25-10-00:
Manden med jernmasken

Premiereportræt: Leonardo DiCaprio

Manden uden alder

Skrevet den 17/3-2003 af Christian Hansen

'Den evige konfirmand', 'Babyface', 'Den snart 30-årige teenager'.
Meningerne er mange, når snakken falder på Leonardo DiCaprio. Ansigtet får DiCaprio til at fremstå som et menneske uden alder. Det får nogle til at opfatte skuespilleren som utroværdig. Andre vil mene, at det netop er denne egenskab, der gør DiCaprio i stand til at fremstille den tidsløse førsteelsker med så stor gennemslagskraft, som det er tilfældet.

Leonardo DiCaprio som Frank Abagnale Jr. i Steven Spielbergs farverige portræt af en af USAs mere glamourøse svindlere.
Abagnale udgave sig som skiftesvis lærer, pilot, læge og advokat - DiCaprio skulle både spille ung og voksen, skræmt og arrogant. Ikke helt en dobbeltrolle, men næsten....

Hvem er Leonardo DiCaprio?
Litteraturen om DiCaprio falder til dels indenfor disse to kategorier. Grace Catalanos 'Leonard DiCaprio – en moderne Romeo' (1997) er en ren heltebiografi, hvor stjernens liv skildres i et blødt og problemfrit lys. Kevin S. Sandler og Gaylyn Studlars 'Titanic: anatomy of a blockbuster' (1999) er derimod en akademisk dissekering af fænomenerne Titanic og Leonardo DiCaprio.
Men hvad har han på samvittigheden, rent filmografisk, Leonardo DiCaprio - manden, drengen, idolet, skuespilleren, som er begærets mål hos så mange teenagepiger, og som mandlige biografgængere derfor er tilbøjelige til at vrænge ad?

"Bliv ved med at tænke på pengene"
Leonardo Wilhelm DiCaprio er født den 11. november 1974 i Hollywood, Californien. Moderen Irmelin Idenbirken er født i Tyskland, mens faderen George DiCaprio er amerikaner. Moderen havde nogle måneder før stået på et museum i Italien og betragtet et Leonardo Da Vinci-maleri, da hun følte sønnen røre på sig. Det, sammenholdt med, at farfaren hed Leon, afgjorde sagen mht. navngivning. Forældrene skiltes efter nogle år, og drengen voksede op hos sin mor i Echo Park-området i Los Angeles.
Allerede som 5-årig begyndte DiCaprio at optræde i tv-shows. I 80’erne og først i 90’erne havde han roller i tv-serier som Parenthood, Vokseværk i familien, Santa Barbara og en mindre rolle i succesen Roseanne. Han optrådte endvidere i en lang række reklamer og oplysende programmer som Mickey's Safety Club. Spillefilmsdebuten kom i 1991 med Critters 3.
Leonardo DiCaprio har aldrig modtaget skuespilsundervisning, men er gået frem efter en simpel strategi: 'Gå til et hav af prøver og bliv ved med at tænke på pengene'. En overraskende kommentar, der tangerer Alfred Hitchcocks indgroede og konsekvent professionelle holdning til film (når Hitchcocks skuespillere bad om en bevæggrund til at spille en rolle, svarede instruktøren gerne: "tænk på checken" – men det er en anden historie!).

Hva' så Gilbert Grape? blev belønnet med to kritiker-priser - begge til DiCaprio - yderligere fik han også en Golden Globe-nominering og en Oscar-nominering.

Buena Vista
De tidlige film
Publikum og filmanmeldere verden over fik vel for alvor øje på Leonardo DiCaprio, da han spillede Johnny Depps evnesvage lillebror Arnie Grape i Lasse Hallströms Peter Hedges-filmatisering Hva' så Gilbert Grape? (1993). Hallström var bekymret for, at DiCaprios udseende ville stå i vejen for figuren Arnie. Han valgte dog klogeligt at lade ham blive i rollen, og DiCaprio brænder intenst igennem i rollen som drengen, der elsker at klatre op i vandtårne, og mange troede dengang, at DiCaprio vitterligt var evnesvag.
Forinden havde DiCaprio gjort sig bemærket i Michael Caton-Jones This Boy's Life (1993), hvor han spillede overfor Robert De Niro (der var ganske imponeret over sin unge medspiller og fortalte sin ven Martin Scorsese om ham, men den historie kommer vi til...). I det lille drama spiller han en utilpasset teenager i en amerikansk landsby i 50’erne. Rollen som 'utilpasset teenager' fik han igen muligheden for at brillere med i Scott Kalverts dystre The Streets of New York (1995) om forfatteren Jim Carrolls liv. Senere kom Sam Raimis western-pastiche De hurtige og de døde (1995) og digterskildringen Rimbaud (1995), hvor han fik solidt modspil af David Thewlis, men ellers ikke fik meget ud af filmen, der byder på en del vovede scener og megen nøgen hud!