28-03-03:
Natfilmfestival 2003

Natfilm 2003: American Independents 2/2

2 lillebyskildringer og 1 grum spændingsfilm.

Skrevet den 8/4-2003 af Pernille Flensted-Jensen

Kampen mod fremskridtet
Fredag aften blev det tid til en af amerikansk independent-films veteraner, nemlig John Sayles, hvis over to timer lange Sunshine State stod på programmet i Palads biograf. Sayles debuterede i 1980 med The Secaucus Seven og har siden leveret mangen en skildring af livet i USA. Nu er turen kommet til solskinsstaten Florida. Filmen følger to kvinder fra samme lille by nær havet: Marly (Edie Falco), der modstræbende bestyrer det lokale motel, og Desiree (Angela Bassett), der forlod byen i vanære for 20 år siden og nu aflægger sin mor et besøg. Desiree tager et opgør med fortiden, der kaster skygger ind i hendes nuværende tilværelse. Marly og hendes familie må tage stilling til ‘udviklingen’, da et byggeselskab ønsker at opkøbe deres jord med henblik på turisme.

Alt dette kunne nemt blive et skarpt optrukket billede af modsætninger mellem gamle (dvs. gode) værdier og nye (dvs. slette) tider. Men intet er forudsigeligt i Sayles’ film. Se blot hvad der sker, da Marly fortæller sin far at hun ikke har lyst til at videreføre det motel, som han har banket op, eller da Desiree bebrejder sin mor at hun blev sendt bort som 15-årig for at redde familiens ære. Eller hvordan Marlys mor, der i en menneskealder filantropisk har kørt et amatørteater for vanskelige unge, reagerer da en entreprenør vil købe deres jord. Ingen siger helt det som man havde regnet med, og det er måske den særlige kvalitet ved denne film. Her er en samling personer, der udvikler sig med tiden og som faktisk har lært af deres erfaringer. Filmen går langsomt og enkelte scener truer med at standse handlingen helt, men den der holder ud, vil blive belønnet med et vittigt og forstående syn på de problemer, som et lille samfund må slås med.

Sunshine State

Natfilm
Efter stilheden kommer stormen...
Efter Sunshine State og dens lavmælte følelser kunne man lige akkurat nå at løbe over i Grand til det stik modsatte, nemlig Joe Carnahans Narc, et voldsomt, grynet og gråblåt politidrama, der kaster tilskuerne lige ud i en gruopvækkende scene, hvori en mand jager en anden mand og en gravid kvinde bliver skudt. Den jagende er politimanden Nick Tellis (Jason Patric), der suspenderes indtil han hentes ind for at opklare mordet på en anden politimand. Han skal løse opgaven sammen med den afdødes makker Henry Oak (Ray Liotta), der imidlertid har en skjult dagsorden – og hvis temperament er som en ulmende vulkan.

Bortset fra en kreativ brug af kamerafinesser (split screen, sort skærm da en person slås i gulvet, udvaskede gråblå farver) er filmen imidlertid ikke helt så innovativ, som den er blevet udråbt til. Den er uomtvisteligt spændende, men har også et par svagheder. Jason Patric er tavs og sammenbidt, men ikke specielt interessant, og det er aldrig helt klart hvad der egentlig driver ham, slutningen er ikke voldsomt overraskende, og der er flere træk, der nærmer sig klicheen. Hvorfor skal politimænds koner f.eks. altid være utilfredse med deres mænds arbejde? Men det er ikke uden grund at Ray Liotta er blevet rost for sin rolle som Henry Oak. Han har det rette glimt af utilregnelighed i sit (smukke) blik til at ens indre alarmklokker straks begynder at ringe ved synet af ham.