CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
 
Mere info
Kald mig bare Aksel

Synopsis

Filmen handler om den omkring 10-årige Aksel, der beslutter sig for at blive muslim, fordi han synes, det er sejt.

I sin efterårsferie ender han på hold med de to piger Annika og Fatima, som han skal lave en sang til fritidsklubbens melodi grand prix sammen med.

Undervejs møder de en herreløs hund, som de må tage sig af, og den ene af pigerne, Fatima, får husarrest.

I løbet af filmen går Aksel ind i en ukendt verden af ritualer og leveregler, og ordner det med grand prix’et, hunden og husarresten på sin helt egen måde.

Læs også...
Nyheder:
23-02-05:
Salaam DK er festivalklar
03-11-03:
Stor pris til Kald mig bare Aksel
07-03-03:
Aksel og Hodder konkurrerer i Malmø
15-02-03:
Berlinale 2003: Aksel til tops i Berlin
03-02-03:
Steen scorede en Robert til hver hånd
23-01-03:
Scherfig og Vinterberg pynter Berlinalen
10-01-03:
Årets Robert-nomineringer offentliggjort
24-12-02:
Ny Jannik Hastrup-tegnefilm til festival i Berlin
19-12-02:
Dansk film siger fra til Sundance - satser på Berlinalen
10-12-02:
En som Hodder med Aksel til Berlin
04-11-02:
Kald mig bare Aksel udtaget til Berlin
 
Anmeldelser:
02-04-04:
Møgunger
09-04-03:
Kald mig bare Aksel
 
Artikler:
15-08-02:
Odense FF 2002: Dansk fiktion i Odense
19-09-01:
Integration på plakaten
 
Premiereinterview: Pia Bovin
 
Situationer over følelser
 
Skrevet den 27/9-2002 af Jesper Vestergaard
 
 
Pia Bovin er en ny travl kvinde i dansk film. Siden afgangen fra Filmskolens instruktørlinie i 1999 har hun nået at lave 30 afsnit af Hotellet, novellefilmen Begravelsen, tre et halvt afsnit af Langt fra Las Vegas, og nu debuterer hun så på spillefilmsarenaen med børnefilmen Kald mig bare Aksel.


Copyright:
Nordisk Film, Foto: Per Arnesen
Flere lag
Den 38-årige instruktør, der ikke er bange for at tænke i nye baner og føje frisk luft til dansk film, er allerede nu i fuld gang med at forberede sin næste spillefilm, Paradis, en hvid tragedie om en gruppe venner i slutningen af trediverne, som tager på en ferie sammen. I modsætning til den lange række af danske voksenfilm, vi på det seneste har set om netop den generation, bliver det ikke en replik-båret film. Ideen er at prøve at skabe et generationsportræt med nogle flere lag. Det sker bl.a. ved en anderledes tilgang til manuskriptskrivningen, hvor manuskriptet udvikles undervejs, mens der øves med skuespillerne med den såkaldte ’repetition-teknik’, udviklet af Sanford Meisner. I modsætning til det mere kendte ’method acting’, går repetition-teknikken i højere grad ud på at flytte fokus væk fra én selv som skuespiller og over på sine medspillere, og ved at iagttage hinanden at nå frem til det væsentlige i scenerne.

Sjov i alvoren
Udgangspunktet er, at man ikke kan spille en følelse, men man kan spille en situation. Og det handler i høj grad om at skabe situationer med betydning for Pia Bovin. Ikke et øjeblik må gå til spilde. ”Fortæl altid historie, altid! Brug hvert eneste sekund til at gøre det i!” siger hun. Således har også tilgangen været til scenerne i Kald mig bare Aksel, hvor størstedelen af skuespillerne var debutanter og hovedparten naturligvis børn.
”Det minder meget om børns leg, at lave film,” forklarer hun: ”Det kan være fysisk hårdt, og det kan være psykisk hårdt. Men det, at noget er alvorligt, gør også, at det bliver sjovt. I det hele taget er det sådan, når man arbejder med kunst, at det er alvorligt, men det er også skide sjovt. Og sådan tror jeg også at børnene har oplevet det.
Det er også det med, at man skaber noget sammen med andre mennesker. Børnene oplever, at de kommer ind i et rum, hvor der bliver skabt noget, hvor vi går og skaber nogle historier sammen.”


Copyright:
Nordisk Film, Foto: Per Arnesen
Børnefødselsdag og russisk roulette
Hun fortsætter: ”Jeg var også lidt skeptisk, fordi alt det der med at bringe børn ind i filmmaskinen er paradoksal for mig. Der er jo mange børn, der er blevet revet igennem den maskine, som ikke er kommet hele ud af det. Så det brugte vi enormt meget tid på at tackle. Jeg kan huske, at jeg har siddet og skrevet dagbog, og inden skrev jeg, at jeg havde en fornemmelse af, at det her bliver lidt ligesom at holde børnefødselsdag og spille russisk roulette i syv uger i træk. Men der er det selvfølgelig vigtigt, at man caster de rigtige børn og også voksne, og der synes jeg, at vi har truffet nogle gode beslutninger omkring dem. Jeg synes også, jeg havde enorm stor backup fra de voksne skuespillere, der godt vidste, at jeg ikke kunne bruge ligeså meget tid på dem, som jeg gjorde på børnene.”

Kort betænkningstid
Det var ikke Pia Bovins umiddelbare forestilling, at hendes spillefilmsdebut skulle blive en børnefilm, men da Zentropas producer Ib Tardini ringede i efteråret 2000 og gav hende fire et halvt sekund til at betænke sig i, var der ikke meget at gøre, og set i bakspejlet er hun godt tilfreds. ”Det var ikke noget, jeg havde forestillet mig", fortæller hun: ”Men på nogen måder kan man jo sige, at det er godt, at man ikke skal debutere på noget, man har haft liggende i en skuffe i mange år, som betyder sindssygt meget for en. Det gav en frihed på en måde, at Ib Tardini greb mig der og sagde kom! Nu gør vi det her! Hans energi er enormt afsmittende. Der er ikke noget at gøre: den mand, tror jeg, kan sælge sand i Sahara, hvis han vil.”

Naturlig hverdagshistorie
Hun fortsætter: ”Vi nåede hurtigt frem til, at det skulle være noget med et realistisk univers, noget med De pokkers unger (Astrid Henning-Jensen og Bjarne Henning-Jensen, 1947) og nogle indvandrerbørn. Min store datter har gået i klasse med en dansk dreng, som blev muslim, da han var 11-12 år, eller som selv synes han var det i hvert fald. Lidt inspireret af det, og af at Ib kunne huske sin søn havde sagt, at han gerne ville være neger, fordi det synes han var sejt, satte vi os så ned sammen med Bo Hr. Hansen (manuskriptforfatter), Farshad Kholghi (skuespiller) og Tine Jespersen (scenograf) i to dage og udviklede på historien.”
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Kald mig bare Aksel:
 
Kald mig bare Aksel

Quiz
Hvad står der på Val Kilmers t-shirt i hans præsentationsscene i Geniskolen (85)?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google