05-12-00:
Pitch Black

04-06-00:
NAC - New Actors Club

NAC: Cole Hauser

Skrevet den 21/6-2002 af Lisa Brygger

Med små roller i School Ties, Dazed and Confused og Higher Learning har Cole Hauser lavet film man burde have hørt om, alligevel er der næppe mange der har lagt mærke til ham. Det er dog langsomt ved at ændre sig. 27-årige Hauser er ikke manden, der tager de glamourøse roller som helten eller bare anti-helten, til gengæld kan han skurkerollen til fingerspidserne.

Gode forbindelser
Hans far er også skuespiller og efter at have medvirket i et par af farens projekter og en tv-serie, der gik fallit, kom gennembruddet endelig. Han mødte Matt Damon og Ben Affleck i starten af 90’erne, da alle medvirkede i School Ties, og på baggrund af det møde fik han rollen som vennen Billy i Damon/Afflecks supersucces Good Will Hunting. Hauser havde allerede spillet buddy med Affleck i Richard Linklaters kult-klassiker Dazed and Confused. Rollen var typisk for Hauser, afdæmpet og fattet. Han har næsten taget patent på de kølige roller, som han altid rammer præcist, hvilket han fik lov at vise i de efterfølgende The Hi-Lo Country og specielt i Pitch Black.

Småt men godt
Cole Hauser er en typisk karakterskuespiller. Han har stadig ikke haft en hovedrolle, til gengæld udfylder han altid sine mindre roller med stærk overbevisning. Han er så troværdig i sine præstationer, at man sjældent bemærker ham ved første øjekast. Nu får han med krigsdramaet Hart's War igen mulighed for at vise tænder, som den racistiske sergent Bedford får han ikke meget plads, til gengæld udnytter han den optimalt.

Cole Hauser (th.) med Tigerland-medspilleren Colin Farrell og Terrence Howard (tv.)
Fremtiden
Hauser vil nok aldrig blive et af Hollywoods mode-ikoner, men vi mener, at han har nogle evner, der er langt vigtigere end trendy status – han kan spille røven ud af måsen på enhver rolle, der bare skal være tilnærmelsesvis farlig, skræmmende eller ubehagelig, og samtidig holder han som naboens rare dreng. Med den flotte spændvidde kan det kun gå én vej for den rødkrøllede skuespiller, og den skal nok blive spændende at følge ham på.

I temaet New Actors Club:

NAC: Josh Lucas
NAC: Eric Bana