Seabiscuit

21-06-02:
Spider-Man er kommet til Danmark

Premiereportræt: Tobey Maguire

- den naive helt

Skrevet den 26/6-2002 af Pernille Flensted-Jensen

Da Tobias Vincent Maguire blev født i Santa Monica, Californien den 27. juni 1975, stod det ikke skrevet i stjernerne, at han en dag skulle iklæde sig en superheltedragt og slå alle box office-rekorder med Spider-Man. Hans forældre var ganske unge, da de fik ham, og skiltes, da han var 2 år. Han har beskrevet sin barndom som meget fattig. Da han var 11 år overvejede han at blive kok som sin far, men hans mor stak ham 100 dollars og opfordrede ham til at tage timer i skuespil i stedet. Dette førte til optagelse på en teaterskole og senere til en rolle i This Boy's Life (1993), sammen med Leonardo DiCaprio. I 1995 brugte skuespilleren Griffin Dunne ham i kortfilmen Duke of Groove. Samme år medvirkede han i mediesatiren S.F.W. og i 1997 var han Woody Allens alter ego i Deconstructing Harry.

Maguire med Allen i et ømt øjeblik i Gary Ross' skønne Pleasantville
Iskoldt miljø
Og det var i det år Tobey Maguire for alvor tiltrak sig opmærksomhed, for i 1997 kom Ang Lees mesterlige The Ice Storm, der behandler det på flere måder frysende miljø i 1970’ernes amerikanske øvre middelklasse, skildret gennem livet i to nabofamilier. Ang Lee havde fået øje på Tobey Maguire i Duke of Groove og havde været tiltrukket af hans renhjertede udstråling. I filmen spiller Tobey Maguire den 16-årige søn i den ene familie, i øvrigt overfor to andre unge skuespillere, som vi har hørt meget mere til siden: Christina Ricci som Pauls søster og Elijah Wood som nabodrengen. Selvom Tobey Maguire spiller en relativt lille rolle, var det umuligt ikke at bemærke ham. Især én scene er fremragende: Paul er taget til New York for at besøge Libbets (Katie Holmes), som han er på afstand er forelsket i, men hun falder i søvn med hovedet i hans skød i påvirket tilstand. Og her viser Tobey Maguires talent sig – uden at han siger et ord, kan vi alligevel aflæse de følelser, der rører sig i ham: skal han udnytte situationen? Eller skal han opføre sig som den pæne dreng, han er?

Livet i sort-hvid
Året efter kunne man se Tobey Maguire som endnu en lidt nørdet teenager i den vidunderlige Pleasantville, hvori han spiller den nutidige David, der – måske for at undgå livets realiteter – i en uendelighed ser genudsendelser af den sort-hvide 1950’er-sitcom 'Pleasantville', hvor alt er idyl: mor (Joan Allen) serverer stabler af pandekager til morgenmad hver dag, far (William H. Macy) råber muntert "Honey, I’m ho-ome!", når han kommer hjem fra arbejde, ingen går nogensinde på toilettet osv. Til denne falsk idylliske verden transporteres David og hans søster Jennifer (Reese Witherspoon) en dag ved et uheld – og uventede ting sker. I takt med at nye ideer og hidtil ukendte følelser introduceres, takket være David og Jennifer, tager den sort-hvide verden farve. Ikke alle bryder sig om det, og 'de farvede' bliver i hvert fald i begyndelsen genstande for had og hån.

Ang Lees oversete Ride with the Devil
Intolerance
Tobey Maguire arbejdede sammen med Ang Lee igen i Ride with the Devil (1999), der berører samme temaer som Pleasantville, nemlig intolerance. Filmen foregår under den amerikanske borgerkrig (1861-65) og Tobey Maguire og Skeet Ulrich er to venner, som er 'bushwackers', medlemmer af en slags milits, der kæmpede på Sydens side. De er på sin vis liberalt sindede hvad angår slavespørgsmålet, men er drevet af hævnfølelse overfor Norden ('The Yankees') og loyalitet overfor konføderationen. Men de må se deres idealer smuldre langsomt – Tobey Maguires Jake bl.a. i kraft af det gryende venskab med den tidligere slave Daniel (Jeffrey Wright). Tobey Maguire har beskrevet optagelserne til Ride with the Devil som så anstrengende, at han slet ikke orkede at gå i gang med et nyt projekt, ja, faktisk overhovedet at arbejde, men så blev han tilbudt en spændende ny rolle.