Tornerose
24-10-00:
Dragonheart 2

Drager på film

Fra slutningen af 70'erne og frem til i dag

Skrevet den 3/9-2002 af Allan Ravn

Fortællinger, sagn og myter om drager har eksisteret længere tilbage end begyndelsen af den danske middelalder, og op gennem tiderne er disse væsener ofte blevet betragtet og skildret som frygtelige modstandere og vogtere af store skatte. Med fremspringet af fantasy-genren i litteraturen fik de i det forgangne århundrede en kæmpe litterær renæssance, men på det hvide biograflærred har dragerne til dags dato ikke rigtig fundet sig til rette, og udbudet af film med disse flyvende kæmpeøgler har aldrig været stort. Vi har dog støvet lidt af på hylderne og fundet frem til nogle velkendte filmfortællinger fra de sidste 30 år, som indeholder eller omhandler disse helt unikke væsener på forskellig vis.

Beuna Vista
Peter og Dragen
I en tid hvor det velkendte tegnefilms- og animationsstudie Disney havde én af deres største kreative kriser, som følge af stifteren Walt Disney’s bortgang, fødtes fortællingen om Peter og Dragen (Pete's Dragon). Udgivet i 1977 og med den velkendte tegner Don Bluth (computerspillet Dragons Lair og biograffilmen Titan A. E.) som en af de drivende kræfter, omhandler filmen drengen Peter og hans eneste ven i starten af det 20. århundrede. Peter er en 9-årig dreng, der flygter fra sine brutale adoptivforældre sammen med sin meget specielle ven – den grønne drage Elliot. Sammen oplever de verden i den lille by Passamaquoddy og overvinder, bl.a. ved hjælp af Elliots evne til at gøre sig usynlig, den onde Dr. Terminus' forsøg på at bruge dragen til sine medicinske eksperimenter. Hele historien om Peter og Elliots venskab og deres oplevelser sammen bliver fortalt som en filmmusical og henvender sig primært til de yngre børn, men også barnlige voksne vil kunne falde for den charmerende fortælling. Filmen er ikke specielt teknisk flot i sin blanding af almindelig spillefilm og håndtegninger, men den formår at skildre den godmodige grønne drage og omgivelserne i Passamaquoddy, så man tror på deres eksistens.

Puff - den magiske drage
I 70’erne hittede musikgruppen Peter, Paul & Mary voldsomt med sangen 'Puff the Magic Dragon'. Den blev faktisk så populær, at der blev lavet en lille 30 minutters film baseret på sangen med selvsamme navn. Filmen er næsten udelukkende lavet som tegnefilm og handler om, hvordan den indesluttede og meget tilbageholdende dreng Jackie Paper bliver mere udadvendt og får sit livsmod tilbage med hjælp fra en fantasidrage. Dragen Puff har nemlig problemer i sit hjemland og har brug for Jackies hjælp. Sammen tager de ud på den udfordrende rejse, hvor deres endelige mål er at hjælpe nogle levende, men meget sure og irritable kæmpe-næser af med deres forkølelse, så de kan blive gladere og raske. Filmen er målrettet mod de alleryngste, men er en sød lille historie om hvordan en dreng og en drage hjælper hinanden til et bedre liv.

Paramount Home Video
Kultfilmen fra 81
Tegnebrædtet og de animationsteknikken er et godt begyndelsessted for tilvejebringelsen af de kæmpemæssige flyvende kæmpeøgler, men en af de første rigtigt overbevisende film om en 'levende' drage blandt mennesker blev lavet i 1981 over et klassisk tema. Her tænkes på Matthew Robbins' kultfilm Dragonslayer, der kort fortalt handler om den onde konge, der for at undgå, at en drage angriber hans land, ofrer unge jomfruer til det frygtelige monster. Da turen nu er kommet til hans egen datter, kan han dog ikke længere få sig til at bespise dragen, og han beder i stedet rigets troldmand om at tage affære, inden det er for sent. Filmteknisk er Dragonslayer en lille perle. Dragen er virkeliggjort forbavsende realistisk for en 80’er-film og indeholder ikke skyggen af computergenererede billeder, men er derimod lavet ved hjælp af kæmpemæssige modeller og stop-motion foto-tricks. Historien er et spændende middelaldereventyr med alle dertil hørende helte og smukke skønjomfruer. Dragonslayer imponerede også til den årlige Oscar-uddeling, hvor Alex North, som stod bag meget af filmmusikken, blev nomineret til en af de gyldne statuer. Er man i stand til at acceptere, at filmen trods alt bærer præg af at være lavet i starten af 80’erne, er Dragonslayer stadig en rigtig god oplevelse, produceret i en tid, hvor den i filmen anvendte teknik var banebrydende.