Adam Sandlers website:
Som en af de få, har Adam Sandler lavet en fantastisk hjemmeside, hvor han leverer personlige beskeder til sine fans, viser nogle af de sketches, han har lavet tidligere og endda fortæller, hvordan hans filmarbejde forløber. Der er en masse fyld, såsom en hel sektion dedikeret Sandlers hund 'Meatball' (der kunne ses i Little Nicky, men er bestemt et besøg værd alligevel:

22-04-03:
Kopps i kopimaskinen
10-12-02:
Sandler & Barrymore atter par
01-07-02:
Adam Sandler hitter
04-12-01:
Adam Sandlers nye projekter
21-03-01:
Nyt fra Anderson/Sandler
23-08-00:
Sandler og PT Anderson samarbejder!?!

17-01-06:
The Longest Yard
10-08-05:
Næsten helt perfekt
03-11-04:
50 First Dates
19-03-03:
Mr. Deeds
07-03-03:
Punch-Drunk Love
19-06-01:
Little Nicky

Premiereportræt: Adam Sandler

- humoristisk klovn eller tragikomisk eksistens?

Skrevet den 7/3-2003 af Kim Dorff Hansen

"Live from New York, it's Saturday night!"

En vred mand... med mange penge!
Den linje blev for første gang sagt for mere end 25 år siden. Og siden dets start i 1975 har det amerikanske tv-show Saturday Night Live været en uvurderlig kilde af filmstjerner, ikke mindst de uregerlige og sjove af slagsen. Chevy Chase, Dan Aykroyd, Bill Murray, Steve Martin, James Belushi og storebror John Belushi, Martin Short, Chris Rock, Ben Stiller, Mike Myers og Eddie Murphy – alle har de været på showet i kortere eller længere tid.
Adam Sandler har også været forbi. Komikeren Dennis Miller opdagede ham i starten af 90’erne, og i de følgende fire år (91-95) var Sandler en fast bestanddel af showet, både som skuespiller og forfatter.

Lidt hjemmevant
Den jødiske New York’er-knægt var dog ikke helt grøn bag ørerne, da han fik mulighed for at folde sine komiske talenter ud på SNL. Et par år forinden havde han formået at få rollen som familien Huxtables ven Smitty på The Cosby Show og havde siden et impulsivt hop op på scenen som 17-årig finansieret sine studier på New York University som stand-up-komiker. I den periode begyndte Sandler også at dyrke sit musikalske talent og optrådte ofte med fjollede sange; noget, der senere skulle indbringe ham millioner.

Sandler som halv djævleunge i komedien Little Nicky
Svag debut
Filmdebuten blev rent faktisk nået, inden Sandler brød igennem på SNL. Et job som VJ på et MTV-show bragte ham videre til rollen som tjeneren Schecky Moskowitz i filmen Going Overboard, en noget spraglet sag med Billy Zane og Billy Bob Thornton i en mindre rolle. Filmen var ikke videre god, men introducerede Adam Sandler for Steven Brill, som senere instruerede Little Nicky og Mr. Deeds.

Et genfødt show
Adam Sandlers debut på Saturday Night Live er interessant, fordi den skete på et tidspunkt, hvor alle mente, at showet var en død sild, at humoren var blevet barnlig og desperat. Men egentlig var det blot en ny bølge af komikere, der dukkede op. Mike Myers var en af dem, og Adam Sandler overgik næsten Myers med ofte infantile figurer, som var inspireret af Mel Brooks og Bill Murray, to af de komikere, som ifølge Sandler har fungeret som en slags forbilleder. Sandler startede selv som forfatter på showet og spillede kun med mellemrum en rolle eller to. Det blev dog hurtigt klart for alle, at ingen kunne spille en sketch, Sandler havde skrevet, bedre end ham selv.
En anmelder kaldte ham "The most talentless, juvenile and offensive member of the current cast", men seerne elskede ham, og da Sandler takkede farvel til showet i 1995, havde det fået tre Grammy-nomineringer yderligere under bæltet.

Læs videre om hvad der blev af den talentløse, vrede mand