Peter Bay

Født: 1955

Minibiografi:
Peter Bay er autodidakt.

Peter Bay begyndte allerede som ung at skrive og medvirke i teaterstykker, bl.a. med Solvognen. Fra 1980 til 1990 optrådte han sammen med fire andre som 5xKaj, der lavede en række satiriske shows, hvoraf nogle blev vist i TV. Sidenhen har han skrevet en lang række radiospil, teaterstykker og filmmanuskripter, bl.a. til Det forsømte forår (1993) og Kun en pige (1995), sidstnævnte sammen med Jørgen Kastrup.

Peter Bay har instrueret både spillefilm, novellefilm og dokumentarfilm. Kortfilmen Fede Tider (1996) – en satire over 1970ernes hippier – kom i biografdistribution og var en stor succes, trods sin længde på kun 55 minutter.

Peter Bay har også stået bag flere TV-produktioner; bl.a. har han skrevet manuskript til julekalenderen Brødrene Mortensens Jul (1998) og til de syv afsnit i TV-serien Løjserne (2001).

Testpublikummets forslag til en titel til filmen:
Kammas Karma
Det var da en anden dyrlæge igår
Scoredigtet
En mindre ting fra Jack Høst
Reptiler
Lidt mindre råberi
En monster succes!
At tåle en dyrlæge
Alle tiders Rasmus
Øglens Øl
Min vens øgle
Voksen for alvor
Ellers går det godt
At sige det rigtige

10-01-03:
Årets Robert-nomineringer offentliggjort

17-02-03:
Humørkort-stativ-sælgerens søn

10-10-03:
Cosmic Zoom superhits 2003
28-06-02:
Soundtrack: Humørkort-stativ-sælgerens søn
06-04-01:
Søren Fauli: Den første spillefilm

Premiereinterview: Peter Bay

Humørkort-stativ-sælgerens søn

Skrevet den 25/6-2002 af Pernille Flensted-Jensen

Peter Bay kommer kørende i en varevogn dækket med plakater fra Humørkort-stativ-sælgerens søn og en råber på taget, og råbe, det gør han, så det gjalder i hele den mondæne københavnske gade! Han fortæller senere under interviewet at hele holdet bag filmen – han selv, skuespillerne og sangskriveren Søren Poppe – har kørt rundt i landet i den og lavet PR for filmen. “Jeg har en lidt plat humor”, siger Peter Bay, “og nogle synes helt klart, at det her med bilen er plat, men mange synes, at det er enormt sjovt og anderledes. Jeg har en ven, der arbejder i et event-firma, og det var ham, der fik ideen. Vi har også lavet humørkort med musik i – det er meget sjovt, når filmen nu handler om en humørkort-stativ-sælgers søn”.

Hvordan er du egentlig havnet her – har du altid gerne villet lave film?
”Jeg var egentlig lidt doven i skolen – men god til at opdigte historier; det var min måde at kompensere på. Senere blev jeg meget politisk optaget og brugte tid på det. Da jeg var 18-19 år tænkte jeg »nu prøver jeg at bruge al min tid på teater og på at skrive og ser om jeg kan lære noget«. Jeg boede en overgang på Christiania og var involveret i bl.a. noget arbejde med Solvognen, jeg lavede børneteater osv. osv. I 1980erne var jeg med i 5xKaj – jeg var Smukke-Kaj – og det kunne jeg faktisk leve af. Helle Ryslinge og Anne Marie Helger inspirerede mig meget. Det resulterede også i filmen Kajs fødselsdag, som ikke gik så godt, selvom det var en god film, der blev solgt til flere lande. Jeg er altså autodidakt, men det kan nu godt ærgre mig, at jeg ikke søgte ind på en uddannelse og bl.a. lærte at skrive ordentligt. Jeg var for fej; tænk hvis nu jeg blev afvist!”

Fortæl noget om Humørkort-stativ-sælgerens søn
”Den handler om mig og ting, der interesserer mig: om ikke at føle sig voksen, at standse op, når man er omkring de 30, stadig ikke etableret og tænke »Kan man leve sådan her?« Da min far var midt i 20erne, havde han job og familie, og sådan er der mange, der ikke lever i dag. Filmen handler også meget om den bløde, lidt for søde mand – den karakter fylder meget i mit univers. Hovedpersonen Rasmus er mig – min far var humørkort-stativ-sælger – og meget af det, der karakteriserer Rasmus, og det han oplever, er noget jeg har oplevet, bl.a. at være i et forhold til en, som man virkelig godt kan lide, men som bare ikke er den rigtige. Der er også et mindre budskab i den: Rasmus er en rigtig redaktør, sådan en som har forstand på det han arbejder med, som gør noget for litteraturen. Det er jo vigtigt, at der bliver investeret i kulturlivet, at Det Danske Filminstitut giver støtte til dansksprogede film osv.”

Spørgsmålet om hvornår man bliver voksen og hvor man vil hen med sit liv er egentlig et ret alvorligt emne. Overvejede du ikke at lave filmen som en alvorlig film?
”Jo, den begyndte også som et drama, men den slags er sværere at få penge til. Historien blev lavet som radiospil i 1998, med Søren Fauli i hovedrollen, og han tilføjede Rasmus nogle mere komiske sider – og så blev det efterhånden til en komedie, en ‘satirisk-eksistentialistisk komedie’, som jeg kalder den.”

Hvem henvender filmen sig til?
”Det er ikke nogen ungdomsfilm, men jeg håber da at der er nogle 13-17-årige, der vil gå ind at se den. Der var unge med i testpublikummet, og de kunne godt lide den. De syntes, at det var godt, at den ‘handlede om noget’. Nogle af dem syntes at den første scene var ret intimiderende – man skal nok være mere moden og afslappet omkring seksualitet for at more sig over den – men det kom de sig over. Men den er nok mest for folk i 20’erne og, ja, opefter.”

Manuskriptet til filmen er lavet i samarbejde med Mads Brenøe og Dunja Gry Jensen. Hvordan kom det i stand?
”Jeg har arbejdet på manuskriptet meget længe – 7-8 år – senere kom Mads Brenøe til. Oprindeligt var hovedpersonen på alder med mig [47 år], men Mads Brenøe sænkede hans alder, så han blev et sted i 30erne, og jeg ikke kom til at lave endnu en hippiefilm ligesom Fede Tider. Og Jack Høst-karakteren er Mads Brenøe, det behøver jeg vist ikke lægge skjul på. Han har haft de problemer, som Jack Høst har. Dunja Gry Jensen kom til senere igen for at hjælpe med de kvindelige roller. Jeg holder meget af kvinder, har altid haft venner af hunkøn osv. – men jeg forstår dem nok ikke så godt, at jeg kan skabe en overbevisende kvindelig karakter. Jeg laver drenge- eller mandefilm, så jeg har kvinder med som konsulenter. Da jeg lavede Fede Tider, havde jeg også Hanne Vibeke Holst med som konsulent.”

Hvem har så skrevet ‘scoredigtet’, der bruges i filmen?
”Det har Mads Brenøe! Det er et rigtigt digt, som han skrev engang i 80’erne, og som kom i det tidsskrift, der hed ‘Tumor ‘ – som de læser i filmen og som altså er et rigtigt tidsskrift. Det var sådan noget man kunne i 80’erne; score med et digt.”

Oprindeligt hed filmen ’Manden der ikke kunne sige nej’. Hvorfor valgte du en anden titel?
”Rent ud sagt: der har været testpublikum på filmen, og den titel var ikke populær. Jeg kan godt lide den, men de fleste syntes, at den var for støvet og gammeldags. Så lavede jeg en titel som var helt min egen og som ikke lignede noget andet.”