CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Dogumentary

Det dokumentariske regelsæt

1. Location for ALLE filmens optagelser skal fremgå. (Dette gøres med en tekst indsat i billedet og udgør en undtagelse til regel nummer 5. Teksten skal være læsbar.)

2. Filmens start udgøres af instruktørens forklaring af mål og ide med filmen. (Denne vises også til samtlige af filmens medvirkende før optagelser med disse.)

3. Filmens slut udgøres af minimum to minutters fri taletid til filmens "offer". "Offeret" råder alene over indholdet og skal godkende denne del af den færdige film. Menes filmen ikke at stille sig i opposition til nogen medvirkende og således ikke har "offer" eller "ofre", indklippes til slut et skilt, der forklarer dette i stedet.

4. Alle klip markeres med 6-12 frames sort. (medmindre de ikke er klip i tid. D.v.s. direkte klip i en flerkameraoptagelse.)

5. Manipulationer med lyd og billede må ikke forekomme. Filtreringer, lyssætninger, optiske effekter og lignende er forbudt.

6. Lyden må aldrig produceres adskilt fra billedet eller omvendt. Det vil sige at ekstra lydspor som f. eks. musik eller speak ikke må mixes ind senere.

7. Rekonstruktion af handling og instruktion af medvirkende må ikke forekomme, såvel som scenografi (tilførte elementer) er forbudt.

8. Al brug af skjult kamera er forbudt.

9. Der må ikke benyttes arkivbilleder eller optagelser, der er lavet til andre programmer.

- Lars von Trier, Zentropa Real 2001

Læs også...
Nyheder:
07-02-05:
Lars von Trier inviterer til Advance Party
27-10-04:
Syv danske film på IDFA
15-10-04:
cph:dox-programmet er på gaden
30-09-04:
Rune T. Kidde i hovedrolle for Bang Carlsen
06-07-04:
Gislason på vej med Bjarne Riis-dokumentar
03-11-03:
To danske film nomineret til EFA
03-11-03:
Danske film til IDFA
04-08-03:
Von Trier og Leth-film til Venedig
30-07-03:
Jørgen Leth laver doku om von Triers Wagner-projekt
13-05-03:
…og en ny dokumentarfilm-festival
12-05-03:
Dear Wendy – her er din synopsis
24-04-03:
Dogville til Cannes + teaser på nettet
06-11-02:
Ny von Trier-film på vej - Ålen leger med Kidman igen
29-10-02:
Seks danske dokumentarfilm til IDFA
10-09-02:
Opfordring fra dogme-brødrene
29-08-02:
Vinterberg instruerer von Trier-manuskript
02-12-01:
Joris Ivens Prisen til Family
29-11-00:
Hæder til Tómas Gislason og Den Højeste Straf
 
Anmeldelser:
13-12-05:
Manderlay
05-05-04:
De fem benspænd
02-12-03:
Breaking the Waves
01-08-03:
Riget
27-06-03:
Dogville Confessions
04-06-03:
Dogville
09-11-01:
Family
20-04-01:
Portræt af Gud
 
Artikler:
07-11-03:
CPH:DOX ’03: Aktuel og nødvendig
06-11-03:
CPH:DOX ’03: Fem spørgsmål til arrangørerne
01-08-03:
Bag om Riget
04-06-03:
Premiereinterview: Lars von Trier
16-12-02:
Interview: Phie Ambo
27-11-02:
IDFA 2002: Festivalrapport #2
21-11-02:
IDFA 2002: Fokus på dokumentarfilm
16-08-02:
Odense FF 2002: Varieret doku-program i Odense
25-01-02:
Tómas Gislason: Subjektive penselstrøg, del 2
25-01-02:
Tómas Gislason: Subjektive penselstrøg, del 1
09-11-01:
Sami Saif: At lade virkeligheden tale til publikum
 
Von Triers Dogumentary-manifest
 
DoKommentar
 
Skrevet den 5/11-2002 af Jesper Vestergaard
 
 
Iscenesættelsen var mindre opsigtsvækkende end i Paris i 1995, hvor von Trier kastede Dogme-manifestet, der skulle rense filmen for overflødige virkemidler og genfinde essensen, ud blandt publikum. Alligevel buldrede PR-maskinen godt i baggrunden, da Zentropa i torsdags havde inviteret til pressemøde for at præsentere Lars von Trier og hans nye manifest for dokumentarfilm.
Dogumentary, som det nye koncept kaldes, handler, som Dogme95, om at indordne sig et regelsæt som skal lede film tilbage til en mere ren tilgang til virkeligheden. ”Et projekt, der skal føre dokumentarfilmen tilbage til virkeligheden” står der ligefrem i pressematerialet: ”Dokumentarens rene, objektive og troværdige skildring af virkeligheden skal genoplives.”

Lars von Trier stillede pænt op til fotografering.
Copyright:
CinemaZone.dk, Foto: Jesper Vestergaard
Imod den journalistiske dokumentar
Von Trier selv lød dog noget mindre bombastisk i sine udtalelser om Dogumentarys overordnede mål – han havde bare fået besked på at skrive nogle regler ned, sagde han. Instruktøren havde dog ingen problemer med at forklare, hvorfor han syntes at et sæt regler var på sin plads: ”Når vi ser fiktion, så ved vi det og kan sige, at det jo bare er en film. På den måde kræver dokumentarfilm meget mere moral af skaberne. Det kræver omtanke og ekspertise.” Instruktøren mener, at der i for høj grad bliver gjort brug af fiktionens midler til at fortælle om virkeligheden, og at dokumentarfilmen er for stærkt præget af den lette løsnings journalistik: ”Der må være nogen, der er onde, noget må være forkert, og det må der laves om på.”

Moralsk manifest
Det var hovedsagligt med hilsen til TV-journalistikken, at dokumentarfilm blev omtalt som kriseramt på pressemødet. Og der ligger da også mere moral i manifestet end noget egentlig bud på, hvordan dokumentarfilmen kan bringes videre som kunstform.
Med sit fokus på renhed og ærlighed i æstetikken i lighed med dogme95, peger manifestet lige lukt tilbage på 60’ernes Direct Cinema og Cinéma Vérité-bevægelser, der med deres 'flue på væggen'-taktik bildte sig ind at opfange en objektiv virkelighed, eller sandheden om man vil.
Den mest markante nye klang i manifestet er regel nummer 3, der sikrer filmens ’offer’ fri taletid i filmens to sidste minutter. Hvis ikke filmen har nogle ’ofre’, skal det forklares med et skilt i filmens slutning.
Denne påmindelse om anstændighed understøttes af manifestets regel nummer 2, der siger, at filmen skal indledes med instruktørens forklaring af mål og ide. Denne skal desuden vises til filmens medvirkende før optagelse.

De seks Dogumentary-instruktører og Lars von Trier.
Copyright:
CinemaZone.dk, Foto: Jesper Vestergaard
Seks instruktører laver Dogumentary
Underskriveren vil ikke selv lave film efter konceptet. Til gengæld har Zentropas dokumentarfilmselskab Zentropa Real signet seks andre instruktører: 4 danskere, journalisterne Michael Klint og Klaus Birch og instruktørerne Bente Milton og Sami Saif, svenskeren Pål Hollender samt Magreth Olin fra Norge.
Store ord som sandhed og objektivitet fik en lidt mere virkelighedsnær drejning, da instruktørerne kom til orde på pressemødet. ”Man kommer ikke tættere på sandheden ved at følge regler,” sagde Sami Saif: ”Sandheden kan kun være forbundet med skaberen.”
Med den dybt personlige, dramatiske dokumentar Family, fulgte Sami Saif, sammen med Phie Amboe, sidste år op på den stolte danske tradition for subjektive dokumentarfilm fra Jon Bang Carlsens iscenesættelse af virkeligheden op gennem 80’erne og 90’erne over Tómas Gislasons stiliserede dokumentarfilm i slutningen af halvfemserne.

Subjektive valg
At manifestet fratager instruktørerne mulighed for stilistisk at signere deres værker, og på den måde træde frem som de ansvarlige skabere af billederne, synes at være dets største svaghed. Det er jo i bund og grund instruktørernes oplevelser, filmene handler om.
Ideen om at instruktøren kan blive et rent instrument for skildringen af virkeligheden ved at fratage instruktøren sine redskaber, er en regulær selvmodsigelse. Instruktøren kan aldrig forlade sit subjektive perspektiv. Det er et subjektivt valg bare at tænde for et kamera.
Konceptet kan være en fin garanti for anstændig journalistik, men forhåbningen om en ren, objektiv og troværdig skildring af virkeligheden, synes ikke alene forældet, men også mindst ligeså løgnagtig som den journalistiske tradition, som konceptet forsøger at gøre op med.

Egne versioner af virkeligheden
Måske har von Trier ikke set, at der bliver lavet andet end de dokumentarfilm, som TV-journalistikken repræsenterer. Måske har man bare ønsket at give dokumentarfilmen et statusløft ved at lade hans navn stråle under et manifest. Under alle omstændigheder er det svært at se, hvordan dokumentarfilmen som kunstform skulle vinde meget ved at formulere sig udfra det foreliggende.
Man kan håbe, at det sætter en ordentlig debat i gang på det seminar, der er planlagt til at følge de seks films premierer i 2004. Og man kan håbe, at de seks Dogumentary-instruktører fokuserer på deres egne versioner af virkeligheden og, hvis det skulle blive nødvendigt, bryder reglerne til deres egen fordel.
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv



Quiz
Hvem spillede Holly Hunters datter i The Piano?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google