CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg

Copyright:
REUTERS
 
Mere info
Danny Boyle

Født 20. Oktober 1956 i Manchester, England

Filmografi:

28 Days Later (2002)

Alien Love Triangle (novellefilm, 2001)

Strumpet (TV-film, 2001)

Vacuuming Completely Nude in Paradise (TV-film, 2001)

The Beach (2000)

Et ikke helt almindeligt liv (1997)

Trainspotting (1996)

Mord mellem venner (1994)


Udvalgte TV-serier
Mr. Wroe's Virgins (TV-miniserie, 1993)

Inspector Morse (afsnit af TV-serie, 1987) (Episoder: “Masonic Mysteries” og “Cherubim and Seraphim”, var desuden forfatter på episoderne "Second Time Around", "Dead on Time", "Happy Families", "Deadly Slumber", "The Day of the Devil”

Links
Figment Films

Læs også...
Nyheder:
18-05-05:
Sci-fi på vej fra Danny Boyle
21-06-04:
28 uger efter 28 Days Later
09-02-04:
Boyle og Garland i rummet
06-10-03:
Trainspotting på fire minutter til Underworld
22-09-03:
Seneste nyt fra Danny Boyle
21-07-03:
Bruckheimer og de slemme drenge
18-03-03:
Danny Boyles bankrøveri
27-01-03:
McGregor og drengene klar til Trainspotting 2
05-11-02:
McGregor vil ikke afvise en Trainspotting 2
09-09-02:
Carlyle og Welsh laver backpacker-film
29-04-02:
NatFilm 2002 vel overstået
04-04-02:
NatFilm 2002: Europa på NatFilm
11-12-01:
Trainspotting 2 i støbeskeen
23-11-01:
Danny Boyle med ny Garland film
21-09-01:
Timothy Spall som støvsugersælger
21-06-01:
McGregor og Swinton i skotsk beat-film
05-05-01:
Danny Boyle laver sci-fi
 
Anmeldelser:
13-06-06:
Millions
03-06-03:
28 Days Later
13-12-00:
The Beach
 
Artikler:
31-03-05:
Interview: Marcel Zyskind
08-04-02:
NatFilm 2002: Euro-tips, del #2
08-04-02:
NatFilm 2002: Euro-tips, del #1
04-04-02:
NatFilm 2002: Punkrock og NatFilm
04-04-02:
NatFilm 2002: Verdensfilm
16-08-01:
Dope, dealer og delirium
20-03-01:
Portræt: Michael Winterbottom
15-03-01:
Portræt: Ken Loach
 
Portræt: Danny Boyle
 
10/4/2002//Tilbage på sporet
 
Skrevet den 10/4-2002 af Jesper Vestergaard
 
 
“Choose life. Choose a job. Choose a career. Choose a family. Choose a fucking big television, choose washing machines, cars, compact disc players and electrical tin openers. Choose good health, low cholesterol, and dental insurance. Choose fixed interest mortgage repayments. Choose a starter home. Choose your friends. Choose leisurewear and matching luggage. Choose a three-piece suite on hire purchase in a range of fucking fabrics. Choose DIY and wondering who the fuck you are on a Sunday morning. Choose sitting on that couch watching mind-numbing, spirit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth. Choose rotting away at the end of it all, pishing your last in a miserable home, nothing more than an embarrasment to the selfish, fucked up brats you spawned to replace yourself. Choose your future. Choose life.”

Kronen på værket: Trainspotting
Få halvfemserunge genkender ikke Rentons indledende remse i Trainspotting, det overgearede postmoderne generationsportræt om kedsomhed, stofmisbrug og uformuleret ungdomsoprør, som om nogen formåede at samle det flygtige årtis væsentligste ungdomstemaer i generationens eget sprog. Filmen, der var et effektiv sample med lange fingre til den litterære beatgeneration, Kubricks A Clockwork Orange og topskuddene fra den moderne rockhistorie om en gruppe unge skotske stofstorforbrugere og togelskere, hev for alvor den talentfulde Manchester-instruktør Danny Boyle frem i det store rampelys.
Men samtidig har den også kastet en kreativ skygge over hans to efterfølgende, Et ikke helt almindeligt liv og The Beach. Seks år efter gennembruddet er han nu tilbage på sporet igen. Hans to seneste TV-film, Vacuuming Completely Nude in Paradise og Strumpet markerer instruktørens genfødsel til den digitale teknik og en tilbagevenden til det spontane, det energiske og det originale, der kommer af at holde historierne tæt på kroppen og produktionsomgivelserne overskuelige.

Fra teater over TV
Med baggrund som teaterinstruktør startede den nu 45-årige Danny Boyles filmkarriere så småt i løbet af 80’erne, hvor han som snart sagt enhver anden respekteret britisk instruktør trådte sine træningssko med en række TV-film og afsnit af TV-serier for BBC. Han instruerede bl.a. to afsnit af Inspector Morse i 1987, og i 1993 kom hans foreløbige hovedværk indenfor TV-miniserier, Mr. Wroe’s Virgins om en religiøs kult i 1830’ernes Nordengland, et eksempel, der stadig bliver hevet frem for unge instruktører til efterfølgelse.

Eccleston, Fox og McGregor i deres og Boyles fælles gennembrud, Mord mellem venner
Spillefilmdebuten
1993 blev også året, hvor Danny Boyle skulle møde sine to væsentligste samarbejdspartnere i karrieren som filminstruktør, der blot ventede på et startskud. Produceren Andrew Macdonald, der i 1991 havde startet selskabet Figment Film, var sammen med manuskriptforfatteren John Hodge på jagt efter en instruktør, der kunne føre Hodges ondsindede psykologiske thrillerkomedie Shallow Grave (da.tit. Mord mellem venner, 1994) ordentligt ud i livet. Den instruktør så de i Boyle, og forståelsen for hinanden og for arbejdsfordelingen skulle vise sig at blive så god, at treenigheden Hodge, Macdonald og Boyle, med undtagelse af Vacuuming Completely Nude in Paradise, Strumpet og 28 Days Later, der er skrevet af Alex Garland, har holdt sammen siden.
Til hovedrollerne som tre unge beboere i et bofællesskab på udkig efter en fjerde fandt de, hvad der skulle vise sig at blive tre af halvfemsernes mest indflydelsesrige unge britiske skuespillertalenter; Kerry Fox, Christopher Eccleston og Ewan McGregor. De to sidstnævnte har Boyle begge arbejdet sammen med tre gange siden. Da de tre hovedpersoner endelig finder en passende fjerde bofælle og han dagen efter bliver fundet død på sit værelse ved siden af en kuffert fyldt med penge, sættes de tres venskab på deres livs prøve og uhyggen spreder sig. Filmen blev et stabilt kulthit i både ind- og udland, og Boyle modtog instruktørprisen ved festivalen i San Sebastian.

Succesen med Shallow Grave kunne dog på ingen måder sammenlignes med den der tilfaldt Boyle & co. efter deres filmatiseringen af Irvine Welsh-romanen,>Trainspotting (1996). Filmen, der også blev til på et yderst skrabet budget (knap 3 mio. US$), hentede en mængde internationale priser og blev en af de største biografsucceser i England nogensinde. Ikke mindst i en tid, der var domineret af film som Fire bryllupper og en begravelse (1994) og Det’ bare mænd (1997) vakte Boyle opsigt som en markant fornyer af britisk film.

En ikke helt almindelig Boyle-film
Men med den tredje spillefilm skulle det alligevel gå galt. A Life Less Ordinary (da.tit. Et ikke helt almindeligt liv, 1997) blev en gedigen skuffelse for de fleste fans. Filmen er et uheldigt miskmask af et forsøg på at lære amerikanerne lidt om deres foretrukne Hollywood-historier: action, romantik og komedie, og så endda på deres egen hjemmebane. I filmen, der er engelsk finansieret, men foregår i USA, spiller Ewan McGregor en ung rengøringsmand, der bliver sparet væk til fordel for en robot. I et forsøg på hævn, kidnapper han chefens datter (Cameron Diaz), der dog viser sig at være langt mere erfaren i diverse forbrydermetoder end ham selv. Uoverensstemmelsen mellem dem ender i en forelskelse.
Charmerende skuespil og et forfriskende billedarbejde ændrer ikke ved, at filmen som helhed er lidt for meget pastiche og lidt for lidt indhold.

Strandvaskeren
Lige efter Trainspotting stod folk i kø med tilbud til Boyle. Han var bl.a. af 20th Century Fox blevet tilbudt at løfte arven efter Scott, Cameron og Fincher og blive den fjerde Alien-insruktør. Men han takkede nej, da han ikke brød sig om det enorme produktionsapparat og den lange forberedelsestid, det ville kræve. Han var interesseret, men mente ganske enkelt ikke, at han kunne gøre det godt nok, og opgaven gik som bekendt til den mere tålmodige franskmand Jean-Pierre Jeunet.

Men året lod Boyle sig alligevel lokke af ræven. Alex Garlands kulthit af en ungdomsroman om halvfemsergenerationens rejsefeber, The Beach, skulle filmatiseres. Og hvem bedre end Danny Boyle kunne gøre det? Fox stod parat med pengene (40 mio. US$) og ungdomsikonet Leonardo DiCaprio, og Boyle fik sine to makkere Hodge og Macdonald med på projektet.
Meget er der siden hen blevet sagt om The Beach (2000), der handler om den unge rejselystne Richard, der finder et backpackerparadis og potentielt helvede på en ø i Thailand. Specielt spændende er det nok de færreste, der vil kalde den. Til gengæld kan man ikke bestride, at Boyle formår at tegne generationen præcist og indfange det Thailand, som er rasteplads for eventyrlystne og småforkælede unge fra Vesten. Men på trods af de betagende billeder, der tager publikum med på det alvorlige eventyr, og Boyles ganske ihærdige forsøg på at gå nye visuelle veje i skildringen af sin hovedpersons psykologiske udvikling, hvor der trækkes på både computerspilsæstetik og sendes hilsner til Coppolas Dommedag nu, blev den blandet modtaget af både kritikerne og den generation, den talte til.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Danny Boyle:
 
28 Days Later
McGregor og drengene klar til Trainspotting 2
The Beach

Quiz
Hvilken af de følgende film fik æren af at rydde hele bordet ved 2000-udgaven af Golden Raspberry-uddelingerne?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google