Natfilm 2003: American Independents 2/2
28-03-03:
Natfilmfestival 2003

Natfilm 2003: American independents 1/2

Plagede teenagere og forvildede voksne

Skrevet den 2/4-2003 af Pernille Flensted-Jensen

For folk, der interesserer sig for amerikanske independent-film, er Natfilmfestivalen en god chance for at få set nogle film, der har vakt opsigt på festivaler rundt omkring, men som ikke kommer i danske biografer. Vi har set nogle af filmene, som alle deltager i 'stem-en-film-hjem-konkurrencen'. Tre ud af de fem omtalte film har besværede teenagere i hovedrollerne og udgør et herligt nuanceret modstykke til de skabelonagtige figurer, der kommer ud af Hollywoodmøllen.

The Dangerous Lives of Altar Boys

Natfilm
På tærsklen til voksenlivet
På festivalens første dag kunne man f.eks. lægge ud med at stige ned i kælderen i Palads biograf for at se The Dangerous Lives of Altar Boys, der led den vanskæbne at have premiere i USA netop på det tidspunkt, hvor en række børnemisbrugssager rystede den katolske kirke. Filmen har – trods titlen – intet med den slags sager at gøre, men skildrer derimod nogle 14-15-åriges drenges liv i 1970’erne. De er alterdrenge for den verdensfjerne, kæderygende fader Casey (Vincent D'Onofrio); deraf titlen. Hovedpersonerne, den lidt stille Francis (Emile Hirsch) og den vildere Tim (Kieran Culkin), giver os et enestående indblik i 14-15-åriges liv og tankegang (tænk Julio og Tenoch fra ...Og din mor! med et par år trukket fra). De afskyr deres lærer, nonnen søster Assumpta (en stramtandet Jodie Foster), begynder at interessere sig for piger, og ikke mindst, arbejder på en tegneserie med titlen 'The Atomic Trinity', hvor en samling superhelte bekæmper den onde Nunzilla, hvilket vises i nogle herlige animerede afsnit, lavet af Todd McFarlane (Spawn). Francis forelsker sig i den søde Margie (Jena Malone), der imidlertid betror ham en hemmelighed, som han er alt for ung og uerfaren til at håndtere. Trods de lidt søgte momenter (drengenes fascination af William Blake og deres iværksættelse af en skæbnesvanger plan), og trods den måske lidt manipulerende slutning er filmen en vidunderlig skildring af overgangen fra barndommen til voksenlivet, og især Kieran Culkin kan få en til at mindes hvorfor drenge pludselig var så spændende og dragende, da man nåede de tidlige teenageår!

Dulgte følelser
Efter The Dangerous Lives of Altar Boys kunne man blive i kældersalen i Palads og se Charlotte Sometimes (med titel efter Cure-sangen, der fortolkes i filmen), der ifølge festivalens program kom til ære og værdighed, da Roger Ebert, den berømte filmskribent fra Chicago Sun-Times, roste den i høje toner. Charlotte Sometimes er basalt set et ensemble-drama mellem fire personer – to mænd og to kvinder – hvis indbyrdes forhold ikke er så ligetil at hitte rede i. Michael er en stilfærdig intellektuel mekaniker, som lejer underetagen af sit hus ud til Lori og Justin, der dyrker hyppig og støjende sex. Men Lori mangler noget i sit forhold til Justin, så når de er færdige, går hun ovenpå, til Michael, hvor hun platonisk tilbringer aftenen med at sidde i arm og se fjernsyn. En dag møder Michael imidlertid den mystiske Darcy, som han bliver tiltrukket af, selvom det ærlig talt er svært at forstå hvorfor. Det ene øjeblik vil hun; det næste ikke. Hvis man har hørt folk ytre sætninger som "Tro mig, du ønsker ikke at lære mig at kende" eller "jeg duer ikke til parforhold" (samtidig med at de handler i modstrid med disse udsagn) bare een gang for meget, skal man holde sig langt væk fra Charlotte Sometimes, for Darcy synger næsten ikke andet end sådan nogle halvkvædede viser. Hun skal givetvis forestille at være dragende og hemmelighedsfuld, men i stedet virker hun irriterende, og man ønsker efterhånden at hun ville tage og rejse væk, som hun idelig truer med. Michael er så tavs og uudgrundelig at han tenderer det kedelige, og med to hovedpersoner, der enten får en til at gabe eller ønske at de ville forsvinde, samt et påtrængende soundtrack er filmen ilde stedt. Til gengæld skildrer den ret så usædvanligt livet blandt asiatiske amerikanere.