03-12-02:
Band of Brothers

04-06-00:
NAC - New Actors Club

NAC: Damian Lewis

Skrevet den 26/4-2003 af Lisa Brygger

Siger man Damian Lewis, er svaret alt for ofte: "Hvem?" Den 32-årige englænder, der imponerede i hovedrollen i Steven Spielberg og Tom Hanks’ mini-serie Band of Brothers er stadig et ukendt navn herhjemme. I hjemlandet er det ikke helt så slemt, der har man set ham i et par tv-serier, men der er langt endnu, før man kan tale om stjernestatus.

Teater, tv og Hollywood
Som så mange andre i faget blev Damian Lewis også grebet af skuespillet i en meget ung alder. Han siger selv, at han var otte år gammel, men der gik alligevel 14 år, før han var færdiguddannet. I 1993 forlod han Guildhall School of Music and Drama med en skuespilleruddannelse og gik derefter i gang med at erobre de skrå brædder – har blandt andet spillet sammen med Ralph Fiennes i en opsætning af Hamlet. Efter nogle år i teatrets verden gik turen videre til fjensynet, Lewis fik nogle forskellige småroller i tv-film og –serier, hvor han fik mest opmærksomhed for Hearts and Bones, indtil Steven Spielberg rettede spotlyset imod ham.

Engelsk amerikaner
Som Major Richard D. Winters skulle Lewis både mestre en fejlfri Pennsylvania-accent, og han skulle også virke troværdig som soldat. Når man laver krigsfilm med Spielberg, plejer den slags dog ikke at være et problem, filmskaberen sender altid sine skuespillere i boot camp, og i ti dage var Lewis og en håndfuld amerikanske skuespillere tvunget til at forblive i deres roller, mens de lærte, hvordan en rigtig soldat skulle gebærde sig. Mange af Lewis' medspillere var først ikke begejstrede for den ukendte englænder (der skulle igennem fire screen test for at få rollen) - hvordan skulle han kunne overbevise som amerikaner? Men kollegerne fandt hurtigt respekten frem for den hårdtarbejdende Lewis, og resten af verden gjorde det, da serien havde tv-premiere i efteråret 2001.

Stjerne i spe
Damian Lewis er nu aktuel med Lawrence Kasdans filmatisering af Stephen Kings 'Dreamcatcher'. I filmen spiller Lewis en af fire venner, der vokser op med en ekstra gave, telepati. Filmen er uheldigvis ikke det bedste Hollywood har spyttet ud og rollen, som Lewis gør bedre end den er, vil ikke give ham den opmærksomhed, som hans talent fortjener. Men mon ikke vi kommer til at se meget til ham i fremtiden? Hans stoiske udstråling, de skarpe blå øjne og et ansigt der udtrykker langt mere end hvad dialog ville gøre. Damian Lewis er en fremragende ung skuespiller, som vi ikke tvivler på vil blive et stort navn i faget, vi håber bare, at han får chancen for at vise det noget mere på det store lærred.

I temaet New Actors Club:

NAC: Josh Lucas
NAC: Eric Bana