CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
De 6 film:

Baronens Fuglesymfoni
Instruktion : Rikke Hallund

Epsisoder
Instruktion : Christian Ballund
Medvirkende: Louise Cain

Revolution
Instruktion : Kasper Kruse
Stemmer: Iben Hjejle, Allan Olsen, Henrik Nöel Olesen

Beach
Instruktion : Nadia El Said
medvirkende; Andreas Bovin, Asbjørn Byrholt

Frekvens
Instruktion : Martin de Thurah
Medvirkende: Pejk Malinovski, Sabine Hviid Malinovski

Araki - The Killing of a Japanese Photographer
Instruktion : Anders Morgenthaler
Stemme: Niels Weyde
Medvirkende: Chapper, Jeanet Egeskov Gjerka

Links
Den Danske Filmskole

Læs også...
Nyheder:
11-08-04:
Farvel celluloid, velkommen digital distribution
17-06-03:
Animeret rumopera fra Daft Punk
19-12-02:
Dansk film siger fra til Sundance - satser på Berlinalen
23-05-02:
Studenter-Oscar til dansk afgangsfilm
11-11-01:
Nordisk Film pris til afgangselev
29-09-01:
Digital triumf
28-09-01:
Kat scorer Digi@ward
17-09-01:
To danskere dyster om Digi@ward i Hamborg
02-09-01:
Banebrydende animation i Venedig
12-06-01:
Fuld fart på dansk animation
06-04-01:
Christopher Walken som endnu en animeret skurk
21-03-01:
Pris til dansk animationsselskab
25-08-00:
Nyt om computer-animerede Simone
16-08-00:
Computer-animeret skuespiller skaber røre
 
Artikler:
03-06-04:
Animationsliniens afgangsfilm ’04
19-09-01:
Den digitale fremtid
26-06-01:
DreamWorks animation
06-04-01:
Lerets mester - Nick Park
30-11-00:
BUSTER 2000: Børne-animationsfestival
 
Filmskolens animationslinie: Digitalitet til tiden
 
Afgangsfilm
 
Skrevet den 11/6-2002 af René Egeskov Gjerka
 
 
Hurra for Filmskolens 10 års jubilæum og for dette års sprøde buket af
afgangsfilm.
Det er ti år siden, at animationslinien på Den Danske Filmskole blev
oprettet. Det skete i en tid, hvor traditionelt animerede dukkefilm godt nok
længe havde været en velkendt og tryg genre, mens egentlig digital
manipulation af såkaldte rigtige billeder og film stadig kunne få
mediekritikkerne op af de høje stole med diverse dommedagsprædikener om, at ankomsten til den digitale virkelighed var begyndelsen på et nedadgående skråplan, der ville gøre os ude af stand til at skelne mellem, hvad der var op og ned. Men denne hedengangne kritik er i dag blot history. Film som In The Line of Fire, Forrest Gump, The Matrix, Toy Story, Final Fantasy og ikke mindst den hyber aktuelle Star Wars saga har gjort den digitale billedmanipulation til hverdag for biografgængere og filmseere world wide.

6 afgangsfilm
Det er således i al dansk beskedenhed i forlængelse af denne bevægelse, at
den danske filmskoles animationslinie har arbejdet og dermed netop i år kan fejre sit ti års jubilæum med en sprød, æstetisk kraftbuket af afgangsfilm, som blev præsenteret for offentligheden den 7. juni i institutionens egen biografsal. På programmet var 6 afgangsfilm af ca. 7 til 8 minutters varighed. Cinemazone.dk’s udsendte var med på en kigger og vil allerede nu driste sig til at råbe et tifoldigt hurra for de seks meget forskellige film.

Fuglesymfoni
Den første film, Baronens Fuglesymfoni (instruktion: Rikke Hallund), var således den eneste klassiske dukkeanimation på programmet. Men det gjorde den bestemt ikke til en ringere oplevelse. Der var tale om animationer af høj professionel karakter, hvor det barnlige sind og øje rigtig kunne fryde sig over en sød, poetisk og charmerende historie om en sigøjneragtig fugleopdrætter, der gør sig uvenner med sine små næbdyr, som han har lært at synge i kor. Godt dukkespil må man sige - og historien ender heldigvis lykkeligt.

Jagt på kærligheden
Om historien ender lykkeligt i den næste film, Epsisoder (instruktion: Christian Ballund) , er svært at sige, for den er netop kendetegnet ved en fragmenteret historie, hvor man følger den unge pige Sarah (Louise Cain) i ikke-kronologisk ordnede episoder i hendes jagt på kærligheden i storbyens hektiske natteliv. En storby som vistnok kunne være København. Eller måske en hvilken som helst storby, for det er bl.a. her, at den avancerede 3D billedmanipulationen træder til og forvandler den virkelige scene til et mere ubestemt rum, hvor pigens søgen efter den store kærlighed bliver til et eksistentielt storbyvilkår.

25. april 1975
I den 3. film i rækken, Revolution (instruktion: Kasper Kruse), er scenen specifikt henlagt til Stockholm, 25. april 1975, hvor Rote Armee Fraktion besatte den vesttyske ambassade. Filmen tager altså udgangspunkt i et virkelig stykke historie indpakket i et tegneserieunivers, hvor skuespilleren Iben Hjejle lægger sensuel stemme til den kvindeligt tegnede hovedperson, Hanna, der roder sig ud i et trekantsdrama med sine to medterrorister Siggi og Wessel (Stemmer: Allan Olsen, Henrik Nöel Olesen), som får fatale følger for aktionen. Hvis man kender det virkelige forlæg til den lille godt fortalte animationsfilm, ved man, at det siger booom tilslut.
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv



Quiz
Hvorfra stammer udgangsreplikken "I think this is the beginning of a beautiful friendship"?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google