Premiereinterview: Achero Ma帽as
07-03-01:
Spansk film: Diktatur, identitet, transvestit

Premiereportræt: Pedro Almod贸var

Når kvinder er komedier og mænd tragedier

Skrevet den 11/10-2002 af Kasper Christoffer Larsen

Han ligner måske ved første øjekast lidt af en tyr med sit tætbyggede korpus og viltre, dybmørke hår med indgydende respekt. Men kigger man nærmere efter bliver billedet modsætningsfyldt. Manden er ikke så høj og har feminine træk. Øjnene er godvillige og rolige, næsten melankolske. Hans bevægelser kvindelige. Ligesom sine film, er Pedro Almod贸var ikke sådan at sætte en gængs genre på. Førende art-house-kunstner, men klassisk historiefortæller. Mand, men tilsyneladende mere vidende om kvinden end hende selv. Tryllebundet af Marilyn Monroe og pioner for sit eget lands transvestitter. Tro discipel af ordet, men draget af filmen. Spaniens førende instruktør, der fryder sig og finder inspiration i livets og ikke mindst seksualitetens modsætninger, er nu biografaktuel i Danmark med sin hidtil bedste film 鈥 og det siger en del.

Dengang verden først lige var begyndt - at handle om film.
Pedroalmodovar.es
Langt fra mit liv, tæt på min verden
鈥ilm fra min barndom som Luchino Viscontis og Michelangelo Antonionis vil blive hos mig for evigt. De rørte noget dybt i mig. Ingen af dem talte om mit liv, men alligevel følte jeg mig underligt tæt på den verden de beskrev鈥 (Almod贸var, 2000)

Den lille Pedro fødtes i 1951 i Spaniens hjerte La Mancha, Don Quijotes egen hjemstavn. Hans forældre var bønder og lærerne i skolen præster. Det lærte ham at miste troen på Gud. Da han var ti, blev det muligt at gå i biografen i hans lille landsby, og Pedro begyndte at se mange film. Amerikanske komedier af Blake Edwards, Billy Wilder og Stanley Donen. Film fra den franske nybølge og den italienske neo-realisme. Han plejede at medbringe sig en varmekande med kul for at udholde kulden i den lille biograf. Da han en dag så Monica Vitti i Antonionis L鈥橝vventura, gjorde det umådeligt stort indtryk på ham. Han synes, han forstod hende. Til gengæld fjernede det ham fra de andre børn. Almod贸var husker i et interview tilbage på en episode: 鈥滼eg kan huske, at jeg var ti og stod og fortalte mine venner om Ingmar Bergmans Jomfrukilden. Den havde gjort et uhyre indtryk på mig. De kiggede på mig med rædsel. Men de var også fascinerede, fordi det var noget komplet fremmed for dem. [鈥 Jeg havde ingen at tale med i skolen. Vi havde ikke samme interesser.鈥

At fortælle film
鈥滾ige siden jeg tog et kamera i hånden første gang, har jeg haft lyst til at fortælle historier.鈥 (Almodov谩r, 2000)

Almod贸var var ikke blot særling som dreng, men også et særligt talent. Det opdagede familien hurtigt, da drengen kom hjem og genfortalte de film, han havde set i biografen. De endte med at foretrække Pedros fantasifulde og versionerede udgave frem for filmen. Det blev en vane for ham at høre sine grinende søskende råbe: 鈥漃edro, kom herud og fortæl filmen, du så i går.鈥
Da drengen med den store indlevelse var 16 år gammel tog han til Madrid uden penge eller uddannelse, men med 茅t mål: at lave film. Franco havde imidlertid nedlagt filmskolen, så han måtte gå sine egne veje. Men det passede ham egentlig glimrende. Han dedikerede sin dag til byen og livet. Efter et arbejde i det nationale teleselskab Telef贸nica fik han råd til det første udstyr. Et super-8-kamera. Han begyndte straks at lave kortfilm og tog ofte til Barcelona, hvor undergrunden havde sit centrum for små festivaler. Filmene var populære blandt publikum, men for festivalernes arrangører, instruktører og teoretikere var Almod贸var for konventionel, fordi det, han fortalte, var historier. Narrativitet var ilde set i et miljø, der var drevet af installationskunstnere som blandt andet Yoko Ono. Almod贸var følte sig sat udenfor en gruppe, han naturligt tilhørte.

Cristina S谩nchez Pascual som Yolanda i en af de bedre gamle: Dark habits
Pedroalmodovar.es
Illusionernes verden
Pepi: I er ikke alene nødt til at være jer selv, I er også nødt til at repræsentere jeres egne personligheder og repræsentation er altid noget kunstigt [鈥 I film er alting falsk. (Dialog - Pepi, Luci, Bom y otras chicas del mont贸n, 1980)

Franco døde i 1975. Madrid blev centrum for en tilbageholdt, postmoderne kultureksplosion inspireret af tegneserieuniverset, punkmusikken og pop-kitschkunsten. Kulturhistorikere har siden benævnt aktiviteten i begyndelsen af 80鈥檈rnes Madrid for 鈥橪a Movida鈥 (da.: 鈥橞evægelsen鈥) og Almod贸var for dens foregangsmand, men selv siger Almod贸var altid, at han ikke ved, hvad de præcist mener med betegnelsen. Måske fordi der intet klart mål var med de unges eksperimenterende lege med blandede kunstformer. Mange af bevægelsens kunstnere, der i dag er berømte, vidste dengang hverken hvordan man sang eller malede. Men det afholdt dem bare ikke for at gøre det. Optimismen var - med hjælp fra stofferne - uregerlig, og Almod贸var følte sig godt tilpas i hovedstaden. Her var folk med samme interesse. Han optrådte blandt andet selv i et parodisk punk-glam-band med Fany McNamara, hvilket man kan få en smilebåndstrækkende prøvesmag på i instruktørens anden spillefilm Laberinto de Pasiones (Passionernes labyrint). To år før var den første 鈥檙igtige鈥 Almod贸var-film Pepi, Luci, bom y otras chicas del mont贸n blevet til. Både Pepi鈥 og Laberinto鈥 tog udgangspunkt i den dengang 30-årige instruktørs kære Madrid og behandlede eksistentielle temaer på vegne af landets nye frigjorte ungdom. Ikke mindst seksuelle og ikke mindst på outreret vis. Almod贸var foretrak, som sin omgangskreds, stilen frem for realismen. Han var fascineret af tegnenes kraft. Som i Andy Warhols pop-kunst blev æstetik sat over indhold. Eller bedre: formen blev en del af indholdet i sig selv. Men Almod贸var adskilte sig fra sine ligesindede ved stadig at eksistere på sine narrative rammer.

Kønsskifteoperationen på Spanien
鈥滼eg tror, mine film repræsenterer denne slags ny mentalitet, som opstår i Spanien efter Franco dør.鈥 (Almod贸var, 1997)
Mens de to første film er både humoristiske og højt ridende på Madrids smittende skaberglæde, er det for alvor i Entre Tinieblas (Dark Habits) fra 1983, at Almod贸var bliver fokuseret og billedstærk. Den lidt oversete historie om de heroin-konsumerende nonner, der har oprettet deres eget konvent for at tage vare om hinanden og gadens prostituerede, narkomaner og udstødte, blev fejlagtigt modtaget som provokerende anti-religiøs og instruktørens endelige opgør mod kirken. Faktisk er Dark Habits en religiøs film. Katolicismens symboler er blot udskiftet med de personlige altre. Her tillades det at hænge Mick Jagger på væggen i stedet for Jesus. Her hører den lesbiske overabbedisse boleroer imellem salmerne. Almod贸var insisterer på, at man skal kunne forene sig med sit personlige begær, men anerkender det religiøse deri og den katolske kirkes symbolske kraft. Et billede begyndte at tegne sig: Almod贸var ville vise en anden side af Spanien til verden. I den også flot fotograferede film af 脕ngel Luis Fern谩ndez viser Almod贸var desuden sin professionelle stilbeherskelse af ekspressionistisk film-noir. Det alvorlige folkegennembrud kom dog først med den efterfølgende What Have I Done to Deserve This? (Qu茅 he hecho yo para marecer esto?!!) fra 1984.

N忙ste side

Indl脙娄g: