CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
NatFilmfestival 2002
17. til 21. april i Århus, Odense og Ålborg

Billetter:

Billetterne til årets NatFilm bestilles og købes i de respektive biografer.

Billetprisen er 60 kr.

Rabatkort koster 300 kr og giver adgang til 6 forestillinger

Rosetta
vises i:
Øst for Paradis, Århus d. 17. april kl. 18.00
Cafe Biografen, Odense d. 19. april kl. 14:15

Nightshift
vises i:
Øst for Paradis, Århus d. 18. april kl. 22:00

Links
NatFilmfestivalen

Læs også...
Nyheder:
04-09-03:
Björk vender tilbage til filmen
24-12-02:
Ny dansk filmfestival i klemme
29-04-02:
NatFilm 2002 vel overstået
15-04-02:
Bollywood-marathon løb med publikumsprisen
04-04-02:
NatFilm 2002: Europa på NatFilm
 
Anmeldelser:
11-11-05:
Le Fils - Sønnen
11-07-05:
La Promesse - Løftet
30-05-03:
Rosetta
07-01-02:
Human Resources
23-10-01:
Harry - en ven i nøden
24-04-01:
Dancer in the Dark
 
Artikler:
08-03-04:
15 års NatFilm – interview med Kim Foss
20-09-02:
Fransk Film: Popkunst og storindustri
08-04-02:
NatFilm 2002: Euro-tips, del #2
08-04-02:
NatFilm 2002: Euro-tips, del #1
04-04-02:
NatFilm 2002: Punkrock og NatFilm
04-04-02:
NatFilm 2002: Verdensfilm
 
NatFilm 2002: Euro-tips, del #3
 
Europa på NatFilm
 
Skrevet den 17/4-2002 af Jesper Vestergaard
 
 
NatFilmene er rykket vestpå. Udvalget er beskåret, men flere af højdepunkterne er kommet med på den anden side. I serien Ny europæisk socialrealisme vises den belgiske Guldpalmevinder Rosetta og Philippe Le Guays fine franske fabriksthriller Nightshift. Begge film er der kun mulighed for at opleve på festivalen, da de ikke er i normal dansk biografdistribution.

Ny fransk socialrealisme
Traditionelt har England siddet godt og sikkert på socialrealismen, ja de har nærmest været ene om at definere den. Men på det seneste er også enkelte franske instruktører rykket ind på fabrikkerne og har lavet film om arbejderne og deres kår.
Den sjoveste og mest underfundige af dem, Otar Ioselianis Lundi Matin (Mandag morgen) handler om en arbejder, der forlader fabrikken og tager på eventyr. Den vandt Sølvbjørnen for Bedste instruktion på festivalen i Berlin tidligere i år, og vi får den forhåbentlig lejlighed at opleve i Danmark engang, om ikke andet så på den 14. NatFilmfestival næste år. I den mere klassiske realistiske ende havde vi sidste sommer mulighed for at opleve den unge Laurent Cantets fine Human Resources, om en ung mand, der vender fra byen tilbage til familien og fabrikken i landsbyen, hvor flere både personlige og professionelle opgør venter på forløsning.

Philippe Le Guays NatFilm-aktuelle Nightshift minder med sit skarpe fokus på fabrikken og arbejdernes interne forhold en hel del om Cantets film. Men samtidig er NatFilmprogrammets sammenligning til en blanding af Human Resources og Dominik Molls Hitchcock-inspirerede thriller Harry - en ven i nøden faktisk også ganske rammende. Nightshifts historie er også ganske foruroligende, og ligesom i Molls film udfordres filmens mandlige hovedperson til det yderste af sin egen psykologiske modsætning.

Den foruroligende Fred i Philippe Le Guays fabriskthriller Nightshift
Personsammenstød
Hovedpersonen i Nightshift er alle tiders bløde mand, Pierre. Han ligger måske ikke øverst på lønstigen, men til gengæld er han god til at sørge for at han og hans familie er lykkelig. Konen har plads til karrieren, deres søn tager han med på vandretur og sin fritid bruger han på at bygge der fælles drømmehus et stykke udenfor byen. Vendepunktet indtræder da Pierre skifter til natholdet på fabrikken og møder den hårde og ondsindede Fred. Sociale spilleregler, venskaber, mobning mellem voksne og kærlighed imellem mennesker er de største sten, der bliver vendt i filmen, og med Le Guays eminente registreringsevne bliver den præcis, realistisk og meget, meget nærværende.

Premiere på Guldpalmevinder
Mindst ligeså præcis og realistisk i sine registreringer er de belgiske Jean-Pierre Dardenne og Luc Dardennes film Rosetta. Den vandt Guldpalmen i 1999 og vises for første gang i Danmark under festivalen. Til gengæld kan det knibe gevaldigt med nærværet. Dardenne-brødrene har nemlig sat sig for at dissekere en ung kvindes sociale, mentale og menneskelige fald så nådesløst at selv Lars von Triers manipulationsmekanik kommer til at ligne en rutschebanetur i Tivoli.

Emilie Dequenne som Rosetta i Dardenne-brødrenes nådesløse Guldpalmevinder
En ung kvindes fald
Rosetta, som spilles af Emilie Dequenne, der i øvrigt - ganske som tilfældet var med Björk året efter - som debuterende og utrænet skuespiller vandt skuespillerindeprisen sammen med sin films Guldpalme, bor i en campingvogn med sin dybt alkoholiserede mor. Hun er konstant på jagt efter et arbejde, så hun kan komme fast på fode, forsørge sig selv og sin mor og ikke mindst komme til at føle sig som et helt menneske. Men i filmens evige regnvejr er der dårlig udsigt, og de få spinkle håb, den giver anledning til undervejs, bliver som moderens nyplantede blomster i filmens indledning rykket op med rødderne.
Filmen er afgjort interessant for sin benhårde og konsekvente behandling af sit stof, men samtidig er så den ubehageligt beregnende i forvaltningen af sin historie, at man som tilskuer enten falder om eller falder ud.

NatFilmfestivalen fortsætter i Århus, Odense og Ålborg fra den 17. til den 21. april.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Europa på NatFilm 2002:
 
NatFilm 2002 vel overstået
Bollywood-marathon løb med publikumsprisen
Iben Hjejle klar til Kragh-Jacobsen
Portræt: Danny Boyle
NatFilm 2002: Euro-tips, del #2
NatFilm 2002: Euro-tips, del #1
NatFilm 2002: 3xDansk smugkig
Natsværmerpris til Klatretøs-instruktør
NatFilm 2002: Europa på NatFilm
NatFilm 2002: Punkrock og NatFilm

Quiz
Hvilken skuespillerinde har ikke spillet en blind kvinde?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google