Ferzanozpetek.com

Ferzan Ozpetek

Minibiografi:

Tyrkiskfødt instruktør. Bosiddende i Rom. Født i Istanbul i 1959.

Flyttede i 1978 til Rom for at studere filmhistorie. Arbejdede en lang årrække som instruktørassistent - både på teater og film - for bl.a. Massimo Troisi, Lamberto Bava, Ricky Tognazzo, Francesco Nuti, Sergio Citti og Marco Risi.

Var instruktørassistent på næsten alle Maurizio Ponzis film fra denne periode.

Spillefilmsdebuterede i 1997 med Det tyrkiske bad, der blev en stor international succes. Harem Suaré (1999) blev pænt modtaget, men kom ikke op i danske biografer (findes på video). Familiebilleder (2001) har dansk biografpremiere i oktober 2002.

Filmografi:

Familiebilleder (2001)

Harem Suaré (1999)

Det tyrkiske bad (1997)

Ferzan Ozpeteks officielle website (Italiensk)

18-07-03:
Ozpetek til tops på Karlovy Vary
30-06-03:
Spredt fægtning i CIFFs hovedkonkurrence
02-12-02:
Ny italiensk film i Cinemateket

06-08-04:
Vinduet overfor
20-05-03:
Familiebilleder
05-09-00:
Harem Suaré

18-08-03:
CIFF 2003: Fokus på Italien
17-08-03:
CIFF 2003: Alsidigt i hvert fald
09-02-01:
Berlinale 2001: Familie, narkokrig og melodrama

Premiereportræt: Ferzan Ozpetek

Ozpetek og den moderne kernefamilie

Skrevet den 1/11-2002 af Christian Hansen

Engang var det sådan, at sagde man tyrkisk film, så sagde man automatisk også Yilmaz Güney og Serif Gören. Güney og Gören fik guldpalmerne i Cannes for det neo-realistiske Tyrkiet-billede Yol (1982). Güney skrev manuskriptet i fængsel og sad fængslet, mens optagelserne stod på. Gören instruerede filmen efter Güneys anvisninger. Filmen følger fem fanger på udgang fra fængslet, der alle bliver stillet overfor svære dilemmaer i mødet med familien og fortiden. I 1981 fik Güney selv udgangstilladelse, og det lykkedes ham at flygte til Schweiz, hvor han færdigklippede Yol. Myten om Güney og Yols besværlige tilblivelse fylder således en del i historien om tyrkisk film.

Den danske videoplakat til Harem Suaré
Et nyt navn
Men de senere år er et nyt navn begyndt at trænge sig på: Ferzan Ozpetek. Ozpeteks historie er en ganske anden end Güneys. Ozpetek flyttede i 1978 som 19-årig fra Istanbul til Rom, hvor han siden har boet og arbejdet. Først som instruktørassistent i en årrække, fra 1997 som instruktør. Ozpeteks foreløbig tre film handler alle om familieforbindelser – både dem, der er bundet af blodets bånd, og dem, der bindes sammen af noget andet.

Det tyrkiske bad
Ozpetek debuterede med den varme sædeskildring Det tyrkiske bad (1997), om en italiensk arkitekt, der arver en nedlagt badeanstalt i Istanbul. Han tager derned og bliver til sin egen overraskelse hængende i en verden, der kører i et andet tempo og efter andre normer. Han får en ny familie i sine tyrkiske slægtninge, sætter badeanstalten i stand og opdager tilmed en homoseksuel side af sin seksualitet. Til sidst ankommer virkeligheden i skikkelse af konen fra Rom. Filmen er en lille perlesamling af følelser og stemninger - og en indfølt Istanbul-skildring oven i købet.

Familiebillede fra Familiebilleder
Gloria Film
Harem Suaré
Ozpeteks anden film, Harem Suaré (1999), foregår i en noget anderledes og mere afsondret familie. Vi er i sultanens harem i det Osmanniske imperiums sidste dage. En eunuk og sultanens yndling forelsker sig, og intrigerne vil herefter ingen ende tage. Den narrative struktur fascinerer, men hvad filmen i virkeligheden vil os, er det ikke til at blive klog på. Måske skal filmen - som Yol - ses som en allegori på det tyrkiske samfund, men i så fald er det en meget indforstået allegori.

Familiebilleder
Med Familiebilleder (2001) flytter Ozpetek scenen fra Tyrkiet til Italien. Temaerne er imidlertid gamle kendinge. Instruktøren har udtalt følgende om den personlige erkendelsesproces han har været igennem i forbindelse med de tre film:
”Min første film – Il Bagno Turco (Det tyrkiske bad) – var et forsøg på at genfinde mine tyrkiske rødder gennem mine nye italienske øjne. Min anden film – Harem Suaré – var en undersøgelse af, hvorfor jeg brød med mine rødder og drog ud for at søge en ny kultur, som jeg fandt i Italien. Med Familiebilleder ønsker jeg at forstå, hvorfor jeg er i Italien, og hvordan jeg ser livet i Rom og i mit eget distrikt, Ostiense, med dets dybe varme og den intime ånd.”

Kærlighed, familie og venskab
Familiebilleder handler om et kollektiv, hvor beboere og naboer fungerer som familie for hinanden. Filmen er ikke selvbiografisk, men Ozpetek har trukket på egne erfaringer, og formulerer forholdet mellem filmen og sit liv således:
”I mit liv har der været – og er stadig – tre vigtige elementer; kærlighed, familie og venskab. Denne film er mit syn på, hvordan disse tre elementer kan blandes, og hvordan denne kontakt kan danne nye meninger og nye modeller for social- og følelsesmæssig opførsel.
Den konventionelle kernefamilie – her som det oprindelige par, Antonia og Massimo (fra Familiebilleder, red.) – er under forandring til en mere og mere udvidet familiestruktur, som på overfladen kan synes alternativ og revolutionerende. I virkeligheden, da jeg sammensatte denne ”nye” familie – af venner, bofæller, forbipasserende, elskere, beslægtede ikke i blod men af valg, blandende racer, seksuelle præferencer, og forskellige sprog – gik det op for mig, at denne basale følelse inden i mig var næsten som et barnligt nostalgisk minde om den traditionelle familie.
Jeg huskede, at da jeg var barn, var jeg omringet af en udvidet kernefamilie, tætte relationer, der bestod af slægtninge, inklusive de fjerne, venner af familien, og folk som kom fra fjerne lande, og forsvandt, for år senere at komme tilbage; men hver tilbagevenden bekræftede en dyb følelse af at høre til, så de var aldrig fremmede. Engang var vi mange i hver familie. I dag er enhver 'naturlig' familie mindre.
Jeg kan godt lide, at denne film om følelser er min første helt igennem italienske film.”