Et besøg på Film-X tager 2-2½ time. For skoleklasser er der to besøgstider om dagen, 9.30-12.00 og 12.30-15.00 på hverdage

I weekender kan alle interesserede besøge Film-X kl. 13.00-15.15 eller 15.30-17.45. Det er en god ide at bestille tid i forvejen – og det anbefales at man er et hold på 3-6 personer. Det er også muligt at booke Film-X til særlige arrangementer uden for de normale åbningstider

Et besøg i Film-X indledes med visning af en introduktionsfilm i Bio Benjamin

Der er to filmkyndige guider til stede under besøget, hvis man har brug for assistance

I hvert studie er der tre sværhedsgrader: niveau A (0.-3. klasse), B (4.-7. klasse) og C (8. klasse-gymnasiet). Man bestemmer selv hvilket niveau man ønsker at arbejde på – og man kan både opgradere og nedgradere, hvis man vil

Privatpersoner skal betale et gebyr på 30 kroner for materialer; skoleklasser ml. 250 og 450 kr, alt efter antallet af elever.

FILM-X er placeret i Cinemateket, Det Danske Filminstitut, Gothersgade 55, 1123 København K

Film-X

03-09-03:
BUSTER-program offentliggjort
18-07-03:
Henning Camre fortsætter som filminstitut-direktør

Film-X – interaktivt filmstudie

Reportage

Skrevet den 18/11-2002 af Pernille Flensted-Jensen

Den 26. november åbner Det Danske Filminstitut Film-X, verdens første interaktive filmstudie for børn. “Ideen med stedet er at give børn og unge et kik ind i filmens verden, så de ved selvsyn kan lære hvad filmfortællingens byggesten er”, siger Filminstituttets direktør, Henning Camre. CinemaZone.dk har været på besøg i det nye studie.

Skoleelever og andre interesserede kan nu selv komme bag rattet i dansk film.
Fotograf: Jan Buus
Stedet
Det ligger i Cinemateket og rummer 13 forskellige aktiviteter, som man kan afprøve i de fire optagestudier, to animationsstudier, lydstudiet, og de syv klippestationer, hvor man kan forsyne sine optagelser med lyd eller klippe dem til. Alt er inddelt i tre niveauer efter sværhedsgrad. Et af optagestudierne er helt igennem digitalt. Her agerer skuespillerne i et helt grønt studie (det man kalder green screen-teknik) og optagelserne forbindes i computeren med baggrunde fra film som Dykkerne og Hjælp, jeg er en fisk. Et andet studie kombinerer et computerskabt univers med optagelser i en kulisse. Når man balancerer på et bræt i kulissen, ser det på skærmen ud som man bevæger sig faretruende mellem to slotstårne – mens en arrig heks på kosteskaft prøver at vælte en af! Ved klippecomputerne kan man bl.a. forsyne sine små film med effektlyde fra den musikalske værktøjskasse lavet af Fuzzy, eller bruge de lyde, man selv har optaget i lydstudiet. Alle aktiviteterne er forbundet i et digitalt netværk, som man via sit magnetkort får adgang til. Når man er færdig, kan man brænde en cd med sin film og få den med hjem! Et væld af personer har medvirket til at skabe Film-X, der heller ikke ville være blevet til noget, hvis ikke Filminstituttet havde modtaget donationer fra Egmont Fonden og Nordisk Film Fonden.

Børn i aktion
Ved en af animationsstandene forklarer Agnes og Karoline beredvilligt, hvordan de er ved at lave en Cirkeline-flyttetegnefilm. Foran sig har de en mappe med en baggrund fra en Cirkeline-film. Herpå har de lagt Cirkeline og Frederik, hvis lemmer de flytter lidt efter lidt (stop motion). Hver gang tager de en serie billeder på computeren. “Vi har selv digtet en historie”, siger de, “men vi har lært at man skal tage rigtig mange billeder, for ellers bevæger figurerne sig alt for hurtigt; det gjorde vi i går”. Henne ved en af klippecomputerne sidder Emil, Asbjørn og Christoffer og er ved at lægge lyd på en scene fra Klatretøsen. De forklarer tålmodigt, hvordan man kan lede i computerens lydarkiv og finde det, man synes passer. Lige nu har de lagt de rigtige lyde på, men på opfordring lægger de lynhurtigt noget fuglesang på, som slet ikke passer. “Man kan også gå i lydstudiet og optage sine egne lyde, eller lave sin egen film og lægge lyde på den” siger de.