High Fidelity
23-05-00:
American Pie

Soundtrack: About a Boy

Anmeldelse

Skrevet den 1/7-2002 af Jesper Vestergaard

Det var den populære britiske forfatter Nick Hornby selv, der foreslog, at den strikhuebelagte Damon Gough, aka enmandsbandet Badly Drawn Boy skulle lave musikken til filmatiseringen af hans seneste bestseller, About a Boy. Dem, der husker Stephen Frears' High Fidelity, der havde danske Iben Hjejle på rollelisten, eller den Hornby-perle, som filmen var baseret på, vil vide, at forfatteren både har fingeren på pulsen og spidse øre for stærke musikalske personligheder.

Badly Drawn Boy
Og det har han så sandelig også haft her. Med debutalbummet ”The Hour of Bewilderbeast” bragede Badly Drawn Boy igennem den britiske lydmur for to år siden. Soundtracket til About a Boy er kun hans anden albumudgivelse, det er til gengæld intet mindre end et fremragende soundtrack, og et formfuldendt mellemspil inden hans næste selvstændige udgivelse.
”The Hour of Bewilderbeast” blandede inspiration fra folkemusikken, klassiske instrumenter som strygere og horn og opdaterede valserytmer kombineret med en mere klassisk energisk og personlige rockudladning i den hypermelodiske ende.
Det var et mindre mesterværk, der sideløbende med de mere polerede indsatser fra bands som Travis og Coldplay, har været med til løfte den britiske rockmusik endeligt over britpop-bølgen fra midthalvfemserne.

Mere end et bestillingsarbejde
Med mindre lo-fi lyd, men ligeså meget tyngde i teksterne såvel som melodierne føres stilen videre på soundtracket, der med Paul Simon og Art Garfunkels soundtrack til Fagre voksne verden (Mike Nichols, 1967) som forbillede, byder på ni nye numre og syv mellemstykker og instrumentalnumre. En række af kompositionerne har han indspillet i samarbejde med Orchestera London Metropolitan. Det hele er elegant produceret af ham selv og amerikaneren Tom Rothrock, der også har produceret for Elliot Smith og Beck (den sidste er i øvrigt nok den kunster, det er mest nærliggende at sammenligne Badly Drawn Boy med).
Selvom Damon Gough har indfriet forpligtigelsen på et effektivt soundtrack, lyder det af langt mere end et traditionelt bestillingsarbejde.

“I'll be me, ok?”
Sangene handler først om mest om at lære at leve med sig selv og andre, når man er en stadig ung mand i 30’erne, der måske nok skulle til at falde lidt til ro. Man fornemmer et stort stykke personlighed lagt i teksterne, og ikke mindst Goughs komplet usentimentale stemme og smag for at lade guitaren, trommerne og pianoet fylder lige lidt mere end strygerne og hornene, lover godt for filmen.
Et nummer som det letlyttelige ”File me Away” opsummerer tekstuniverset ret præcist med linierne: ”File me away in your heart someday/ You just be you/ I'll be me, ok?”.

Eftertænksomme solnedgange
Der er flere hitpotentialer på soundtracket og numre, der er som skræddersyede til både sommer og eftertænksomme solnedgange. ”Silent Sigh” har for længst været i rotation på MTV (med en herlig lille sci-fi musikvideo, hvor en and får sine minder omprogrammeret til den lyse side), og den velproportionerede ”Something To talk About” er netop kommet ud som single. Min personlige favorit er det melankolske solostykke ”A Minor Incident”, hvor han giver den på guitar, mundharmonika og vokal. Hvis der er én måde, hvorpå en singer-songwriter-stemme skal lyde i 2002, så tror jeg nok, at det er den!

Gode tegn for filmen
Selvom Hugh Grant står øverst på plakaten, og instruktørerne er de to amerikanske brødre Paul Weitz og Chris Weitz, der stod bag American Pie i 1999, så er der med Badly Drawn Boys soundtrack gode tegn til, at Hornby får sin kradse og intelligente humor filmatiseret med lidt mere bid og lidt mindre sentimentalitet i About a Boy, end det skete for Stephen Frears med High Fidelity.

About a Boy har danmarkspremiere den 26. juli.

I temaet About Hugh Grant:

About a Boy