Premiereportræt: Pedro Almodóvar

Oscar 2003: Showbiz og krigsprotester

Skrevet den 24/3-2003 af Frederik Asschenfeldt Vandrup

En lang Oscar-aften endte med enkelte sikre vindere, en lang række overraskelser og højlydte politiske protester mod USA's krig i Irak.

Sejrsdans af Zeta-Jones!

Politik i Hollywood
Steve Martin lagde ganske forrygende ud med at angribe alt og alle uden hensyn til gældende regler for, hvem der er noget i Hollywood-regi. Men ellers var showet præget af arrangørernes krav om, at de optrædende skulle nedtone deres indslag og helst nøjes med at holde sig til telepromptere og korte takketaler. Kravet blev dog ikke helt overholdt, og da dokumentaristen Michael Moore [II] blev kaldt på scenen for at modtage en pris for sin dokumentarfilm Bowling for Columbine fik man aftenens mest improviserede, politiske indslag. Et kort øjeblik troede salen ellers, at de kunne holde Moore indenfor rammerne ved at give ham stående ovationer under turen op til podiet, men klapsalverne blev erstattet af adskillige buh-råb, da han gav Bush den hårde tur i få, velvalgte bemærkninger.

Polanski vs. Scorsese
Gael Garcia Bernál (…Og din mor!, Pater Amaros forbrydelse) kom med et par diskrete bemærkninger om den politiske situation, da han skulle præsentere et af sangindslagene, men ellers var det så småt med politiske statements. Det er dog ikke svært at mistænke en politisk præget understrøm hos de stemmeberettigede for den usædvanlige situation, at Martin Scorseses storfilm, Gangs of New York, trods 10 nomineringer måtte gå tomhændet hjem. Det var ganske enkelt ikke et år til en voldelig og blodig film om amerikanernes krigeriske natur, tværtimod. Det gav god plads til Roman Polanskis musikalske beretning fra 2. verdenskrig, The Pianist, og den gik hjem med hele tre af de tungeste priser, nemlig bedste instruktør (Roman Polanski), bedste skuespiller (Adrien Brody – aftenens bedste takketale og mest effektive udnyttelse af Halle Berrys talenter) og bedste filmatisering (Ronald Harwood). Især valget af den landsforviste Roman Polanski til bedste instruktør er et glimrende bevis på, at det primært er det officielle USA, som ikke ønsker at se den talentfulde filmkunstner i landet. Hollywood har tilsyneladende tilgivet ham den snart 30 år gamle voldtægtsskandale, som stadig hænger ved hans navn.

Sikre vindere
Den store vinder ved årets uddeling var ikke helt uventet musicalen Chicago, som har imponeret både kritikere og publikum. Rob Marshalls sikre instruktion af den elskede teatermusical scorede prisen for årets bedste film, en anerkendelse af Catherine Zeta-Jones’ præstation i en af filmens mange biroller samt en hel del af de kunstneriske priser (scenografi, kostumer, klipning og lyd). Ligeledes sikker var priserne til nu afdøde Conrad L. Hall for fotograferingen af den nærmest lamslående smukke Vejen til Perdition og til effektfolkene bag Ringenes herre - De to tårne og den småskizofrene Gollum. En anelse mere overraskende, men stadig absolut fortjent var birolleprisen til kamæleonen Chris Cooper for hans intense præstation i Orkidé-tyven.