18-03-03:
The Nest
19-02-03:
Wasabi

Boganmeldelse: Med vold og magt

Skrevet den 20/11-2002 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

Rikke Schubart, der i dag er lektor ved Syddansk Universitet, skrev i sin tid ph.d.-afhandling om actionfilm, og det er dette, som nu i en redigeret udgave udkommer under titlen ”Med vold og magt” fra Rosinante – en spændende og informativ bog om actionfilmens udvikling fra 70’erne og frem.

Rosinante
Rikke Schubart griber tingene ganske fornuftigt og overskueligt an ved at følge genren kronologisk gennem nedslag på væsentlige skuespillere, som har præget actionfilmens historie. I indledningen giver hun et velargumenteret bud på, hvordan man kan vælge at betragte actionfilm – en genre, der fødes og udvikles i et USA, som i 60’erne oplevede et mytologisk kollaps, der skabte et tomrum, hvor actionhelten kunne træde til og være med til at genoprette de faldne værdier i det amerikanske samfund.

Fra det udgangspunkt lægges der ud med en gennemgang af den centralte 70’er-figur, Clint Eastwood, der om nogen er med til at tegne genren. Chales Bronson, Chuck Norris, Bruce Lee samt Blaxploitation-filmene bliver også inddraget i hvert deres afsnit.
80’erne dannede rammen om den store duel mellem Sylvester Stallone og Arnold Schwarzenegger, som med hver deres stil duellerede om publikums gunst. Sideløbende var der dog også andre spillere på banen, Mel Gibson og Jean-Claude Van Damme får et afsnit hver og især sidstnævnte bliver disekkeret veloplagt under titlen ”Bar røv og lummer voldsporno”. Endelig trækkes der også interessante linier i afsnittet om Eddie Murphy og Bruce Willis – to komikere som blandede sig i actiongenren.
I 90’erne begynder afsnittene at forlade det personspecifikke og i højere grad koncentrere sig om tendenser og strømninger. Steven Seagal får dog fortjent sit eget afsnit, da han er en af de få, som har holdt en konsekvent stil gennem sine film. Kvinderne får en grundig behandling i det lange afsnit om ”Femme fatale-action”, Luc Besson og John Woo udråbes til romantikere og endelig kigges der nærmere på Blaxploitation i 90’erne.

Rikke Schubart holder gennem hele bogen en afslappet tone, hvor vægten nok ligger på en kronologisk og værknær gennemgang af de udvalgtes karrierer, men hvor der også bliver plads til afstikkere – både informative og af mere adspredende karakter. Undervejs irriteres man over et par småfejl i navne og faktuelle forhold, f.eks. bliver Walter Hill til Jack Hill (instruktør af bl.a. 48 timer) og Clint Eastwood får fejlagtigt Oscar'en for bedste hovedrolle for Unforgiven i 1992, han fik den i virkeligheden kun som bedste instruktør. Det er fejl, som en sproglig korrekturlæsning ikke fanger, men som skærer i øjnene på læsere med kendskab til emnet.

Men bortset fra småfejlene udmærker bogen sig ved, at det er lykkedes at trække væsentlige og relevante konklusioner ud fra en filmgenre, som mange blot betragter som tilfældige, mindreværdige indslag i filmens brogede historie. Når Steven Seagal og Jean-Claude Van Damme bliver trukket gennem det akademiske apparat, som ligger og arbejder i baggrunden, men som aldrig bliver tydeligt i bogens sprog, er det betryggende at se, at der også kan findes en sammenhæng i deres værker, som der sjældent bliver brugt megen journalistisk krudt på at få fundet ind til. På den måde udfylder ”Med vold og magt” en vigtig plads – og for alle elskere af actionfilm er der masser af spændende læsestof til de lange vinteraftener.