Magnolia
02-05-00:
Boogie Nights

Premiereportræt: P.T. Anderson

Fædre, familier og forhold

Skrevet den 7/3-2003 af Pernille Flensted-Jensen

Paul Thomas Anderson var kun 26, da hans første spillefilm, Hard Eight, fik premiere, og han har siden markeret sig som en både ambitiøs og talentfuld filmmager, hvis film vækker opsigt og debat. Ud over at have sans for den gode fortælling har han et sikkert greb om sine skuespillere, der i mange tilfælde har ydet deres bedste præstationer i netop hans film.

Columbia TriStar
Skole – nej tak
Man ved ikke meget om Andersons barndom, men det står dog fast, at han blev født 1. januar 1970 og voksede op i Studio City, Californien, som barn af TV-manden Ernie Anderson, der havde nogle populære shows i 1960’erne. Det er også ganske sikkert, at lille P.T. ikke var meget for at gå i skole. Han var tidligt klar over, at han gerne ville lave film og tilbragte også ganske kort tid ved New York Universitys Filminstitut, som han imidlertid forlod for at erhverve sig noget praktisk erfaring. Han arbejdede nogle år som producerassistent på TV-film og –shows, og debuterede så som filmmager i 1993, hvor han deltog i Cannes-festivalen med kortfilmen Cigarettes and Coffee om en række personer, der færdes i det samme cafeteria.

Tidlig succes
Da Anderson skulle til at lave sin første spillefilm, valgte han at koncentrere sig om en af personerne fra Coffee and Cigarettes, nemlig Sydney, der var blevet spillet af Philip Baker Hall. Han insisterede også på, at Hall skulle genoptage rollen som den eponyme Sydney, hvilket gjorde det svært at skaffe penge til filmen. Men da Gwyneth Paltrow indvilgede i at påtage sig rollen som en bartender, der bliver en del af Sydneys liv, blev det pludselig meget lettere. Filmen fik premiere i Cannes i 1996 og fik gennemgående flotte anmeldelser. Indflydelsesrige anmeldere som Roger Ebert (Chicago Sun-Times) og Stephen Holden (New York Times) kaldte den en vellykket neo-noir og jublede over filmens økonomisk drejede scener, dialogen og skuespilpræstationerne. Ikke desto mindre klippede distributøren den om og lancerede den under titlen Hard Eight. Anderson har senere omtalt sagen som den mest frustrerende oplevelse i hele sit liv.

PT Anderson med Heather Graham på settet til Boogie Nights
Én stor familie
Mens Anderson søgte finansiering til Hard Eight havde han arbejdet på et manuskript, der tog udgangspunkt i kortfilmen The Dirk Diggler Story (1988), der igen var løseligt baseret på pornostjernen John Holmes’ liv. Han blev inviteret med til Sundance-festivalens instruktør-workshop og blev manduceret af Michael Caton-Jones. Manuskriptet fandt vej til New Line Studios og optagelserne til Boogie Nights kunne gå i gang. Filmen foregår i 1970’erne, pornoens guldalder, da John Holmes og Linda Lovelace var stjerner, og man endnu havde en vis portion idealisme i behold. Som i film af Robert Altman – som Anderson ikke uden grund sammenlignes med – følges en lang række karakterer i filmen, men hovedpersonen er den unge Eddie Adams (Mark Wahlberg), der er usædvanligt veludstyret. Hvor veludstyret finder vi ud af hen imod filmens slutning i en forbavsende uchokerende scene. Eddie opdages af Jack Horner (Burt Reynolds i topform), der bliver en slags fadererstating for den unge mand. Med til storfamilien hører også den moderlige Amber Waves (Julianne Moore), den sølle hanrej Little Bill (William H. Macy) og andre mindeværdige karakterer. Filmen anslår temaet forældre/børn-relationen, som Anderson vendte tilbage til i sin næste film, og bekræftede at Anderson ikke blot havde været heldig med Hard Eight, men faktisk var en instruktør, man kunne regne med.

En lang dag i Californien
Man ventede nu spændt på Andersons næste træk. New Line gav ham stort set frie hænder – og med udgangspunkt i sange af Aimee Mann skrev Anderson sit næste manuskript, der fik titlen Magnolia. Oprindeligt havde han forestillet sig en filmatisering af Manns sange, men sådan blev det nu ikke helt. Men flere af replikkerne er taget direkte fra hendes sange, f.eks. Claudias replik "Now that I've met you would you object to never seeing me again?". En anden af karaktererne, Jim Kurring, er mere eller mindre opfundet af John C. Reilly, Andersons gode ven, som en sommer havde fået overskæg og morede sig med at imitere en karakter i TV-serien Cops. Ud af det opstod hans karakter i Magnolia. En anden karakter, Frank T.J. Mackey, finder man i rudimentær form i kortfilmen Flagpole Special (1998), hvori to karakterer (Chris Penn og John C. Reilly) taler om hvordan man kan 'forføre og ødelægge' ('seduce and destroy') kvinder.