15-05-02:
Star Wars: Introduktion

Star Wars: Jango Fett & Boba Fett

Dusørjægere deluxe

Skrevet den 15/5-2002 af Morten Skovgaard

Hvis du endnu ikke har set filmen og gerne vil overraskes af handlingen, så er det nok en god idé at vente med at læse artiklen.

En anden interessant bifigur er Jango Fett, Boba Fetts 'far'. Grunden til anførselstegnene her er, at Jango rent biologisk er den sidste af Mandalorian-racen, der blev komplet udryddet af Jedi-ridderne under Sith-krigene, og at han som led i fremstillingen af klonerne til Republikken lod indgå i aftalen, at han selv skulle have en uprogrammeret klon, der ikke skulle undergå aldersfremskyndelses-processen, alle de andre kom igennem. Denne klon optræder i Star Wars Episode 2 - Klonernes angreb som Jangos søn Boba, der senere vokser op og bliver til dusørjægeren Boba Fett, der i The Empire Strikes Back leverer Han Solo til Jabba the Hutt, og i Return of the Jedi ender nede i Sarlaccs gab.

Obi-Wan Kenobi og Jango Fett i høj fart
Lidt men godt
Figuren Jango bliver ikke uddybet specielt i Klonernes angreb, men han passer fint ind i det fader/søn-tema, der præger de senere film, og er også et godt billede på de stærke, onde kræfter i Star Wars-universet, der konstant fordærver de svagere og mere modtagelige personer - i dette tilfælde hans lille søn Boba. Det er også en fornøjelse under hans kamp med Obi-Wan på Kamino at se alle de gadgets, der er skjult i hans avancerede rustning – dobbelte blaster-pistoler, snører, raketter, håndledsklinger, og naturligvis den karakteristiske jetpack.

Hjelmen
For Star Wars-kendere burde det heller ikke være en hemmelighed, at Jango bogstaveligt talt taber hovedet under en kamp med Jedi-ridderen Mace Windu under det afgørende slag i Klonernes angreb, og i en efterfølgende slutsekvens ser man Boba sidde på hug midt i en arena fyldt med smadrede Droids og klonlig, og holde sin faders hjelm i hænderne, mens han stirrer tomt på den (man funderer lidt over, om hovedet stadig er indeni?). Herefter må man så tænke sig til, at han tager Jangos hjelm og rustning, finder deres rumskib Slave 1 og drager væk fra Geonosis, for senere at dukke op som dusørjæger i Jangos rustning og med Slave 1, begge i øvrigt malet om efter hans eget design. Om han kommer til at medvirke i Episode III, hvor han ikke vil være stort ældre end 13 år, er endnu uvist. Læg i øvrigt også mærke til, at Jangos hjelm har en bule samme sted, som man ser den i Bobas i de gamle film.

Han kan kendes på hjelmen, hr. Fett - her er det Jango Fett
.... og lidt fra godteposen
I øvrigt ender Boba Fett ikke med at dø i Sarlaccs bug, hvilket mange måske tror. Det frygtelige væsens pinefulde fordøjelsessystem holder oftene i live tusindvis med små parasitter, og det lykkes efter nogen tid Boba at undslippe monsteret ved hjælp af de indbyggede våben i sin rustning. En anden dusørjæger, Dengar, redder herefter Boba på Tatooine og får ham atter ovenpå, hvorefter han sætter ud for at få sin rustning tilbage og fortsætte sit virke som dusørjæger. Han Solo opdager først ca. 60 år efter slaget om Endor i Return of the Jedi, at hans gamle ærkefjende stadig er i live...