The Million Dollar Hotel
10-01-01:
The Patriot

Premiereportræt: Mel Gibson

Han er troende katolik, en ivrig practical joker, tidligere alkoholiker, halv amerikaner, halv australier, skuespiller, instruktør og filmstjerne. Han er Mel Gibson.

Skrevet den 1/9-2002 af Lisa Brygger

Født den 3. januar 1956 i staten New York, den midterske af en børneflok på elleve. Han far arbejdede ved banen (helt præcist som bremsemand), men familien led store økonomiske problemer, da faren kom ud for en ulykke på arbejdet. Mel var 8 år, og de næste mange år måtte hans ældre søskende tjene til familien, mens faren lå i sagsanlæg mod hans tidligere arbejdsplads. Lykken vendte dog tre år senere, først fik Hutton Gibson en kæmpe erstatning fra de tidligere arbejdsgivere, derefter vandt han en ligeledes pæn sum penge ved at deltage i Jeopardy. Familien havde nu råd til at immigrere. Moren Anne var født i Australien og ville gerne tilbage, far Hutton ville gerne udskyde sine sønners involvering i den igangværende Vietnam-krig (i Australien ville de unge mænd først blive indkaldt som 20-årige. I USA var man langt yngre), så familien brugte noget tid på at opleve Europa, og i 1968 endte de i Sydney i Australien.

Mad Max: If you're quick, and if you're lucky, you can hack through your ankle in five [minutes].
Mad Mel
Mel Gibson, fulde navn Mel Columcille Gerard Gibson, var som barn ganske genert anlagt, han elskede dog at klovne rundt, og det var hans storesøster, der egentlig satte skub i hans fremtidige karriere. Hun udfyldte en ansøgning og sendte den til The National Institute of Dramatic Arts og Gibson blev accepteret. Han havde ellers både overvejet at blive enten præst eller journalist, men skuespillet fik en chance. Der gik dog et stykke tid, før han følte sig på plads i faget, men derfra gik det også hurtigt. Mens han stadig var tilknyttet teaterskolen fik han i 1976 sin første filmrolle – jobbet betalte bare $400 – men det var sjovt og må have givet den 20-årige Gibson blod på tanden. Allerede to år efter fulgte en rolle og en film, der kom til at ændre alt.
På grund af Summer City (udkom i 1977) havde Gibson fået sig en agent, der skaffede ham noget upopulært tv-arbejde, men også en audition hos instruktør George Miller, der skulle bruge en ung mand til hans næste film, en voldelig, futuristisk actionfilm. 22-årige Mel havde efter ti år tillagt sig landets brovtende manerer, og aftenen inden hans store audition kom han i slagsmål. Resultatet var, at han mødte Miller & co. med et godt gennembanket ansigt. De var, overraskende nok, imponeret over hans grove fremtoning og han fik rollen – som Mad Max.

Prisvindende sinke og soldat
Mad Max blev et kæmpe hit, men Mel var upåvirket, han arbejdede videre med sit teaterarbejde. Han havde tidligere boet sammen med Geoffrey Rush, hvis store teaterlidenskab smittede af på den fem år yngre Gibson. Efter Mad Max lavede han sin anden film af en helt anden karakter. Tim var et lille drama om en tilbagestående ung mand og hans forhold til en ældre kvinde (Piper Laurie, bedst kendt for tv-serien Twin Peaks). For sin præstation i filmen fik Gibson prisen som bedste mandlige skuespiller fra The Australien Film Institute, og for hans næste film Galipoli (Peter Weir, 1981) fulgte mere ros og endnu en AFI-pris. Samarbejdet med Weir var en succes, og to år efter, efter endnu en succesfuld Mad Max-film, indspillede de to The Year of Living Dangerously om revolutionen i Indonesien i 1965 - og så begyndte de gode tilbud fra USA at dukke op.

Martin Riggs: I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves.
De amerikanske film
I 1984 udkom hele tre film, der havde Mel Gibson i hovedrollen. Fra flere steder forlyder det tilmed, at den australske vildbasse var blevet tilbudt James Bond-rollen efter Roger Moore stoppede - og igen efter Timothy Dalton smuttede.
I The River (Mark Rydell) spillede han en landmand, der bekæmper en oversvømmelse, i The Bounty (Roger Donaldson) var han Fletcher Christian – en rolle tidligere spillet af Clark Gable og Marlon Brando – der gør oprør mod sin overordnede og må bøde for det – og i Mrs. Soffle (Gillian Armstrong) spillede han fangen Ed Biddle, der charmerer fængselsinspektørens hustru til at befri ham og broren. Gibson fik i disse film vist flere sider af sit talent og samtidig fastslået, at hans figurer altid var af, hvis ikke moralsk substans, så i det mindste af retfærdig karakter, misforstået eller ej.

"Hate him back, it works for me"
I 1985 blev det til tredje omgang med Mad Max Rockatansky, Mad Max Beyond Thunderdome blev et gevaldigt hit, men det var intet sammenlignet med den efterfølgende film. I det heftige action-komedie-drama Dødbringende våben (Richard Donner) spillede han sergent Martin Riggs, næsten ødelagt af sin kones død, som skal arbejde sammen med den ældre Murtaugh, sort familiefar og temmelig firkantet overfor den fandenivoldske Riggs. Filmen blev en bragende succes, og med et fingreknips sagde Mel Gibson, i hvert fald rent karrieremæssigt, farvel til Australien. Film som drama-thrilleren Tequila Sunrise (Robert Towne), Dødbringende våben 2 (igen Donner), komedien Du smiler, jeg skyder (John Badham) og action/komedien Air America (Roger Spottiswoode) fulgte.
De var alle store Hollywood-produktioner, velskrevne og velpolerede, men også uden risiko for en skuespiller, der på teatret både havde spillet 'Romeo & Julie', 'Venter på Godot' og 'Henrik den V'.

Prinsen af Danmark
I 1990 vendte 34-årige Mel Gibson tilbage til Shakespeare. Med Franco Zeffirellis Hamlet fik den nu uhyre populære skuespiller mulighed for at vise andre sider af sit talent overfor en række solide engelske skuespillere. Gibson havde den rette maniske attitude, og filmen beviste, at han var mere end et par kønne blå øjne. Trods succes i rollen som den gale dansker ændrede det ikke ved hans karrierevalg, og hverken den knap så fede Dødbringende våben 3 (Donner) eller den romantisk søde Forever Young (Steve Miner), der blev lavet, mens Gibson for alvor måtte se sit alkoholproblem i øjnene, udfordrede talentet. Først i 1991 tog han sig selv i kraven og blev medlem af AA.