Den kendteste af Ben Kingsleys roller, Gandhi, var ikke oprindeligt tiltænkt ham. Man havde først overvejet Alec Guinness og Anthony Hopkins.

Ben Kingsley blev adlet af Dronning Elisabeth II i 2001. Han er nu Sir Ben Kingsley.

The Beatles’ manager Brian Epstein tilbød Ben Kingsley en pladekontakt efter at have set ham i en musical, men Kingsley afslog.

Navnet Kingsley tog Ben Kingsley efter sin bedstefar, der var krydderihandler og blev kaldt “King Clove”.

Ben Kingsley har spillet usædvanligt mange historiske roller. Udover Gandhi har han spillet Anne Franks far Otto Frank, komponisten Sjostakovitj, Moses, Potifar, Meyer Lansky, nazijægeren Simon Wiesenthal, Lenin og maleren Dante Gabriel Rossetti.

Ben Kingsleys blandede herkomst – hans far var fra Uganda, men af indisk afstamning – har givet ham et ikke klassisk britisk udseende, og han har ofte spillet ‘etniske roller’: sydamerikaner, araber, tyrker, italiener, jøde, pakistaner, inder osv.

02-12-01:
Amelie vandt stort ved EFA

07-09-04:
House of Sand and Fog
20-11-02:
Sexy Beast
29-01-01:
Rules of Engagement
30-10-00:
Species
09-05-00:
Parting Shots

29-03-05:
Natfilm '05: Jesper Vestergaard anbefaler

Premiereportræt: Ben Kingsley

At blive set og hørt

Skrevet den 14/6-2002 af Pernille Flensted-Jensen

Den 31. december 1943 fødtes Krishna Banji i Yorkshire i England. Da Krishna som teenager havde besluttet sig for at forsøge at gøre karriere som skuespiller, rådede hans far ham til at skifte navn, hvis han ville have succes. Så han tog navnet Ben Kingsley. Om navnet gjorde nogen forskel, er svært at sige, men det er i hvert fald et faktum, at Ben Kingsley med tiden udviklede sig til en karismatisk, seriøs og utroligt respekteret skuespiller – let genkendelig på sit intense blik. Allerede som barn kunne Ben Kingsley godt lide at optræde – og især parodiere andre – og han fik tidligt en fornemmelse af, at dette talent var noget, han kunne udnytte. Og da han var 19 år, indtraf en skelsættende begivenhed for ham: han gik i teatret og så Ian Holm i Shakespeares “Richard III”. Dette gjorde så stort et indtryk på ham, at han besluttede, at han også selv ville være skuespiller.

Kingsley som Gandhi
Teater – og hvad deraf følger
Han begyndte at spille teater i sin fritid, havde en rolle i TV-serien Coronation Street i 1966 og blev i 1967 medlem af The Royal Shakespeare Company, som han endte med at samarbejde med i over 20 år. Han debuterede på film i 1972 i Fear is the Key, men i løbet af 1970’erne havde han kun TV- og teaterroller, bla. spillede han den pakistanske taxavognmand Naseem i Mike Leighs TV-film Hard Labour (1973). Det var ikke før 10 år efter filmdebuten, at Ben Kingsley slog sit navn fast, men det gjorde han så også ganske eftertrykkeligt. For det var i 1982 man kunne se ham som Gandhi i Richard Attenboroughs storfilm af samme navn, og det er – selv nu 20 år senere – den rolle som Ben Kingsley mere end nogen anden identificeres med – og som han i øvrigt vandt en Oscar for. I filmen spiller han Indiens politiske leder Mahatma Gandhi, der var kendt for sin ikke-volds-filosofi, og som spillede en enorm rolle for det moderne Indiens politiske historie. Og Ben Kingsley er simpelthen Gandhi. Det er en velkendt sag at Kingsley forberedte sig meget grundigt til rollen ved bl.a. at tabe 20 kilo og læse 23 bind af Gandhis samlede værker.

Efter Gandhi
I 1980’erne spillede Ben Kingsley med i en række smallere film, f.eks. trekantsdramaet Betrayal (1983) og historien om to ensomme mennesker i London, Turtle Diary (1985), begge med manuskript af Harold Pinter, samt Harem i 1985. I 1988 havde han en berømmet rolle i Pascali’s Island, hvori han spiller en tyrkisk spion. Nogle af disse film har det til fælles, at Ben Kingsley spiller en person, som nærmest er en tilskuer til livet og som har et uforløst forhold til kærligheden. Men det var nu også i 1988, at Ben Kingsley som Watson spillede overfor Michael Caines Sherlock Holmes i Without a Clue, en parodisk version, hvor Watson er den kloge og Sherlock Holmes en arbejdsløs skuespiller, der er hyret til at afstive Watsons troværdighed – og den er samtidig et af de meget få eksempler på Ben Kingsley i en komisk rolle.

Kingsley med Liam Neeson i Schindlers liste
Gode film – og dårlige
I 1990’erne medvirkede Ben Kingsley i to fremragende film – og nogle andre af vekslende kvalitet. I 1991 kom Barry Levinsons roste Bugsy, hvori Ben Kingsley spiller den jødiske mafioso Meyer Lansky, en rolle, som han blev nomineret til en Oscar for. Og i 1993 kom Steven Spielbergs Schindlers Liste, hvor Ben Kingsley endnu engang spiller en jøde, nemlig bogholderen Itzhak Stern. Hans rolle var her ret underspillet, og han blev delvist overskygget af sine to stærke medspillere Liam Neeson som Schindler og Ralph Fiennes som Amon Goeth. Ben Kingsley har udtalt, at han fandt forberedelserne til rollen som Itzhak Stern meget sindsoprivende, idet han for at lære sin rolle at kende læste mange bøger og så dokumentarfilm om Holocaust. Men filmen var anstrengelserne værd, har han sagt, på grund af dens kvalitet og den debat den affødte. 1993 var i det hele taget et stort år for Ben Kingsley, for man kunne også se ham som amerikansk vicepræsident i Kevin Kline-komedien>Dave, og som skaklærer i Searching for Bobby Fischer. Blandt de mindre roste Ben Kingsley-film fra 1990’erne er science-fiction-filmen>Species (1995), der ikke desto mindre var en stor publikumssucces.