CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Klik på en region for at læse anmeldelser, nyheder m.v.
  Søg
Mere info
Chicago
USA, 2002

Instruktion:
Rob Marshall

Manuskript:
Bill Condon – baseret på Bob Fosses Brodway-musical

Medvirkende:
Catherine Zeta-Jones, Renée Zellweger, Richard Gere, John C. Reilly, Queen Latifah

Producer:
Marty Richards
Harvey Weinstein

Fotograf:
Dion Beebe

Klipper:
Martin Walsh

Komponist:
Danny Elfman

Dansk premiere: 4. april

Berlinalebonus:

Richard Gere skal spille hovedrollen i Bille Augusts næste film, thrilleren Without Apparent Motive. Optagelserne starter til Marts.

Links
Filmfestivalen i Berlin

Læs også...
Nyheder:
20-06-03:
Zellweger på fedekur
28-01-03:
BAFTA-nomineringerne
23-01-03:
DGA-nomineringerne ude
21-01-03:
Zellweger er klart til Bridget igen
20-01-03:
Critic's Choice- & Golden Globe-vindere
17-01-03:
Producernes bedste film
30-10-01:
Queen Latifah joiner Chicago
12-07-01:
Catherine Zeta-Jones i musical
 
Anmeldelser:
04-04-03:
Chicago
 
Artikler:
12-02-03:
Berlinale 2003: Fest for dansk børnefilm
10-02-03:
Berlinale 2003: The Buzz #2
09-02-03:
Berlinale 2003: The Buzz #1
06-02-03:
Berlinale 2003: En Guldbjørn på højkant
 
Berlinale 2003: Musical'sk åbning
 
Om åbningsfilmen på årets Berlin-festival, musicalen Chicago.
 
Skrevet den 7/2-2003 af Jesper Vestergaard
 
 
Selvom det overordnede tema så fint lyder "towards tolerance", så var åbningsfilmen på årets Internationale Filmfestival i Berlin i store træk renset for både politiske og moralske perspektiver. Filmatiseringen af Bob Fosses Broadway-musical fra 70'erne, Chicago, er en stjernebesat hyldest til swing-jazzen og Chicago omkring 1930, og så var den et godt udgangspunkt for en festlig festival.

Den ene sangfugl, Catherine Zeta-Jones
Copyright:
Sandrew Metronome
Stjerner skinnede om kap
Det var i hvert fald en begejstret og opstemt presse, der mødte op til festivalens første pressekonference efter at have set filmen. Og folk kom ikke forgæves. Filmens to stjerner Catherine Zeta-Jones og Renée Zellweger skinnede grundigt om kap i fotografernes blitzlys, mens Richard Gere charmerede sig ind hos den europæiske presse og citerede japansk poesi, og filmens instruktør, den 42-årige spillefilmsdebuterende Rob Marshall, tog det hele helt rolig efter de sidste par måneders intense træning i at modtage priser og nomineringer til endnu flere.

I musicalgenrens superliga
Med sin imponerende iscenesættelse af historien om divaen Velma (Zeta-Jones), der på toppen af sin synge-/dansekarriere bliver fængslet for mordene på sin mand og sin søster; om Roxie (Zellweger), der allerede inden karrieren er kommet i gang, bliver fængslet for mordet på sin elsker, og om den snedige advokat Billy Flynn (Gere) og det spind af jalousi, løgn og radikal PR, han leder begge piger ind i i forsøget på at få dem ud, glider Chicago da også direkte ind i musical-genrens revival-bølges absolutte superliga ved siden af Dancer in the Dark og Moulin Rouge.
Selvom de enkelte scener tager udgangspunkt i teater-rum, så har Rob Marshall med sikker hånd formået at udnytte filmmediets muligheder i forhold til de skrå brædders. Filmens synge- og dansesekvenser udvikler sig på lige vilkår med den øvrige handling. Filmen byder på et væld af fantasifulde kameraløsninger, og i den effektive klipning og scenografi glider steder og historier sammen i forunderlige enheder.

...og den anden, Renée Zellweger
Copyright:
Sandrew Metronome
Dialog skiftet ud med sang
"Musicals kan løfte én til højder, som ingen andre film kan," udtrykte Rob Marshall på pressekonferencen, men i øvrigt mente han ikke, at der er den store forskel på musicals og det traditionelle drama: "I en musical er dialogen bare skiftet ud med sang".
Marshall forsikrede i øvrigt om, at det rent faktisk var Catherine Zeta-Jones, Renée Zellweger, Richard Gere og alle de andre medvirkende i filmen selv, der sang og dansede. Der blev ikke brugt nogen stand-ins. Han mente således også, at skuespillerne skulle kunne være klar til at bringe Chicago tilbage til Broadway på ganske kort tid, hvis det skulle være.

Dansk premiere i april
Chicago kan ikke vinde nogen priser i Berlin, fordi den deltager uden for konkurrencen i det officielle program. Til gengæld ligger den lunt i Oscar-svinget. På tirsdag bliver det afgjort, hvor mange kategorier den bliver nomineret i. Filmen får dansk premiere den 4. april.

Og hov for resten, Richard Gere's citat af det japanske digt. Her kommer det: "Under kirsebærtræerne er ingen fremmede." Det blev leveret som svar på spørgsmålet om, hvordan man kunne forholde filmen til Berlinalens tolerance-tema, hvis man absolut ville...
 
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.
 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Læs også...
I temaet Berlinale 2003:
 
Berlinale 2003: Årets vindere
Berlinale 2003: Aksel til tops i Berlin
Berlinale 2003: The Hours og Hero ligner favoritter
Berlinale 2003: Spike’n er skarp endnu
Berlinale 2003: Fest for dansk børnefilm
Berlinale 2003: George Clooney på kant med pressen
Berlinale 2003: The Buzz #2
Berlinale 2003: The Buzz #1
Berlinale 2003: En Guldbjørn på højkant
Egoyan i spidsen for Berlinale-juryen
Scherfig og Vinterberg pynter Berlinalen
Ny Jannik Hastrup-tegnefilm til festival i Berlin
Dansk film siger fra til Sundance - satser på Berlinalen
Chicago åbner Berlin-festivalen
Berlin hylder Yasujiro Ozu
En som Hodder med Aksel til Berlin
Kald mig bare Aksel udtaget til Berlin
Nye talenter inviteres til Berlinalen 2003

Quiz
Hvilken film har Brian Helgeland, som sammen med Curtis Hanson adapterede L.A. Confidential, ikke skrevet manuskriptet til?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google