Moulin Rouge vinder USA’s kritikerpris

29-08-00:
The Hunt for the Unicorn Killer

04-06-00:
NAC - New Actors Club

NAC: Naomi Watts

Skrevet den 24/2-2003 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

New Actors Club er helliget de unge, amerikanske skuespillere, som står lige på grænsen til at blive rigtig kendte. Naomi Watts befinder sig netop på den grænse i denne tid, hvor vi kan se hende landet over i den vellykkede genindspilningen af det japanske gyserhit The Ring, samt i dvd-udgaven af David Lynch’ stemningsfulde Mulholland Drive, hvor hun for alvor bragede igennem den internationale filmverdens lydmur.

Svær start
Den blonde skuespiller med de klassisk smukke træk er født i England og voksede op i Australien og det var i to film af den australske instruktør John Duigan, at hun fik sine første erfaringer med filmmediet. I Flirting fra 1991 spillede hun sammen med andre kommende stjerner som Nicole Kidman og Thandie Newton og i Wide Sargasson Sea fra 1992 lærte hun for første gang, at økonomisk fiasko ikke altid er til at forudse. Værre gik det, da hun satte næsen mod Hollywood. Joe Dantes Matinee er en fremragende lille hyldest til filmen, men kun få så den, og da tegneseriefilmatiseringen om Tank Girl med Lory Petty floppede ganske brutalt var det med Naomi Watts i rollen som Jet Girl.

Lykken Lynch
Efter at vende den absolutte bund med Children of the Corn IV lignede det et farvel og tak til karrieren, men så begyndte det at vende. Dangerous Beauty af Marshall Herskovitz og det roste tv-drama The Hunt for the Unicorn Killer bragte Naomi Watts tilbage på banen, og da David Lynch udvalgte hende til sin ambitiøse tv-serie Mulholland Drive for ABC lignede det et endeligt gennembrud. Men ABC ville det anderledes. Tv-stationen sagde pænt nej tak til Lynchs syrede fantasier, og så var gode råd dyre. Det blev franske Studio Canal, som gik ind og reddede projektet økonomisk, og de gav Lynch lov til at klippe den om til en spillefilm. Resten er tæt på historie; pressen jublede i Cannes 2001 og hele verden var på hælene i forsøget på at udrede filmens snørklede tråde. Men alle var klar over, at Naomi Watts med den store dobbeltrolle leverede en pragtpræstation. Priserne væltede ned over hende, og vejen blev banet for hovedrollen i genindspilningen af The Ring.

Lysende fremtid
Fremtiden ser ganske klar ud for Naomi Watts. Hun har udviklet sig til at besidde den rette blanding af isnende kølig ro og tilpas usikker dådyr-tøven, som gør hende egnet i vidt forskellige roller. Udseendet er på alle måder med hende, og hvis hun kan undgå at blive type-castet som den forvirrede blondine, der er rodet ud i problemer, som langt overstiger hendes fatteevne – hvilket faktisk var tilfældet i både Mulholland Drive og The Ring - så skal det nok gå. De kommende roller er i hvert fald store, medspillerne er kendte og projekterne både ambitiøse og afvekslende. Med-australieren Heath Ledger er stjernen i The Kelly Gang, mens det snarere bliver instruktøren der stjæler showet i Alejandro Gonzalez Iñarritus (Love is a Bitch) 21 Grams med Sean Penn og Benicio Del Toro.

I temaet New Actors Club:

NAC: Josh Lucas
NAC: Eric Bana