Engelske kritikere vælger Caine

Æblemostreglementet

24-03-03:
Oscar 2003: Showbiz og krigsprotester

Portræt: Michael Caine

En rabarberdreng vokser op

Skrevet den 6/1-2003 af Pernille Flensted-Jensen

Michael Caine betegner sig selv som en overlever. Han kom ud af ingenting og blev trods arbejderklassebaggrund en af 1960’ernes helt store stjerner, en stor bedrift i det klassedelte England. Og skønt han har medvirket i både gode og dårlige film, har han holdt sig på toppen lige siden og leverer i disse år nogle af sine allerbedste præstationer, mange af dem med det helt særlige Caine-kendetegn: London-accenten.

Caine som Sherlock Holmes
Ringe kår
Det er ikke en, han har tillagt sig, for han blev født som Maurice Joseph Micklewhite i London den 14. marts 1933 og voksede op under meget ringe kår. Hans far gik til hånde på Billingsgate fiskemarked og hans mor var rengøringskone. Han havde en tre år yngre bror – men da hans mor døde i 1987 fandt han ud af, at han også havde halvbror født uden for ægteskab ca. 9 år før han selv. Denne bror var epileptiker og havde hele sit liv været anbragt på en institution, hvor moren havde besøgt ham hver mandag. I 1952 – da Caine var 19 år – indså han, at hans kald her i livet var at være skuepiller, og han begyndte at tage teaterroller. Det var også på teatret, at han mødte sin første kone, skuespillerinden Patricia Haines, med hvem han har datteren Dominique. De var dog kun gift fra 1955-58. Da Maurice Micklewhite ikke er tilstrækkeligt mundret, havde Caine taget kunstnernavnet Michael Scott, men da han søgte optagelse i skuespillerforbundet, eksisterede der allerede en Michael Scott. Caines agent gav ham en halv time til at finde på et nyt navn. Tilfældigvis ringede Caine tilbage fra Leicester Square, som er fuld af biografer. Den dag spillede The Caine Mutiny (1954) med Humphrey Bogart, et af Caines helt store idoler – og Michael Caine var født!

En elendig start
Caine debuterede på film i 1956 i A Hill in Korea, men der gik endnu næsten 10 år før han fik nogle mere substantielle roller. Inden da havde han spillet teater og haft en række små roller i film. Den første rolle, der gav ham en vis opmærksomhed var rollen som løjtnant Gonville Bromhead i Zulu (1964). Oprindeligt gik Caine til prøven for at få en anden rolle men fandt ud af at den allerede var besat. Produceren Cy Endfield spurgte om han kunne tale med overklasseaccent; Caine aflagde prøve og fik rollen som løjtnant Bromhead. Faktisk prøvede Caine at spille rollen ved at efterligne Prins Philip og holde hænderne på ryggen. Da en overordnet fra Paramount så optagelserne, sendte han et telegram, der lød “Actor playing Bromhead so bad he doesn’t even know what to do with hands ... suggest you replace him”. Senere indrømmede Endfield, at prøven havde været elendig – men han havde en følelse af, at Caine kunne det der skulle til. Og han havde ret: Zulu blev enormt hit. Men succes’en gav ikke Caine den kontrakt, han havde håbet på, for præsidenten for Embassy Pictures, der havde lavet Zulu mente at Caine ‘lignede en bøsse på lærredet’.

Caine på plakaten - Gør Carter kold
Den bebrillede helt
Men ved et utroligt lykketræf mødte Caine kort tid efter Harry Saltzman – der var medproducer på de første ni James Bond-film – i en restaurant. Saltzman havde lige set Zulu og spurgte Caine, om han var interesseret i at spille hovedrollen i en filmatisering af Len Deightons roman ”The Ipcress File”. Det blev begyndelsen på Caines tid som Harry Palmer, en atypisk bebrillet og cockney-talende action-helt, den komplette modsætning til den glamourøse James Bond. Det blev i alt til tre film, hvoraf den første var Lynaktion Ipcress, instrueret af Sidney J. Furie, den næste Opgør i Berlin (1966), instrueret af Guy Hamilton, og den sidste Milliard dollar hjernen (1967), instrueret af Ken Russell. Disse film var startskuddene til Caines karriere som en helt ny slags stjerne, en stjerne med arbejderklassebaggrund og -sprog – måske hjulpet på vej af The Beatles, der pludselig havde gjort det in at tale med accent.

Usympatiske personer
Efter Lynaktion Ipcress spillede Caine hovedrollen i Alfie (1966), en ganske dristig rolle, fordi Alfie er en misogyn og usympatisk person, der bruger kvinder – og smider dem væk igen. Hverken da eller nu er Caine bange for at påtage sig roller, der kan fratage ham publikums gunst. Han har spillet mangen usympatisk person – men har ikke desto mindre altid været en populær og elsket skuespiller. Han blev nomineret til både en Oscar og en Golden Globe for sin præstation som Alfie Elkins – en rolle som flere andre havde afslået af frygt for at blive upopulære hos publikum. I slutningen af 1960’erne var Caine en meget brugt og højtbetalt skuespiller. I 1969 var han med i de to største film det år, The Italian Job og Slaget om England, der repræsenterer hver sin yderlighed: komedie og historisk drama.

Iskold hævner
I 1971 så Caine i en kaffereklame den tidligere Miss Guyana, Shakira Baksh – og besluttede at han måtte have hende! Det tog tid, men det lykkedes, og de blev gift i 1973. Hun har haft nogle mindre roller i nogle af hans film, bl.a. Manden der ville være konge. 1971 var også året, hvor Caine spillede hovedrollen i Gør Carter kold, der har opnået nærmest kultisk status. Han er Jack Carter, der tager til Newcastle for at undersøge sin brors død og snart finder ud af, at hans niece er rodet ud i noget snavs – og hvor få af hans gamle bekendte bliver glade ved gensynet med ham. Det som New York Times har kaldt Caines ‘hooded snake eyes’ udstråler afgrundsdyb kulde, da han langsomt, men sikkert gør det af med sine modstandere. Filmen er ledsaget af et karakteristisk soundtrack af Roy Budd og var usædvanlig for den tid, fordi den skildrede et kriminelt provinsmiljø og gjorde brug af Newcastle som baggrund i de fleste af scenerne.