CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
 
Mere info
Alejandro Amenábar

Minibiografi:

Spansk instruktør, manuskriptforfatter og komponist. Født Alejandro Fernando Amenábar Cantos i Chile 1972 af spanske forældre. Har siden 1973 boet i Spanien.

Alejandro Amenábar er en blandt flere europæiske stortalenter, der har taget skridtet fra film, som er blevet store nationale succeser og nyklassikere i de europæiske ’art-house’-biografer, til de internationale co-produktioners verden med engelsk som hovedsprog.

Den klassiske spøgelseshistorie The Others med Nicole Kidman i hovedrollen markerede instruktørens helt store internationale gennembrud med deltagelse i hovedkonkurrencen på Venedig-festivalen i 2001 og otte uger på top-fem på den amerikanske Box Office liste.

Allerede som 24-årig bragede Amenábar igennem i 1996 i Spanien med den stilsikre studenter-thriller Tesis (da. videotitel: Snuff), der introducerede hans fornemmelse for effektive vendepunkter og også handlede om vold på video og i TV.

Tesis modtog fem Goya-priser i 1997. Samme år fulgte han op med en tilsvarende succes, den kryptiske drømme-thriller Abre los ojos, som senere røg igennem Miramax’ amerikanske kopimaskine og blev til Cameron Crowes Vanilla Sky.

Amenábar skriver selv musikken til sine film. Han har desuden skrevet musikken til La lengua de las mariposas (da. ”Sommerfuglenes sprog”, José Luis Cuerda, 1999) og Nadie conoce a nadie (da. ”Ingen kender ingen”, Mateo Gil, 1999)

Links
The Others website
Abre los ojos website
Alejandro Amenábar fansite 1 (spansk)
Alejandro Amenábar fansite 2 (spansk)

Læs også...
Nyheder:
07-03-05:
Cinemateket fortæller spansk filmhistorie
31-01-05:
14 priser til Amenábar i Spanien
21-01-05:
Dobbeltsejr til Amenábar-film i Bangkok
13-12-04:
Mod muren kåret som årets europæiske film
04-02-02:
The Others til tops i Spanien
01-09-01:
Kidman og Amenábar godt modtaget
 
Anmeldelser:
20-12-05:
Mit indre hav
14-03-05:
El Bola - Kuglen
22-11-02:
El Bola - Kuglen
18-11-02:
The Others
01-02-02:
Vanilla Sky
 
Artikler:
21-11-02:
Premiereinterview: Achero Mañas
12-04-02:
Premiereportræt: David Fincher
07-03-01:
Spansk film: Diktatur, identitet, transvestit
 
Premiereportræt: Alejandro Amenábar
 
Hemmeligheds-kræmmer i verdensklasse
 
Skrevet den 31/5-2002 af Jesper Vestergaard
 
 
Hvad er film? Lad jer ikke narre. Film er en industri. Det er penge. Men det forstår man ikke her til lands. Filmskaberen kender ikke sit publikum. Vi kan kun redde filmen ved at indse, at den er et industrielt fænomen. USA’s filmindustri er klar til at mose os. Og der er kun én redning: Giv publikum det, de vil have.” Således lod det dengang 23-årige spanske instruktørtalent, Alejandro Amenábar, professoren Jorge Castro forelæse i en scene i debutfilmen Tesis (Snuff) fra 1996.
Og der ligger bestemt ikke nogen kompliment i, at professoren i filmen har samme navn som Amenábars egen professor under filmstudiet ved Madrids Universidad Complutense, hvorfra han dumpede flere gange og endeligt valgte at droppe ud for at lave Tesis i stedet.

Debutfilmen Tesis (Da. Snuff)
Sand auteur
Amenábar har mere end nogen anden spansk instruktør de senere år formået at give publikum, hvad de vil have. Ikke ved at betragte film som industri, men netop ved at bevare sin status som en sand auteur med kunstnerisk frihed, der ikke alene selv skriver de film, han instruerer, men også selv komponerer musikken.
Med sine tre spillefilm, Tesis, Abre los ojos og senest den engelsksprogede The Others, har han ikke blot spillet en væsentlig rolle i en ny modernisering af spansk film. Han har også givet de amerikanske mestre i thrillergenren benhård europæisk konkurrence.

Droppede ud af filmskolen
Alejandro Fernando Amenábar Cantos blev født i 1973 i Santiago, Chile. Halvandet år efter, da der var optræk til omvæltninger i landet, besluttede hans spanske mor og chilenske far sig for at flytte til Spanien, tre dage inden Augusto Pinochets statskup. Han har siden boet i Spanien med dobbelt statsborgerskab. Nu bor han i Madrid, der også har lagt omgivelser til hans to første spillefilm.
Barndommen gik med masser af TV og film, og i en tidlig alder begyndte han at skrive historier. Som 18-årig begyndte han filmstudiet på universitet. Det var ingen succes. ”Alle de interessante diskussioner fandt sted i cafeteriet, ikke i klasselokalet”, har han siden sagt. Det væsentligste, han fik ud af opholdet der, må anses for at være mødet med vennen og samarbejdspartneren Mateo Gil, som han lavede en række lokalt prisvindende kortfilm sammen med, der ledte op til spillefilmsdebuten Tesis og den efterfølgende Abre los ojos, som de to også skrev manuskripterne til sammen.

Fra Abre los ojos
Thriller-tendenser
En af årsagerne til spaniernes næsten overstadige modtagelse af Tesis var, at Amenábar gik stik imod den hovedtendens i nyere spansk film, der med Pedro Almodóvar i spidsen finder sin inspiration i det lokale og vender vrangen ud på den spanske hverdag, der stadig søger forankring i den moderne verden efter Franco. Frem for at dyrke det lokale og spidde traditionerne i melodramaets eller realismens rammer, finder Amenábar form på sine historier fra et andet sted, nemlig fra thriller-genren, der med forskellige film som Total Recall (Paul Verhoeven, 1990), Usual Suspects (Bryan Singer, 1995), The Game (David Fincher, 1997) og Fight Club (David Fincher, 1999) har opnået nye kryptiske højder og budt på nogle af de mest medrivende film og narrativt interessante krumspring i løbet af halvfemserne.

Respekt for mestrene
Men samtidig med, at Amenábar falder lige ind i den internationale halvfemsertrend, gør hans respekt for gamle mestre som Alfred Hitchcock med dennes klassiske fornemmelse for suspense og den spanske instruktør Luis Buñuel med sin surrealisme, der lader drøm og virkelighed konvergere til gensidig genkendelighed, ham også til en selvstændig thriller-tekniker med et twist.
Det, der tematisk set binder hans tre spillefilm sammen, er hans gennemgående skildring af virkeligheden ved at spille den op mod ’det andet’. I The Others, der ligefrem markerer tendensen i titlen, er det de dødes verden, der sættes i spil i form af spøgelser. I Abre los ojos modstilles virkelighedsskildringen af drømmenes verden og det foreløbigt bedste bud på en sammensmeltning af drøm og virkelighed, den computerskabte virkelighed Virtual Reality.

Videovold og virkelighed
I Tesis, der nok bærer præg af Amenábars unge alder og trods alt ganske studentikose syn på film, lader han virkelighedens mest dramatiske udtryk, volden, blive diskuteret i rammerne af mediernes fremstilling. Filmen handler om den unge kommunikationsstuderende Ángela, der skriver på sit speciale under titlen ”Audiovisuel vold og kommunikation.” Under arbejdet med at finde bortcensureret materiale til nærmere analyse, støder hun på begrebet ’snuff’, der er betegnelsen for en type ultimativt realistiske film, hvor man filmer tortur, voldtægt og - i den yderste konsekvens - mord på de ufrivilligt medvirkende. Da hun finder et videobånd med optagelser af mordet på en tidligere studerende, går det op for hende, at der er folk på universitetet, som producerer snuff-film. Sammen med sin medstuderende, videovoldsspecialisten og splatter-fantasten Chema, kommer hun på én gang tæt på en opklaring og en ultimativ involvering i den illegale produktion.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet The Others:
 
The Others
Kidman på Catwalk
Kidman og Amenábar godt modtaget

Quiz
Hvem instruerede den originale version af filmen Psycho?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Søg på Google