CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Minibiografi - Björn Kjellman
Björn Kjellman:
Medvirkede senest i Jan Troells Så hvid som sne, og inden da i Livet är en schlager, Det store gennembrud (som han blev belønnet med en Guldbagge for) og Zingo. Han har også medvirket i Hannes Holm og Måns Herngrens Adam og Eva, Bo Widerbergs Lust och fägring stor, Bille Augusts Den goda viljan og Suzanne Ostens Bröderna Mozart.

Björn Kjellman gik på Scenskolan i Malmö i årene 1984-1987, og fik derefter job på Stadsteatern i Stockholm, hvor han gennem de seneste 15 år har medvirket i en række opsætninger af f.eks. Little Shop of Horrors.

Læs også...
Nyheder:
28-01-04:
Ondskaben Oscarnomineret og forgyldt med Guldbagger
15-09-03:
Ny Bergman-film får TV-premiere
18-07-03:
Ozpetek til tops på Karlovy Vary
 
Anmeldelser:
22-02-05:
Lærerinden
30-07-03:
Se til venstre der er en svensker
16-04-03:
Lucky Break
04-12-02:
Klassefesten [Sv.]
17-04-02:
Så hvid som sne
06-06-01:
Hånden på hjertet
09-08-00:
Det bli'r aldrig som man har tænkt sig
08-08-00:
Det store gennembrud
 
Premiereinterview: Måns Herngren & Björn Kjellman
 
En snak med instruktøren Måns Herngren og skuespilleren Björn Kjellman
 
Skrevet den 5/7-2002 af Kim Dorff Hansen
 
 
Dagens sidste interview kan godt være en svær last at komme igennem; alle spørgsmål er blevet stillet og besvaret, de mest oplagte vittigheder er fyret af og grint af, og fyraften venter lige om hjørnet, hvilket oftest har en forstyrrende virkning på koncentrationen. Således var mit rendezvous med den svenske trio bag den premiereaktuelle Klassefesten, instruktørparret Måns Herngren og Hannes Holm samt hovedrolleindehaveren Björn Kjellman, omgivet af potentielle faldgruber. Ikke alene skulle man prøve at slumpe sig igennem på sit gebrokne ’svenska’ men samtidig prøve at holde tungen lige i munden overfor tre personer, der med garanti havde fået deres pressedosis den dag.
Til alt held skulle det modsatte vise sig at være tilfældet; blottet for andet end velvillighed og imødekommenhed tog Kjellman og Herngren (Hannes Holm var blevet forhindret) imod mig på Hotel Kong Frederik i det indre København til en god halv times snak om deres nyeste film.

Den ene del af instruktør/manuskriptduoen - Hannes Holm
Dette er din fjerde film sammen med Hannes Holm; hvordan startede jeres filmkarriere?
Måns Herngren: Vi startede med at arbejde sammen på TV for næsten 20 år siden, da jeg var 17 år og Hannes var 19 år. Da lavede vi ungdomsprogrammer og forskellige sketcher, hvilket var så sjovt, at vi valgte at hoppe ud af skolen. Derefter arbejdede vi for TV de næste 10-12 år, og fik derfor ingen filmuddannelse som sådan.

Jeres film har altid tematiseret omkring det, vi her på CinemaZone.dk har valgt at definere som livsstilskomedier – er der nogen speciel årsag til dette?
Måns Herngren: Relationshistorier, ja. Under arbejdet med vores første film, One In a Million, fandt vi ud af, at vi slet ikke havde brug for så mange dramatiske virkemidler for at fortælle en historie. Efter alt vores TV-arbejde troede vi, at vi havde brug for en meget omfattende handling for at lave en længere spillefilm, så derfor blev fortællingen også meget handlingsmættet. Da vi så gik i gang med Adam og Eva, var vores præmis fra starten, at vi ville lave noget enkelt: Dreng møder pige osv.
Hvad angår relationer mennesker imellem, så tror jeg, det er noget, som Hannes og jeg altid har talt meget om; hvordan har man det med sin far, sine børn osv. Det er det, der interesser os, og derfor er også det, vores film handler om.

Hvordan opstod idéen til Klassefesten?
Måns Herngren: Hannes og jeg var faktisk i København for at slappe lidt af efter al promotionarbejdet på Adam og Eva. Vi havde begge to lige været til genforeningsfester for vores respektive klasser, og vi gik og grinede af hinandens fortællinger om aftenens forløb. Og så var det, at vi bestemte os for at lave en film om netop klassefester og genforeninger, placeret 20 år efter figurerne er gået ud af 9. klasse, så de er nået til det punkt i livet, hvor hverdagen er lagt i faste rammer, og man funderer over, om man er gået glip af noget.

Klassefesten berør en række alvorlige emner; hvad er det ved komedien som genre, der gør at I har lettere ved at fortælle jeres historie?
Måns Herngren: Jeg tror, det handler meget om, hvordan Hannes og jeg er som personer. Selv på de mest sørgelige og hårde tidspunkter i ens liv, som f.eks. når man bliver skilt, har vi let ved at se det tragikomiske i situationen. Som man plejer at sige: Tragedie plus tid = Komedie. F.eks. syntes jeg Woody Allens film er langt mere underholdende at se end Ingmar Bergmans, selv om de måske behandler lige så alvorlige emner. Festen og Blinkende Lygter er jo også gode eksempler på alvorlige film, der konstant bringer humor ind i billedet. Og det er vel kombinationen af alvor og humor, der bedst beskriver, hvordan livet er – og nok derfor, vi har så let ved at bruge komedien som værktøj i vores film.

Læs videre på næste side, hvor vi snakker med Björn Kjellman om hans besvær med sin rolle i filmen
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Klassefesten:
 
Klassefesten [Sv.]

Quiz
Hvilken instruktør står bag den kommende filmatisering af Marvel tegneserien The Hulk?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google