Trivia:

Daredevil og Spiderman har flere gange gæsteoptrådt i hinandens tegneserieblade, men det bliver næppe aktuelt i filmverdenen, fordi rettigheder til filmkonverteringerne ejes af to forskellige produktionsselskaber.

Stan Lee, skaberen af 'Daredevil', var involveret i de første 50 numre af serien hvorefter han overgav den til andre aspirerende forfattere.

DDs kostume var primært gult i første nummer af tegneserien. I filmen er det næsten udelukkende rødt.

'Daredevil – The official comicbook adaption' er en tegneserieudgivelse baseret på Daredevil filmen. Den bliver udgivet af Marvel.

Filmens officielle hjemmeside
The Man Without Fear - dybdeg&aring
DD resource - hjemmeside med masser af baggrundsviden om tegneserien
DD animeret mini-film
Lambiek - baggrundsviden, biografier etc. om tegneserieforfattere

28-01-05:
Stan Lee laver film med Ringo Starr
24-02-03:
Daredevil stadig nr. 1
17-02-03:
Daredevil indtager toppen
21-02-02:
Favreau i Daredevil
31-01-02:
Michael Clarke Duncan som Daredevil-skurk
09-10-01:
Affleck som Daredevil
01-08-01:
Matt Damon i trikot

11-07-03:
Hulk
28-03-03:
Daredevil
26-11-02:
Blade 2
06-11-02:
Spider-Man
06-03-01:
X-Men

Daredevil - dæmonen fra Hell's Kitchen

en introduktion

Skrevet den 27/3-2003 af Allan Ravn

Vi befinder os i nutiden, nærmere bestemt i et mindre område af New York, kaldet Hells Kitchen. Et lettere snusket og skummelt sted, men ikke desto mindre hjemsted for en af de ældste Marvel-superhelte til dato. I Danmark blev han først kendt som Dæmonen, men i Amerika har han siden 1964 lystret et andet navn. Her følger en introduktion til tegneserieuniversets bedst kendte blinde helt Daredevil – manden uden frygt.

Spiderman på udkig efter forbrydere...

Forfatteren bag Spiderman
Daredevil blev udgivet af forlaget Marvel første gang tilbage i 1964. Forlagets grand-old-man og måske mest berømte forfatter, Stan Lee, og tegneren Bill Everett lavede seriens første nummer, som til at begynde med på mange punkter lignede et familiemedlem til Stan Lees anden verdenskendte tegneserie 'Spiderman' (der havde premiere som selvstændig serie i 1963). Over tid fik Daredevil-serien skabt sit eget unikke univers, som hurtigt derefter vandt popularitet hos dets læsere. For dem som sidder og tænker "Stan Lee… er det ikke ham med…?", så må svaret nok være "jo, det er det sandsynligvis". Ud over at være skaber af Daredevil (der hurtigt fik forkortelsen DD blandt fans og forfattere af serien), The Hulk, Iron Man, De Fantastiske 4, Dr. Strange og en række andre Marvel-tegneserier, er han nemlig også skaber af så velkendte tegneseriemagasiner som 'X-men' og 'Spiderman'.

En blind mand med supersanser
Tegneserien Daredevil handler om den blinde advokat Matt Murdocks kamp for de uskyldige; i byens retsale om dagen og i mørket om natten på byens tage som den forklædte hævner Daredevil. Efter en ulykke som barn, hvor han reddede en gammel mand fra at blive kørt ned af en lastbil, væltede der en tønde med radioaktivt materiale ned fra ladet og sprøjtede op i ansigtet på ham. Det gjorde ham blind, men gav ham samtidig også ekstraordinære supersanser. De forøgede sanser gør ham bl.a. i stand til: at høre hjerteslaget på et menneske og ud fra det bestemme om vedkommende lyver, læse avisen ved at lade fingrene vandre hen over de trykte bogstaver og fornemme (og dermed se) sine omgivelser ret præcist med en salgs radarsans. Disse sanser, kombineret med træning i gymnastik og kampsport, er de 'eneste' ting, der gør Matt Murdock til den frygtløse superhelt Daredevil.

Hvad er der med de superhelte og deres hustage?!

Fox Film
Den problematiske barndom
Som ganske mange andre af Stan Lees tegneserier (bl.a. 'Spiderman' og 'The Hulk') har Matt Murdock et specielt forhold til sin nærmeste familie. Efter at have mistet sin mor i en tidlig alder er Matt vokset op hos sin far, bokseren Jack 'Battlin' Murdock. Sammen kæmper han og Matt for en bedre tilværelse. Faderen kommer i stald hos den lokale gangsterboss The Fixer for at skaffe penge nok til, at han og sønnen kan få mad hver dag. Matt derimod kæmper en daglig kamp for at undgå tæsk og drillerier fra hans skolekammerater, der kalder ham Daredevil (oversat: Vovehalsen), fordi han stadig kommer i skole, selvom han altid får bank. Faderen bliver af The Fixer pludselig beordret til at tabe en afgørende boksekamp, men fordi Matt sidder på tilskuerpladserne nægter han og vinder kampen. Vred over at have mistet både penge og respekt lader gangsterbossen ham slå ihjel. Dette bliver starten på Matts livsmission: At beskytte de uskyldige - og at få hævn over sin faders morder. Ironisk nok vælger han sit øgenavn som kendemærke.