Berlinale 2001: Berlinalejuryen overraskede
15-09-00:
Fokus på Alan Parker

Berlinale 2003: En Guldbjørn på højkant

Et udpluk af verdens bedste intruktører er samlet i Berlin under mottoet ”Towards Tolerance”

Skrevet den 6/2-2003 af Karsten Christian-Laursen

Berlin Film Festival. En af Europas mest celebre og kunstnerisk vigtige fejringer af film fra hele verden. En titel Tysklands hovedstad stolt kan dele med sine brødre fra Cannes og Venedig. Det er her de store Hollywoodstjerner betræder den røde løber op til Berlinaler Palast, den imponerende biografbygning ved Postdamer Platz, hvor Gule bjørne på røde bannere flager i takt med alverdens faner og har lagt sig som et tæppe over ’den brændende by’. På det kæmper hvert år næsten 4000 journalister for deres historie, og det er kun forståeligt, for det er ikke kun her mange pengetunge distributionsaftaler afgøres; Berlinalen, som den kaldes med et enkelt ord, er også et filmhistorisk centrum. Igennem festivalens 53 år har instruktører som Jean-Luc Godard, Ingmar Bergman, Robert Altman, Ang Lee, Roman Polanski, John Cassavetes, Vittorio de Sica, Rainer Werner Fassbinder og mange flere stået med hovedprisen, Berlinale Goldener Bär, løftet i hånden. Det er en tung arv og en stolt tradition den ny festivaleder Dieter Kosslick skal løfte for anden gang. Med lanceringen af et tilsyneladende overbevisende konkurrenceprogram ser det ud til, at den hårfine balancegang skal lykkedes ham.

En tysker der slækker på reglerne - Festivalleder Dieter Kosslick
’Over there’
To amerikanske film lægger sig dette år rundt om festivalen. Rob Marshalls overflødighedshorn af en musical, Chicago med Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones og Richard Gere, åbner passende festlighederne med sin historie om to berømmelsessyge husbond-mordere midt i en jazz- og paparazzitid i Chicagos 1920’ere. CinemaZone.dk har allerede smugkigget på hysteriet og kan love, at hvad den vil skorte på til de filmkunstnerisk interesserede, vinder den sikkert igen på sin Oscar-power. Chicago vil ikke blive overset i akademiets nomineringer, der offentliggøres midt i Berlinalen d. 11. februar. Men mere spændende er måske festivalens lukningsceremoni, der forestås af New York-instruktøren og institutionen Martin Scorsese og hans alt for længe ventede Gangs of New York. Leonardo DiCaprio og Cameron Diaz er i front.

Berlinalen har altid stået i et dilemma, hvad angår de amerikanske film. På den ene side er festivalen den mest amerikaner-venlige festivaler af ’de tre store’ festivaler i Europa, for den behøver den folkelige opmærksomhed i højere grad end de mere kunstnerisk estimerede Cannes og Venedig. Måske er det endda særligt gældende i år, hvor Berlinalens sponsoraftaler er blevet mindre. Samtidig må festivalen ikke glemme sin kunstneriske rødder og ikke mindst sin europæiske forpligtigelse. Man kunne på denne baggrund forudse en kritik af Kosslick for hans massive udbud af 5 US-film – som endda skal lægges til de to nævnte. Men mon ikke kritikken vil blive manet til jorden igen, for imellem den amerikanske begyndelse og slutning, ligger der stærke kort i sin gode ret til at kæmpe med om Guldbjørnen – amerikanske eller ej. Jackass Spike Jonze (ham der faldt i god jord hos både kritikere og publikum med Being John Malkovich i 1999) vil præsentere Nicolas Cage og Meryl Streep i sin nye Orkidé-tyven, der ifølge CinemaZone.dk’s udsendte smugkigger lever mere end op til forventningerne. En anden amerikansk Spike i konkurrenceprogrammet er den racedebatterende Spike Lee (Malcolm X), der viser sin The 25th Hour; en film om en mands (Edward Norton) sidste dag før en 7 års fængselsdom. Flere timer finder vi i den engelske Billie Elliot-instruktør Stephen Daldry’s The Hours. Filmen som Pedro Almodóvar efter sigende ville have gjort alt for at forme i sine hænder. Med sin portrættering af 3 generationer af kvinder, der samles af deres forhold til forfatterinden Virgina Woolf, synes det måske heller ikke mindre oplagt.

Endelig finder vi berlinfestivalens kæledægge, men retfærdigvis ikke uefne genganger Steven Soderbergh, der igen er på pletten med sit nationale re-make af den russiske klassiker Solaris, og foran kameraet i den finder vi også legekammeraten George Clooney, der selv instruktørdebuterer med Confessions of a Dangerous Mind. Endnu engang har vi snydt og kigget på Clooneys underholdende portræt af virkelighedens tv-show-mester og mulige CIA-agent Chuck Barris før festen er startet, og igen kan vi kun glædes over, at den danske biografdistribution allerede er sikret.

Tyskland - selvfølgelig
Festivalen er dog stadig – eller skulle genre være det – Europas og lige så forståeligt skal selvfølgelig også det ellers for tiden lidt vaklende – hvad angår film, naturligvis – værtsland heller ikke overses. Dieter Kosslick har fundet plads til 3 tyske film, der skal bevise, det er mere end en gestus. Wolfgang Becker er i den politiske ende med sin tragikomedie Goodbye, Lenin!, der udforsker forholdet mellem systemet og mennesket. Oskar Roehlers Der Alte Affe Angst er en kærlighedshistorie om et par, der konfronteres med død og bedrageri, og Hans Christian Schmid bidrager med Distant Lights; en fire-sidet historie om eksistentielle problemer, længsler og håb ved den tysk-polske grænse.

Zeta-Jones er brændende i Berlin-åbneren Chicago
Frankrig leder Europa
Med 3 stærke franske kort ligner det Frankrig i spidsen for resten af Europa. Forrige års Guldvinder med Intimacy, Patrice Chéreau, kan generobre Bjørnen i Berlin, når han har verdenspremiere på Son frere, hvor to splittede brødre mødes igen efter en sygdom har ramt den ene. En anden tidligere guldvinder er den 73-år gamle ’ny-bølger’ Claude Chabrol, der helt tilbage i 1959 triumferede med Les Cousins. I år gøres forsøget med La fleur du mal, der med titlens klare henvisning til fin de siecle-poeten Charles Baudelaire fortæller historien om en øjensynlig veletableret familie fra den højere middelklasse, da en længe skjult skyld dukker op fra fortiden. Sidst er det Pascal Bonitzers komiske Petites coupures med Daniel Auteuil på rollelisten i historien om en massemorders konstante jagt på nye kvinder, der skal forsvare Frankrigs imponerende præstation ved sidste års Berlinale, hvor 3 ud af 4 nominerede franske film rejste hjem med de eftertragtede sølvbjørne. Den fjerde kunne i år have været af François Ozon, der dog valgte at tage Swimming Pool til den kommende Cannes i stedet.