Harry Potter-trivia:

Hogwarts motto 'Draco dormiens nunquam titillandus' betyder 'Kild aldrig en sovende drage'.

Richard Harris, der spiller rollen som Hogwarts rektor Albus Dumbledore, sagde først ja tak til rollen efter hans 11-årige barnebarn truede med aldrig at tale med ham igen, hvis han ikke tog rollen.

Skuespilleren Tim Roth var en af favoritterne til rollen som professor Severus Snape, men han droppede ud af forhandlingerne for at koncentrere sig om at få rollen som general Thade i Planet of the Apes.

Titlen på J. K. Rowlings 'Harry Potter and the Philosopher’s Stone' er den samme i hele Verden bortset fra i USA, hvor bogens forlag mente, at titlen 'Harry Potter and the Sorcerer’s Stone' ville sælge bedre.

En af de allerførste scener der blev filmet til 'Hemmelighedernes Kammer' var sekvensen med den flyvende bil, og særlig Rupert Grint (der spiller Ron) var helt vild med at optage denne scene.

'Harry Potter og Fangen fra Azkaban' er blevet sat til en premiere i 2004? Og 'Harry Potter og Flammernes Pokal' er sat til 2005.

Encyclopedia Potterica – Et index over HP personer, steder og andet i HP universet
Hogwarts Haven – Personlister og sider, delt op efter de forskellige kollegier p&aring
The Harry Potter Guide – Indeholder lister over trylleformularer, termer, etc. med referencer til hvor du kan finde dem i b&oslash
Filmenes officielle danske hjemmeside

19-11-04:
Instruktør til femte Harry Potter film fundet
17-03-04:
Top-cast til Man. United-film
28-07-03:
Eddie Izzard som sandfe
18-01-03:
Stærke navne til Harry Potter
18-11-02:
Harry Potters magiske weekend
12-11-02:
Harry – en kvindetrøster?
26-10-02:
Richard Harris død
22-07-02:
Harry Potters nye instruktør
04-06-02:
Branagh instruerer Harry Potter 3?
27-05-02:
Mexicansk instruktør på Harry Potter 3
19-10-01:
Hugh Grant dropper Harry Potter for Sandra Bullock

20-04-06:
Harry Potter og flammernes pokal
23-11-04:
Harry Potter og fangen fra Azkaban
11-04-03:
Harry Potter og hemmelighedernes kammer
14-05-02:
Harry Potter og de vises sten

Vejen til Hemmelighedernes Kammer

Og hvornår kommer Harry Potter bog 5?

Skrevet den 20/11-2002 af Allan Ravn

Mange børn og barnlige sjæle, folk med sans for eventyr og humor - og andet godtfolk med hang til magisk underholdning, sad i året 2001 og ventede spændt på at den første bog i J. K. Rowlings Harry Potter-serie fik sin premiere i biografen. Spændingen var nærmest ulidelig for de fans, som på ingen tid havde slugt de første 4 (af i alt 7) bøger, og nu med høje forventninger ventede på instruktør Chris Columbus' overførsel af Harry Potter og de vises sten til film. Allerede på førstedagen efter filmens premiere kunne man ånde lettet op. Filmen var dygtigt lavet og rollerne var godt besat med gode skuespillere, som passede godt til det billede, de fleste fans havde af deres yndlings-HP-figurer. Filmen fik mange gode anmeldelser og opnåede i løbet af et år en indtjening på knapt 1 milliard amerikanske dollars! En succeshistorie.

Harry Potter - troldmandslærling og ung filmhelt
Sandrew Metronome Filmdistribution
J. K. Rowling i problemer?
Men midt i år 2002 skulle troldmandslærlingens mange beundrere igennem tænders gnidsel og rysten på hænderne. Der gik rygter om at J. K. Rowling var gået i stå midt i hendes 5. bog med den engelske titel 'Harry Potter and The Order of the Phoenix'. Der lød nærmest et ramaskrig på verdensplan og rygter, der beskrev flere forskellige grunde til skriveblokeringen, florerede i blade og på internettet. Et af de mere sejlivede rygter var, at J.K. Rowling nærmest blev belejret af sine fans, så hun ikke kunne få ro til at skrive på sin bog, men mange andre mere og mindre farverige versioner så også dagens lys.
Men efter en nyligt afsluttet retssag, der i korte træk handlede om, hvorvidt J. K. R. havde stjålet hendes ideer til HP-serien fra en anden, stod hun frem til et interview, hvor hun udtalte, at hun aldrig nogensinde har haft en skriveblokering, men at hun er perfektionistisk til det mindste og ikke ønsker at skuffe sine fans. I samme ét afslørede hun også, at den femte bogs længde kommer til at være omtrent det samme som 'Harry Potter og Flammernes Pokal' (altså ca. 600-700 sider på dansk) og at den udkommer i 2003. Mere præcist vil hun dog ikke specificere udgivelsestidspunktet for at undgå at skuffe de ventende fans, hvis noget uforudset skulle forekomme. Kendere og tilhængere af de charmerende bøger åndede lettet op og med den danske filmpremiere på 2. bog i Harry Potter-serien, Harry Potter og hemmelighedernes kammer, umiddelbart forestående, er der grund til at glæde sig.

Uendelig lang casting periode
Tilbage i 2001, umiddelbart efter filmsuccesen Harry Potter og de vises sten, begyndte produktionen til efterfølgeren Harry Potter og hemmelighedernes kammer og snart herefter, blev det afsløret, at hele den oprindelige besætning ville vende tilbage til endnu en gang Potter. Dette inkluderede bl.a. de tre hovedpersoner Daniel Radcliffe (Harry), Emma Watson (Hermione) og Rupert Grint (Ron), men også de velkendte stjerner som Richard Harris (Dumbledore - Gladiator), Maggie Smith (McGonagall - Gosford Park) og Alan Rickman (Snape - Die Hard) sagde ja tak til endnu en tur i den magiske verden. Med basisrollerne i hus kunne man så begynde at kigge efter personer, der kunne udfylde de nye roller, bl.a. roller som Glitterik Smørhår og Dobby. Rollen som den selvelskende og opmærksomhedskrævende Smørhår blev givet til Kenneth Branagh (bl.a. Dr. Loveless i Wild Wild West og Hamlet i filmen med samme navn), og det blev besluttet, at husalfen Dobby skulle laves som CGI-figur – i stil med Ringenes Herre trilogiens Gollum. Der skulle dog bruges mange nye figurer til både større, men især også mindre, roller, og som følge deraf var casting til filmen stadig i gang 4 måneder efter, at indspilningerne til filmen var begyndt. Nogle af de personer, der kom til i denne sene periode, var bl.a. Miriam Margolyes (Cats & Dogs) og Mark Williams, som henholdsvis professor Spire og Hr. Weasley (Rons far).

Harry i problemer?!
Sandrew Metronome Filmdistribution
Hemmelighederne bag Hemmelighedernes Kammer
Harry Potter og hemmelighedernes kammer har allerede nu fået flotte anmeldelser i flere udenlandske aviser og på internettet, og alt tegner til, at filmen byder på en troldmandslærling, der er 'meaner, faster and much cooler' end i den første film. Derudover skal der tillægges det faktum, at skuespillerne nu må forventes at have 'fundet' deres roller, og at de derfor leverer en mere overbevisende (den var nu ganske glimrende i Harry Potter og de vises sten) præstation foran kammeraet. Oven i hatten er det instruktør Chris Columbus' sidste gang med dirigentstaven, der i Harry Potter og Fangen fra Azkaban overtages af Alfonso Cuarón (...Og din mor og A Little Princess), så han har sandsynligvis haft et ønske om at gøre fortsættelsen endnu bedre underholdning end forgængeren, for at efterlade et blivende indtryk. Columbus forbliver involveret med HP-universet og har i stedet valgt at påtage sig hvervet som producer i den næste Harry Potter-film, for at have mere tid til familien.
Men oven i alle de gode nyheder er der dog også en overordentlig trist kendsgerning. Skuespilleren Richard Harris, der i de 2 første film spillede Albus Dumbledore, er kort efter indspilningerne i en alder af 72 år død, som følge af komplikationer med Hodgkins sygdom (en type kræft, der angriber lymfeknuderne). Hvem der skal overtage hans plads i HP-universet er endnu ikke afsløret, men usmageligt tidligt efter hans bortgang eksisterer der allerede rygter, om at valget kunne falde på en af de tidligere troldmænd Ian McKellen (Gandalf i Ringenes herre - Eventyret om ringen) og Christopher Lee (Saruman i Ringenes herre - Eventyret om ringen). Og for nyligt er Peter O'Toole også blevet tilføjet listen af kandidater til rollen som Hogwarts rektor.

Nu og fremtiden
Det er med skyhøje forventninger og en begyndende ængstelse, at fans af J. K. Rowlings univers sætter sig til rette i de danske biografsæder tidligst fredag den 22. november. Glæden ved endnu engang at se de charmerende 3 hovedpersoner og deres venner og fjender fra Hogwarts, er blandet med en spirende frygt for, at de resterende HP-film kunne miste deres glans under instruktør Alfonso Cuaróns vejledende hånd og ved fraværet af den karismatiske Richard Harris. Det kan kun fremtiden svare på,- men indtil da, så kan man håbe på, at Harry Potter og hemmelighedernes kammer bliver en værdig hyldest til en stor skuespillers afsluttede karriere, og så ellers lade sig fortrylle.