CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Hver aften klokken 19:00 i løbet af jazzfestivalen kan man se Sabbath in Paradise i Husets Biograf i Magstræde i det indre København.

Det er sparsomt med informationer om den nye jødiske musikstil. Men der er mulighed for at læse mere om John Zorn og hans musik her.

Programmet for Copenhagen Jazz Festival 2000, der forløber mellem den 7. og den 16. juli kan læses her.

Læs også...
Anmeldelser:
31-05-02:
Super 8 Stories
 
Interview: Claudia Heuermann
 
Hvad er jødisk musik?
 
Skrevet den 3/7-2000 af Jesper Vestergaard
 
 
Programmet for Copenhagen Jazz Festival 2000 er fyldt med jazz for enhver smag. På byens pladser, i koncertsalene og i de små ’halvhemmelige’ jazzklubber bliver der budt på alt fra jazzens folkelige og sommerglade afdeling til de dybt seriøse og engagerede avantgardistiske nyfortolkninger af genren.
Også på filmsiden sker der noget i løbet af årets festival. Cinemateket på Gothersgade byder på en række musikfilm med jazzens store legender, og Husets Biograf i Magstræde har hjemskaffet en hidtil uset samling af private optagelser fra jazzens tidlige dage.
I Husets program kan man også finde Sabbath in Paradise Claudia Heuermanns prisbelønnede dokumentarfilm om en lille gruppe avantgardister i New York, der radikalt nyfortolker den traditionelle jødiske klezmermusik indenfor rammerne af den nye jazz. CinemaZone.dk satte filmens tyske instruktør stævne under loftet i Husets Biograf en regnvåd eftermiddag i juni.

John Zorn, der inspirerede Claudia Heuermann til at begynde at lave film
Billeder blev til film
Claudia Heuermann startede egentligt med at studere kunst og grafisk design og begyndte først forholdsvis sent at eksperimentere med filmen som udtryksform. Hun var ved et tilfælde stødt på noget musik af den jødiske komponist og saxofonist John Zorn. Det kom på mange måder til at ændre hendes liv.
Om de første møder med Zorns musik beretter hun begejstret: ”Når jeg lyttede til hans musik, begyndte det at skabe billeder inde i mit hoved, og jeg tænkte at jeg ville se, hvad jeg kunne få ud af disse billeder.”
Billederne blev til hendes første korte film om John Zorn og hans musik, Torture Garden.
I 1990 begyndte hun så på Akademiet for Mediakunst i Köln, hvor hun fik sin filmtekniske uddannelse. Her lavede hun en række kortfilm, der også havde musikken som den grundlæggende inspiration. ”Musik har hele tiden været den grundlæggende motivation og ’motor’ for mine film,” fastslår hun.

Sabbat i paradis
Hvordan opstod så ideen til Sabbath in Paradise?
”I efteråret 1992, blev jeg inviteret af John Zorn til at deltage i en event, der hed Radical Jewish Culture. Her hørte jeg mere musik, der betagede mig dybt, og jeg havde samtaler med de fleste af de musikere, der er med i filmen. Selvom der skulle gå fem år, inden filmen blev færdig, så blev ideen faktisk allerede født der,” fortæller hun. ”Jeg var så begejstret over musikken og over musikerne, jeg mødte, at jeg simpelthen var nødt til at lave en film, hvor jeg havde det hele med.”


Den rette historie
Claudia Heuermann begyndte herefter at lede efter den rette historie at bygge filmen op omkring. Efter at have læst, alt hvad hun kunne få fat i af jødiske eventyr og historier faldt hun over folkesagnet Sabbath in Paradise. ”Jeg skulle ikke tænke mig om to gange, før jeg besluttede mig for at bruge historien. Den passede helt perfekt ind i historien, og jeg kunne allerede se, hvem der skulle spille hovedpersonen. Det var simpelthen den helt rigtige ramme for filmen,” fortæller hun.
Folkesagnet handler om en jødisk mand, der vandrer rundt på må og få. Han møder en anden mand, der inviterer ham til at tilbringe sabbatten i hans selskab. Han får at vide, at den eneste regel, der gælder for ham, der, hvor de skal hen, er, at han ikke må sige et ord.

Den jødiske kultur
En vigtig del af filmen er behandlingen af den moderne jødiske identitet og musikernes radikale videreførelse af den traditionelle jødiske musik. Før Claudia Heuermann først hørte John Zorns musik, kendte hun kun meget lidt til jødedommen og de jødiske traditioner. Det afskrækkede dog ikke den nysgerrige instruktør fra at tematisere det i filmen. Om det siger hun: ”Jeg ville så brændende gerne lave filmen, så jeg brugte lang tid på at læse om jødedommen, og på at tale med folk. Jeg tænkte ofte på, om jeg nu også kunne lave filmen, når jeg sådan kom ind som ’udenforstående’. Men jeg besluttede mig for at lave filmen udfra min egen subjektive baggrund. Og jeg mente, at hvis filmen viste, hvad jeg havde lært og mine oplevelser med historien, så kunne det umuligt være forkert.”
Hun fortsætter: ”Jeg prøvede med filmen, ikke at bedømme noget. Og ikke at sige det og det er godt eller skidt og i stedet blot registrere og lade musikerne fortælle deres historier selv.”
 
Næste side
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv



Quiz
Hvad hed skuespillerinden, der spillede Jeanne D'Arc i Carl Th. Dreyers film, The Passion of Jeanne D'Arc?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google