisk, poetisk og oveni det hele lunt humoristisk indstillet som tidligere. Filmen er hvad man kan forvente af et brandname som Loach, hverken mindre eller mere.
The Navigators bliver vist som forpremiere på festivalen, og kommer altså i mystisk modsætning til instruktørens forrige film, Bread and Roses op i de danske biografer på et senere tidspunkt.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Europa på NatFilm 2002:
 
NatFilm 2002 vel overstået
NatFilm 2002: Euro-tips, del #3
Bollywood-marathon løb med publikumsprisen
Iben Hjejle klar til Kragh-Jacobsen
Portræt: Danny Boyle
NatFilm 2002: Euro-tips, del #1
NatFilm 2002: 3xDansk smugkig
Natsværmerpris til Klatretøs-instruktør
NatFilm 2002: Europa på NatFilm
NatFilm 2002: Punkrock og NatFilm

Quiz
Har Walter Salles nogensinde vundet en Oscar?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google